Jump to content

AGM eller vanlige batterier? Lade AGM med Ladac 1205?


nomen

Recommended Posts

Jeg sliter med å bestemme for hva slags løsning jeg skal gå for.

3 stk 100 amp. vanlige bly/syre batterier fra bt.total kost 3150,-

Eller

2 stk 140 amp. AMG totalkost 4000,-


Skal også kjøpe batterimonitor, har sett meg ut en Victron 702 til 1950,-.
Bør jeg ser etter en annen?


Kan AMG batterier lades med min Ladac 1205 regulator med 14,4 v ladespenning?

Og nei, budsjettet kan ikke sprenges.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til valg av batterier hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Til alle:
Ordene Hjelp, Spørsmål og Problemer er ikke tillatt brukt i titler da det nesten alltid fører til at den blir mangelfull.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ladac regulatoren kan stilles inn for den spenningen du selv ønsker innen et bredt område. Det sitter en liten skrue bak en klistrelapp der du kan regulere spenningen. Jeg har gjort det selv på min Ladac 1204 og satt spenningen til 13,5V. Ladac'n sitter som backup til en PDAR regulator som er satt til 14,8V (semi traction åpne bly/syre batterier).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da blir det nok bly/syre batterier,den andre banken er kun 1 år gammel.

 

Å skille de to batteriene betyr antagelig å montere noe ekstra greier, noe som koster penger og er enda en feilkilde.

 

Kjøper 3x 100 amp. Batt på Biltema, og ser om hele banken blir byttet om x antall år

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Å skille de to batteriene betyr antagelig å montere noe ekstra greier, noe som koster penger og er enda en feilkilde.

 

100% enig, spesielt det med nye feilkilder selv om jeg egentlig stadig er på jakt etter nye duppeditter og løsninger. Selv kjøpte jeg nye åpne bly/syre batterier da jeg byttet forbruksbank for et par år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg kjøpte hos en bilopphugger. Fungerer perfekt. Ladet opp med konstantspenning på 13.8V over en uke. Vedlikeholdsladet med solcellepanel med solcellepanel med noen titalls mA. Holdt seg på 12.6V hele sesongen :)

 

Spør du meg får batteriene så røff behandling i båt at jeg ikke gidder bruke en formue på dette, og har 2stk brukte batterier. En fordel med eget startbatteri og et til forbruk. Det som tar knekken på den er å sta utladet unbder 12.4V.

Link to post

Hulda og Lars H er helt på linje :-)

 

Dog, som  jeg sikkert har skrevet et annet sted, skal jeg ut på jordomsegling, vil batterigreia bli tatt opp til fornyet vurdering. Og jeg har innmari lyst på solceller. Mulig det kan komme. Denne måneden gikk inngangen fra NAV med NOK 8 000 i overskudd. Men det er første gangen. Nye nedturer kommer.

Link to post

Hulda og Lars H er helt på linje :-)

 

Jeg og.

Leter etter erstatning for de 140 Ah Fulmen åpene bly syre batteriene som er godt ut av produksjon. 

Har to separate banker  som lager 24V til 10hk trøster i ny og ne, To 1500W  vinsjer blir servet av vær sin bank.

Starter på A banken  forbrukere fordelt å A og B bank  95 W solcelle til B bank. 

Ser etter 4 stk  Ca. 185Ah  og  har lyst på et solcellepanel til A banken, da kan en ligge uker i uthavn. 

 

Må ha gjort noe rett siden de på snitt blir 10 år.

Tror hemmeligheten er å ikke tappe mer enn til 50% helst litt mindre.

Må ha minst  V3+ (35Hz/6g/60h)  og  E4 (216sycles@50%) data som noen ikke vil oppgi.

 

Gikk Biltema "konk" på 4 års garantien  siden den er slutt?.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har du sjekket om Euroglobe har noe som tilsvarer de to Fulmen batteriene dine? Jeg kjøpte 2stk Euroglobe 140Ah Semitraction åpne batterier med en CCA på 1000A hver for 3 år siden. I tillegg til å fungere som forbruksbank, skal de til våren få teste seg mot en Sleipner SE60 truster som blir montert nå til uken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har du sjekket om Euroglobe har noe som tilsvarer de to Fulmen batteriene dine? Jeg kjøpte 2stk Euroglobe 140Ah Semitraction åpne batterier med en CCA på 1000A hver for 3 år siden. I tillegg til å fungere som forbruksbank, skal de til våren få teste seg mot en Sleipner SE60 truster 

Ble annbefal 140 og 185Ah  Eroglobel  av Bema uten de  "data", når jeg mailet til   Eroglobel fikk jeg svar via/Bema at det var data de ikke oppga. Det sier sitt.

Og en lokal leverandør måtte slutte med Eroglobel før han fikk dårlig rykte. fant jeg ut på min runde etter batterier.

En er vell ikke lenger sikker på hvor Eroglobel kjøper sine batterier, etter min mening.

Euroglobe er en svensk innkjøpsorganisasjon som på vegne av europeiske batteriimportører forhandler med produsenter over hele verden. Dette gir mulighet til å kunne tilby et komplett sortiment som dekker alles behov. 

 

PS,

Har funnet et datasheet fra EXIDE  Central Article Code D05110C18-A

185Ah  Cranking 1100A  47,1kg V3+ og V4

 

Men finner ikke hvilken  batrie det er..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 ut på jordomsegling,

 

Nå skal jeg ingenlunde ut på jordomseiling, har sett nok vann for å bruke et forslitt uttrykk.

Men det går jo å gjøre seg noen tanker rundt powerbalance.

Jeg tenker at det som teller er å kjøre forbruket så langt ned og produksjonen så langt opp at landstrømstilkoblinga kan kastes. Båten er selvforsynt med strøm fra vindmølle og solceller.

En krabat jeg snakket med hadde seilt langt. Hans eneste strømforbruk var ei 5W lampe i mastetoppen om natta og en enkel GPS som ble slått på en gang i døgnet for å plotte posisjon. Sporadisk bruk av lys og VHF. Hadde et digert solpanel, og 2 stk. 115 Ah batterier. Enkelt og robust. Båten hadde ikke landstrømstilkobling.

Link to post

Nå skal jeg ingenlunde ut på jordomseiling, 

Men det går jo å gjøre seg noen tanker rundt powerbalance.

Jeg tenker at det som teller er å kjøre forbruket så langt ned og produksjonen så langt opp at landstrømstilkoblinga kan kastes. Båten er selvforsynt med strøm fra vindmølle og solceller

 

med det opplegget er vel ikke båten selvforsynt? siden batteriendde tappes ned.

De batteriene du sikter til  er svindyre og må holde i minst 25 år, for at de skal lønne seg kontra de bly/syre jeg leter etter.

 

Beklager jeg misforsto.

Er enig at totalforbtuket må ned, men en skal ha det hyggelig og.. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...