Jump to content

Felles batteri til baug- og hekktruster, eller eget til hver?


Kronidiot

Recommended Posts

Skal installere hekktruster i båten, har baugtruster fra før. Bør hekktrusteren ha eget batteri, eller holder det å koble denne på batteriet (som også er startbatteri) til baugpropellen? Kabelstrekket blir noen meter, men får kjøre på med feite kabler. Er ikke helt fortrolig med å plassere et batteri under køya til ungene sån uten videre, selv om det sikkert finnes løsninger på det også?

Link to post

Jeg har et AGM batteri ved hver truster. Ett rett under hodeputen. Batterikassen har drenert lufting. Det bekymrer ikke meg, selv om jeg er opptatt av sikkerhet om bord.

 

Det er viktig å ha mange ampere tilgjengelig over korte tidsintervaller og det finnes AGM batterier med spiralelementer som gir veldig mye A. For. Eks. Blue Top.

Link to post

Skjønner ikke?

 

Du bruker gjerne trusterene når du legger til. Når du har lagt til, så slår du av motoren, og stopper ladingen. Da har du alt etter hvor mye du har kjørt trusterene brukt en del strøm, og tappet batteriet et stykke ned. Har batteriet fått litt juling tidligere så kan du ende opp med å fikke få start på motoren...

 

F.eks, du starter en kaldmotor når det er kaldt, går bort til drivstoffpumpen, og det er sidevind fra pumpen og utover, og du må kjører trusterene for å komme mellom to andre båter som ligger der, og slår av motoren, og får ikke den i gang i igjen, for det er for lite strøm igjen

 

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post

Du bruker gjerne trusterene når du legger til. Når du har lagt til, så slår du av motoren, og stopper ladingen. Da har du alt etter hvor mye du har kjørt trusterene brukt en del strøm, og tappet batteriet et stykke ned. Har batteriet fått litt juling tidligere så kan du ende opp med å fikke få start på motoren...

Da skjønner jeg hva du mener ??

Link to post

Jeg har to batterier ved hver truster 24V Det er et must for at du skal få ut full effekt av truster. Finnes mange emner å lese seg opp på dette her inne.

I tillegg så har jeg satt opp egne ladere ved begge bankene. Da er jeg sikker på at batterier er topp ladet til en hver tid. batteriene til baugtruster ligger under sengen min og er aldri bekymret da jeg har kun Redtop AGM til trustere og GEL på start og forbruk. 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Du bruker gjerne trusterene når du legger til. Når du har lagt til, så slår du av motoren, og stopper ladingen. Da har du alt etter hvor mye du har kjørt trusterene brukt en del strøm, og tappet batteriet et stykke ned. Har batteriet fått litt juling tidligere så kan du ende opp med å fikke få start på motoren...

 

F.eks, du starter en kaldmotor når det er kaldt, går bort til drivstoffpumpen, og det er sidevind fra pumpen og utover, og du må kjører trusterene for å komme mellom to andre båter som ligger der, og slår av motoren, og får ikke den i gang i igjen, for det er for lite strøm igjen

Dette er ikke helt riktig.

Truster og vinsjer trekker riktignok mye strøm, men siden den bare går lite trekker det ikke mye fra kapasiteten.

 

Et eksempel, som er mer normal.

Truster 5000W arbeider i alt i alt 30 sekunder (10 støtt gange 3 sekunder, eller 3 støtt gange 10 sekunder)

Belastningen blir da 5000 (W) : 12 (V) = hele 416A

416A per time ville være 416Ah, delt med 3600 sekunder (per time) = 0,12Ah per sekund

0,12Ah gange 30 sekunder betyr at trusteren ville trekke hele 3,47Ah i denne omgang.

 

Regnestykket tar ikke med alle forhold men det er det du må vite.

Og regner du mindre Watt da blir det også enda mindre belastning for batteriene.

