nomen Startet 17.November.2016 Del på Facebook Startet 17.November.2016 Jeg sliter med å bestemme for hva slags løsning jeg skal gå for.3 stk 100 amp. vanlige bly/syre batterier fra bt.total kost 3150,-Eller2 stk 140 amp. AMG totalkost 4000,-Skal også kjøpe batterimonitor, har sett meg ut en Victron 702 til 1950,-.Bør jeg ser etter en annen?Kan AMG batterier lades med min Ladac 1205 regulator med 14,4 v ladespenning?Og nei, budsjettet kan ikke sprenges. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til valg av batterier hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Til alle:Ordene Hjelp, Spørsmål og Problemer er ikke tillatt brukt i titler da det nesten alltid fører til at den blir mangelfull. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gullfisk Svart 17.November.2016 Del på Facebook Svart 17.November.2016 Det går fint med Ladac og agm hos meg i hvetrtfall. Har agm fra Victron. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.November.2016 Del på Facebook Svart 17.November.2016 Ladac regulatoren kan stilles inn for den spenningen du selv ønsker innen et bredt område. Det sitter en liten skrue bak en klistrelapp der du kan regulere spenningen. Jeg har gjort det selv på min Ladac 1204 og satt spenningen til 13,5V. Ladac'n sitter som backup til en PDAR regulator som er satt til 14,8V (semi traction åpne bly/syre batterier). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 17.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2016 Hmm.. jeg glemte å nevne at jeg har en start/baugtruster/ankervinsj bank som består av to bly/syre batterier. Dermed blir spørsmålet om AGM og bly/syre batterier. kan lades med samme spenning. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TB22 Svart 17.November.2016 Del på Facebook Svart 17.November.2016 (redigert) Nei. Du må skille batterityper Edit: det går men er ikke bra for batteri Redigert 17.November.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
nomen Svart 17.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2016 (redigert) Da blir det nok bly/syre batterier,den andre banken er kun 1 år gammel. Å skille de to batteriene betyr antagelig å montere noe ekstra greier, noe som koster penger og er enda en feilkilde. Kjøper 3x 100 amp. Batt på Biltema, og ser om hele banken blir byttet om x antall år Redigert 17.November.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 17.November.2016 Del på Facebook Svart 17.November.2016 Å skille de to batteriene betyr antagelig å montere noe ekstra greier, noe som koster penger og er enda en feilkilde. 100% enig, spesielt det med nye feilkilder selv om jeg egentlig stadig er på jakt etter nye duppeditter og løsninger. Selv kjøpte jeg nye åpne bly/syre batterier da jeg byttet forbruksbank for et par år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tekniker3 Svart 17.November.2016 Del på Facebook Svart 17.November.2016 Jeg kjøpte hos en bilopphugger. Fungerer perfekt. Ladet opp med konstantspenning på 13.8V over en uke. Vedlikeholdsladet med solcellepanel med solcellepanel med noen titalls mA. Holdt seg på 12.6V hele sesongen :) Spør du meg får batteriene så røff behandling i båt at jeg ikke gidder bruke en formue på dette, og har 2stk brukte batterier. En fordel med eget startbatteri og et til forbruk. Det som tar knekken på den er å sta utladet unbder 12.4V. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Hulda og Lars H er helt på linje :-) Dog, som jeg sikkert har skrevet et annet sted, skal jeg ut på jordomsegling, vil batterigreia bli tatt opp til fornyet vurdering. Og jeg har innmari lyst på solceller. Mulig det kan komme. Denne måneden gikk inngangen fra NAV med NOK 8 000 i overskudd. Men det er første gangen. Nye nedturer kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 (redigert) Hulda og Lars H er helt på linje :-) Jeg og. Leter etter erstatning for de 140 Ah Fulmen åpene bly syre batteriene som er godt ut av produksjon. Har to separate banker som lager 24V til 10hk trøster i ny og ne, To 1500W vinsjer blir servet av vær sin bank. Starter på A banken forbrukere fordelt å A og B bank 95 W solcelle til B bank. Ser etter 4 stk Ca. 185Ah og har lyst på et solcellepanel til A banken, da kan en ligge uker i uthavn. Må ha gjort noe rett siden de på snitt blir 10 år. Tror hemmeligheten er å ikke tappe mer enn til 50% helst litt mindre. Må ha minst V3+ (35Hz/6g/60h) og E4 (216sycles@50%) data som noen ikke vil oppgi. Gikk Biltema "konk" på 4 års garantien siden den er slutt?. Redigert 18.