Jump to content

Hvilken autopilot bør jeg velge til Princess 32 med Bravo 2-drev?


Torekjel

Recommended Posts

Skal kjøpe autopilot i vinter og ber om råd til å velge riktig. Har en Princess 32 fra midten av '70-tallet med Bravo 2 drev og BMW 636, 6 syl diesel med 180hk. Styring er Tenfjord rattpumpe 35ml pr omdreing og styresylinder er ca (knapt) 300 ml (ukjent merke), det er 7,5 omdreininger mellom fulle utslag. Det er ikke montert servopumpe på motoren. Jeg ønsker "power-knapp" dvs en vridbar knott på kontrollen slik at jeg kan kjøre drevet fra side til side ved å vri på knotten, som er veldig nyttig ved manøvrering i havn. Raymarine har en slik funksjon.

 

Båten brukes stort sett bare i fartsområdet 5 til 10 knop og den krever da en del kjapp "ratting" for å holde kursen. Så autopiloten bør ha god kapasitet på pumpen.

 

Uansett hvor mye jeg leter så ser det ut til at Raymarine og Garmin er enerådende på dette og prisene er nokså like. Finnes det andre leverandører eller andre kilder enn de vanlige norske leverandørene som Maritim, CT Marine eller tilsvarende? Finnes det utenlandske leverandører som er til å stole på?

 

Jeg er teknisk nok til å kunne montere selv og skal nok alltids klare å finne nipler og slanger som passer til (regner jeg med).

 

Gode forslag til valg av rett autopilot og velg av leverandør mottas med takk!

Tore K.

Edited by Torekjel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager å ikke svare om emnet, men lurer på hvordan båten du har er (Princess 32 fra 70-tallet). Fungerer den ganske feilfri eller er det mange utgifter til reparasjon og vedlikehold? Påvirker smalheten sjøegenskapene? Er motoren like gammel som båten og fungerer greit eller er den nyere?

Link to post
Share on other sites

Hei "Snekkefart", du har selvfølgelig helt rett at man ikke bruker autopiloten i havn. Den funksjonen jeg tenker på her er at man ved hjelp av vrid-knappen kan kjøre pumpen manuelt og dermed styre uten å bruke båt-rattet. Bare vri på knappen og kjapt svinge drevet. 

Link to post
Share on other sites

Til Xardas, det du spør om er jo avhengig av i hvilken teknisk stand den har. Min båt har tredje motor siden den var ny og den fungerer helt topp, med riktig behandling skal den fungere feilfritt i mange år fremover, men det er selvfølgelig alltid en risiko med båt, noe kan ryke. At båten er smal er bare en fordel for sjøegenskapene, slik jeg ser det. Det betyr at den glir lett i vannet, bruker lite drivstoff. Men fordi den er ganske flatbunnet tåler den ikke mye fart hvis det er sjøgang, da er 6-8 knop passe.

Edited by Torekjel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips om andre merker, de skal jeg sjekke.

 

Er det noen som har erfaring med andre merker, kanskje ukjente utenlandske leverandører som kan kjøpes på nett for en lavere pris enn norske priser?

 

Eller kjente merker kjøpt fra utlandet til en lavere pris enn i Norge..?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Kan jeg spørre hvor gammel er motoren da? Og hvor mye utgifter til vedlikehold og reparasjon av båt er det per år? Eller holder båten seg ganske greit med vanlig service?

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt autopilot både fra England(cactusnav) og fra Norge, Malifx og Seatronic. I 2009 sparte jeg endel penger på å handle i England, men det virker som om bla. Malfix og Seatronic er konkurransedyktige slik at det ikke er mye penger å spare på å handle fra andre land. Jeg kjøpte siste pilot fra Seatronic i februar 2016 og da var det ikke noe å spare på handle i utlandet. 

 

De to første pilotene mine var fra Raymarine, mens den siste er fra Garmin. Har hatt endel trøbbel med Garmin piloten pga. bugs i programvaren og for smart programvare. Lå på svai en natt med instrumentene på for å sjekke dregging(dårlig vær). Neste morgen var fluxgaten 90 grader feil og piloten konket helt ut. Har flyttet fluxgate kompasset 2 ganger men er fortsatt ikke i mål. Hadde ikke slike problemer med Raymarine, men om deres piloter har blitt for smarte slik Garmin sine har vet jeg ikke. Skal ha en skikkelig gjennomgang av plassering av fluxgatekompasset før våren og innnen jeg har kommet så langt har det nok kommet flere oppdateringer som kanskje retter noen av problemene. Får litt Windows98 flashbacks av bugsene som har vært så langt. Synes forøvrig at Raymarine piloten fra 2009 styrte bedre enn Garminen når det var dårlig vær. Mange fine finesser på Garmin piloten så jeg håper at jeg kommer i mål.

Link to post
Share on other sites

Har sjølv Simrad. Var ikkje den gong i tvil, og er det ikkje no. Og so er den norsk, ikkje mykje som er det idag. Høcom og MjøsService har truleg dei beste prisane. Berre å gå inn på heimesidene deira det.

Edited by Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips, det setter jeg stor pris på.

Kommer ikke inn på Høcom sine sider nå, men det kan jo være midlertidig.

 

Hva er årsaken til at du Fjordgubbe, foretrekker Simrad, er det generell kvalitet eller er det noe ved funksjonaliteten eller ytelsen som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips, det setter jeg stor pris på.

Kommer ikke inn på Høcom sine sider nå, men det kan jo være midlertidig.

 

Hva er årsaken til at du Fjordgubbe, foretrekker Simrad, er det generell kvalitet eller er det noe ved funksjonaliteten eller ytelsen som er bedre?

 

Grunnen er denne:

 

Eg er veldig oppteken av at det skal sjå ryddigt ut på dashbordet.  Difor blandar eg ikkje fleire merke. Har alt frå Simrad utanom VHF. Den er frå Garmin sidan den passa best her. Simrad har og vore rekna som det beste som er å få når det gjeld autopilott i dette segmentet og har henta inn fleire prisar. Tidlegare var den heilnorsk, det veit eg ikkje om er tilfelle idag. Men so er den vel dyrast. Når det er sagt er alle kjente merke gode nok. Vel den du likar best.

Link to post
Share on other sites

Simrad er best på autopiloter, noe de har vært i mange tiår (det er bare å telle antall NMEA awards). Simrad autopilotene er utviklet i Egersund av et team hvor flere har vært med siden Robertson dagene. AP24 er produsert i Norge, er usikker på hvor den nye modellen AP44, som akkurat er introdusert, er produsert. Jeg har AP24 på begge båtene mine, styrer svært bra uansett hastighet og har ikke hatt noen problemer. Simrad pilotene har stabil software ved introduksjon og har få og små oppdateringer slik at de fleste ikke behøver å oppdatere.

Link to post
Share on other sites

For min del er valg uavhengig andre instrumenter, jeg har bare motorinstrumenter fra før.

Simrad høres ut som det beste valget jeg kan gjøre, spesielt også fordi jeg ikke ønsker integrering med andre instrumenter.

 

Er det noen som vet om det lønner seg å lete etter utenlandske kilder, eller er forskjellene så små at jeg like godt kan velge det beste tilbudet jeg finner i Norge?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...