 

Produsenten til trusteren forteller trolig i manualen at du bør bruke >300Ah som batterikapasitet.

 

Dette forteller minst tre ting.

a) med riktig kapasitet kan du bruke trusteren sikkert 20 ganger før det blir kritisk for batteriet

b) riktig kapasitet forsikrer at du ikke sliter på batteriet (DoD)

c) så lite utlading blir kompensert av dynamoen innen sekunder.

 

Om det skal brukes separate batterier er bare avhengig hvor lite spenningsfall man ønsker å levere til trusteren.

Minst er best for elektromotorer.

 

Det er det som er avgjørende, og evt. hvor stor innsatsen blir for å strekke tykke kabler.

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Minst 200Ah, men det gjør ingen forskjell i regnestykket og større er bedre.
 

Det finnes ingen fasit om en type/gruppe batteri egner seg for det.
Du (og alle andre) må se på batteriets datablad (den for batteriet ditt, ikke noe som helst annen) for å finne ut av det.

Grunn er at det finnes forskjellig oppbygging og effekt på tross av det samme kjemi.

 

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Guest Avmønstret#

Har eget batteri ved trøsteren som er koblet til startbatteriet.  

 

Har hatt virkelig bruk for trøsteren en eneste gang, da kjørte jeg tomt, slo over til hele batteribanken og kjørte på til jeg kunne høre det gikk dårlig. 

 

Først da ble jeg kreativ nok til å bruke en spring og komme meg ut av situasjonen på første forsøk, skulle gjort det med en gang. ;-)

--------

 

Lærdom: Er man i en situasjon hvor det er fare for å tømme trøsterbatteriet, finn en annen løsning på problemet enn trøster (fort som f...).

Link to post

Trustere (angitt effekt) er ofte beregnet på 10,5V eller 11,5V.

Hvis trustern virkelig klarer å tømme batteriet da er det noe som ikke stemmer med batteriet.
Enten feil type, eller feil kapasitet, eller feil med batteriet, er ikke verre enn det.
I så fall må den bare erstattes med noe som passer (både kapasitet Ah og strøm A).
NB: Høystrømbatterier (f.eks. Optima-serier) leverer mye strøm, men niks med kapasitet (gjerne mindre enn 70Ah).
Sånt kan godt brukes for start, og er faktisk beregnet for det,

men sånt er ikke brukelig for lys og drev (traksjon) som i tillegg krever kapasitet.

 

Noe annet er det med noe kombinasjon av dårlig kapasitet parret med spenningsfall.
Men da er det ikke batteriet som surrer, men spenningen målt rett på kontaktene til trusteren som raser.

Også det kan sjekkes helt enkelt ved å måle spenningsfall.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette er ikke helt riktig.

Truster og vinsjer trekker riktignok mye strøm, men siden den bare går lite trekker det ikke mye fra kapasiteten.

De går normalt ikke så mye, og det skal jeg ikke motsi deg på.

 

Nå aner jeg ikke hvilken motor, eller dynamo Trampeklapp har i båten, men om det ikke er fra i går, så kan det være at ladeingen på tomgang ikke er all verden.

Og jeg vet heller ikke hvor stort startbatteri han har, eller om det har stått 6 mnd med 11,9V.

 

Så det kan være helt riktig.

~Cral

Link to post

Mja, men hvis vi diskuterer noe teknisk da må vi nok forutsette -normale- tekniske forhold.

Dvs. ok batteri i dette tilfellet, siden det ellers heller ikke finnes noe utlading som kan diskuteres?

Men har vi et batteri da kan vi også se på spenning, strøm og kapasitet,
og til slutten også hva en dynamo eller annen ladekilde må gjøre for at dette funker over tid.
Resten er forholdsvis enkelt matematikk.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Som Jörg så eminent viser i sitt regnestykke, trekker litt trusterbruk forsvinnende lite kapasitet fra banken. Utfordringen blir derfor ikke at startbatteriet blir nedtappet, men at man klarer å holde spenningen så høy som mulig under drift.