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Har du sjekket om Euroglobe har noe som tilsvarer de to Fulmen batteriene dine? Jeg kjøpte 2stk Euroglobe 140Ah Semitraction åpne batterier med en CCA på 1000A hver for 3 år siden. I tillegg til å fungere som forbruksbank, skal de til våren få teste seg mot en Sleipner SE60 truster som blir montert nå til uken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 (redigert) Har du sjekket om Euroglobe har noe som tilsvarer de to Fulmen batteriene dine? Jeg kjøpte 2stk Euroglobe 140Ah Semitraction åpne batterier med en CCA på 1000A hver for 3 år siden. I tillegg til å fungere som forbruksbank, skal de til våren få teste seg mot en Sleipner SE60 truster Ble annbefal 140 og 185Ah Eroglobel av Bema uten de "data", når jeg mailet til Eroglobel fikk jeg svar via/Bema at det var data de ikke oppga. Det sier sitt. Og en lokal leverandør måtte slutte med Eroglobel før han fikk dårlig rykte. fant jeg ut på min runde etter batterier. En er vell ikke lenger sikker på hvor Eroglobel kjøper sine batterier, etter min mening. Euroglobe er en svensk innkjøpsorganisasjon som på vegne av europeiske batteriimportører forhandler med produsenter over hele verden. Dette gir mulighet til å kunne tilby et komplett sortiment som dekker alles behov. PS, Har funnet et datasheet fra EXIDE Central Article Code D05110C18-A 185Ah Cranking 1100A 47,1kg V3+ og V4 Men finner ikke hvilken batrie det er.. Redigert 18.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 ut på jordomsegling, Nå skal jeg ingenlunde ut på jordomseiling, har sett nok vann for å bruke et forslitt uttrykk. Men det går jo å gjøre seg noen tanker rundt powerbalance. Jeg tenker at det som teller er å kjøre forbruket så langt ned og produksjonen så langt opp at landstrømstilkoblinga kan kastes. Båten er selvforsynt med strøm fra vindmølle og solceller. En krabat jeg snakket med hadde seilt langt. Hans eneste strømforbruk var ei 5W lampe i mastetoppen om natta og en enkel GPS som ble slått på en gang i døgnet for å plotte posisjon. Sporadisk bruk av lys og VHF. Hadde et digert solpanel, og 2 stk. 115 Ah batterier. Enkelt og robust. Båten hadde ikke landstrømstilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 (redigert) Nå skal jeg ingenlunde ut på jordomseiling, Men det går jo å gjøre seg noen tanker rundt powerbalance. Jeg tenker at det som teller er å kjøre forbruket så langt ned og produksjonen så langt opp at landstrømstilkoblinga kan kastes. Båten er selvforsynt med strøm fra vindmølle og solceller med det opplegget er vel ikke båten selvforsynt? siden batteriendde tappes ned. De batteriene du sikter til er svindyre og må holde i minst 25 år, for at de skal lønne seg kontra de bly/syre jeg leter etter. Beklager jeg misforsto. Er enig at totalforbtuket må ned, men en skal ha det hyggelig og.. Redigert 18.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Nå var det ikke akkurat dette med strøm jeg tenkte på. Heller det at jeg ikke vil ha båten full av syre når masta peker rett ned og kjølen rett opp. Madammen skal rulle rett rundt uansett, men det kan ta noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Du må huske at pinnen skal alltid være opp!!!!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TB22 Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Du må huske at pinnen skal alltid være opp!!!!! Hadde det bare vært en pille for Hulda da sin "pinne" ... Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Komodo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Hjelper det å legge en viagra under masta? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.