 

Jeg vil derfor anbefale deg følgende for å slippe å sette inn flere batterier med dertil hørende ladeopplegg. Koble sammen start og forbruksbank med et kraftig rele (ikke VSR) mot dynamoen, evt bruk gammeldags vendebryter som kobler sammen begge bankene under motorkjøring. Når du bruker trusteren har du da energi fra både start og forbruksbank tilgjengelig. Legger du fete kabler fram og bak til trustere går det helt greit. Nå vet jeg ikke hvor batteriene dine står, men det er vel neppe lenger bak til hekktruster enn fram til hekktruster. Dette vil fungere bra så lenge du ikke har behov for å kjøre begge trustere samtidig.

 

 

Mja, men hvis vi diskuterer noe teknisk da må vi nok forutsette -normale- tekniske forhold.

Dvs. ok batteri i dette tilfellet, siden det ellers heller ikke finnes noe utlading som kan diskuteres?

Husk en ting Jörg; "normal teknisk stand" i en fritidsbåt innebærer gjerne dårlig lading og misshandlede batterier :giggle:  (Virker som om Cral hadde det i bakhodet :wink: )

Link to post

Husk en ting Jörg; "normal teknisk stand" i en fritidsbåt innebærer gjerne dårlig lading og misshandlede batterier :giggle:  (Virker som om Cral hadde det i bakhodet :wink: )

:rolleyes: ...huff, ja, beklager, at jeg aldri klarer å huske det...  :confused:

....

...

..

.

:seeya:

Jørg

 

 

NB: Jeg kan selvfølgelig ikke godtar bryter- og sammenslåingmetoden uten at det finnes noe nødssituasjon,

men det er vel klar for alle som ve hvordan jeg "tikker" og ser på ting.

F.eks. er en grunn for det at selve bryteren må være ordentlig stabil,

noe som normale 1-2-3-brytere med sine (normale) 200 til (bra allerede) 300 Ampere ikke er.

Kan diskuteres videre, men dere skjønner jo at jeg foretrekker god kapasitet og bra kontroll framfor usikre hjelpemidler.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Selv har jeg kun baugtruster men har vurdert å installere hekktruster.

Mine tanker i denne prosessen er basert på synsing for kunnskap har jeg overhodet ikke om strøm...

 

Mange har allerede kommentert at det finnes batterityper som gasser lite/ingenting.

For egen del er jeg minst like bekymret for å ha en "batterisentrai" med monsterkabler i helebåtens lengde..

Få har kommentert sikkerhetsaspektet mht kablingen som er nødvendig for å transportere all denne strømmen med minimalt spenningsfall.

 

Er det ingen grunn til bekymring ?

Er dette sikkerhetsaspektet tilnærmet uvesentlig sammenliknet med batteriets gassing og eksplosjonsfare ? 

 

Har 4kw baugtruster med 105 A lokalt batteri montert med kun 40cm kabling i 30mm2, lading skjer gjennom 6mm2  kabling.

 

Hvilken kabeldimensjon bør man bruke dersom kabellengden må økes til 9 meter?

Link to post

 Jeg vil derfor anbefale deg følgende for å slippe å sette inn flere batterier med dertil hørende ladeopplegg. Koble sammen start og forbruksbank med et kraftig rele (ikke VSR) mot dynamoen, evt bruk gammeldags vendebryter som kobler sammen begge bankene under motorkjøring. Når du bruker trusteren har du da energi fra både start og forbruksbank tilgjengelig. Legger du fete kabler fram og bak til trustere går det helt greit. Nå vet jeg ikke hvor batteriene dine står, men det er vel neppe lenger bak til hekktruster enn fram til hekktruster. Dette vil fungere bra så lenge du ikke har behov for å kjøre begge trustere samtidig.

 

 

Tenker heller at jeg vil dedikere ett batteri til begge trusterne og ha separat start- og forbruksbatteri. Da ender jeg opp med tre batteripakker som må ha lading. Jeg tenker at jeg da må installere en ladeseparator. Kobles både 220v lader og dynamo opp mot denne? Er det mer jeg bør tenke på ift en slik installasjon? Forbruksbatteriene er gel, tenker å gå for det samme på trusterbatteriet. Startbatteriet er et AGM-batteri.

Link to post

 

NB: Jeg kan selvfølgelig ikke godtar bryter- og sammenslåingmetoden uten at det finnes noe nødssituasjon,

men det er vel klar for alle som ve hvordan jeg "tikker" og ser på ting.

F.eks. er en grunn for det at selve bryteren må være ordentlig stabil,

noe som normale 1-2-3-brytere med sine (normale) 200 til (bra allerede) 300 Ampere ikke er.

Kan diskuteres videre, men dere skjønner jo at jeg foretrekker god kapasitet og bra kontroll framfor usikre hjelpemidler.

Nå skjønte jeg rett og slett ikke hva du mente Jørg?

 

 

Tenker heller at jeg vil dedikere ett batteri til begge trusterne og ha separat start- og forbruksbatteri.

Altså en bank til forbruk, en til start, og en til trustere?

 

Når det gjelder kabeldim så må du si hva slags trustere du skal ha.

 

 

Mange har allerede kommentert at det finnes batterityper som gasser lite/ingenting.

For egen del er jeg minst like bekymret for å ha en "batterisentrai" med monsterkabler i helebåtens lengde..

Få har kommentert sikkerhetsaspektet mht kablingen som er nødvendig for å transportere all denne strømmen med minimalt spenningsfall.

Ubegrunnet. Kabel skal sikres mot overstrøm. Det å minimere spenningsfall i kabel blir jo å legge opp med tilstrekkelig høyt tverrsnitt. Ingen sikkerhetsaspekt med det.

 

Hvilken kabeldimensjon bør man bruke dersom kabellengden må økes til 9 meter?

4000W / 10,5V = 380A

 

Med den lengden ville jeg gått for 95mm2.  Du kan enkelt sjekke spenningsfall i Baatplassens kabelkalkulator. Husk at du må legge inn 18m (fram og tilbake). https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages&section=pages&folder=/kalkulatorer&id=14

 

Jeg har den dimensjonen på min truster, og det gir litt mer spenningsfall enn jeg egentlig liker. Har lekt litt med tanken på å legge opp 2x50 i tillegg, men det har vært for mange andre småting å fikse til å begynne med det.

Link to post

Min mening och erfarenhet är att man skall undvika att koppla samman start och förbrukningsbatteribank.

 

Tunga förbrukare ss startmotorer, thrusters, ankarspel och liknande ger strömtoppar som resulterar i spänningspikar som kan vara skadliga i förbrukningssystemet som ju vanligtvis försörjer både instrument och belysning.

Jämför bilar där man åtminstone förr i tiden 'automatiskt' kopplade bort t ex radion när man vred nyckelen till start-läge.

 

I min båt har jag en batterigrupp för förbrukning och invertrar och en för dessa 'elaka förbrukare' ss startmotorer, thrusters (2 x 9hkr), ankarspel och liknande.

Den senare batteribankan finns med dels 3x70 Ah i bakändan av motorrummet och dels med 2x70Ah framme vid bow thruster, alla förbundna med 70 kvmm kabel.

 

På så sätt så fungerar både bow och aft thruster bra även när man kör båda samtidigt vilket innebär c:a 1000A. Plus att det inte blir oönskade spänningspikar till belysning eller instrument.

Jag har aldrig haft problem med att batterierna kroknar i denna grupp även om jag ibland kör en minut eller mer med thrusters t ex för att svänga 180 grader och parallellförflytta båten i samband med tilläggningsmanövrer.

 

Och dessutom slipper jag att belysningen i båten blinkar i takt med att jag kör thrusters eller startmotorer vilket jag tycker ser fult ut.

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Ja, si det, Komodo? :smiley:

Det skrev jeg er:
"noe som normale 1-2-3-brytere med sine (normale) 200 til (bra allerede) 300 Ampere ikke er."

Du skrev nå:

Nå skjønte jeg rett og slett ikke hva du mente Jørg?

 

---------------------------------------------------------------------

 

Så skriver du etterpå:


 

4000W / 10,5V = 380A

 

Sjekk gjerne hva man får kjøpt hos de fleste selgere, da ser du fort at det faktisk ikke finnes så mange 0-1-2-3-vendere/brytere som
tåler tydelig mer enn 200 - 300A.

 

Det jeg sier er at en helst ikke bør bruke en vender som tåler mindre enn den -maksimale- strømmen kan bli,

og det særlig ikke når man evt. har flere strømsugere på samme kretsen (f.eks. baug- og hekktruster, inverter, mm.).
 

Ditt eksempel holder da lenge.

380A via en bryter som tåler 300A er tydelig for mye allerede.
Trykker an da på feil knapp i tillegg, eller er primærbatteriet (pga. laver SoC eller dårlig tilstands) sugen allerede,
da tar det ikke lenge før bryteren ryker.

 

Hvis vi nå glemmer vekten av et separat batteri (båter som ikke kan bære 30-60kg ekstra trenger trolig heller ikke noe truster?)
da er det alltid best å kjøre noe separat kilde.

Hva koster et batteri ? :sleep:
Og lading av trusterbatterier kan ofte fikses med noe så enkelt som en Battery Maintainer

og 2,5 til 4mm² kabel som kan trekkes overall.

 

Bare som innspill hvorfor at jeg er forsiktig med slike anbefalinger.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har nevnt det før i andre strenger:

Har eget startbatteri på 120 Ah. Med en lettstartet yanmar på 222 Hk hadde jeg sikkert klart meg med mye mindre batteri her.

Startbatteriet er for seg selv.

 

Forbruksbanken er: 2 stk på 120 Ah, plus et batteri ved hekktruster OG et ved baugtruster, begge på 90 Ah.

OG de er sammenkoblet med forbruksbanken! Alle batteriene er standard startbatterier, pga økonomi og lading.

Med 430 Ah kapasitet er dette godt nok for den lille strømskvetten trusterne bruker ved inn og ut av havn.

Dessuten er det montert proposjonal styring på trusterne, så totalt strømuttak blir enda mindre.

 

(Da er det verre med "ettervarmeren" på motoren etter oppstart…. 150 Amp. i 5-6 minutter !!

Visstnok for å bedre forbrenning og unngå røyk etter oppstart av kald motor.

DET tapper batteribanken mye, så jeg vurderer å kutte ut dette.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

dieselfan : For egen del er jeg minst like bekymret for å ha en "batterisentrai" med monsterkabler i helebåtens lengde..

Få har kommentert sikkerhetsaspektet mht kablingen som er nødvendig for å transportere all denne strømmen med minimalt spenningsfall.

 

Er det ingen grunn til bekymring ?

Er dette sikkerhetsaspektet tilnærmet uvesentlig sammenliknet med batteriets gassing og eksplosjonsfare ? 

 

Det er minst like farlig og koble sammen batterier foran og bak, bare dimensjonert for ladestrøm. Da bør man ha noe som skiller batteriene fra hverandre når truster er i bruk. Det er ikke slik at det er kun batteriet foran som tappes når trusteren er i bruk, i hvert fall ikke den dagen batteriet foran takker for seg. Jeg sier ikke at du ikke har tenkt på det, men inntrykket mitt er at mange ikke tenker på det. :smiley: Men det er jo bare å sette på en sikring etter kabelens dimensjon og lengde så ser man fort om kabelen er for tynn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...