dieselfan Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Det er minst like farlig og koble sammen batterier foran og bak, bare dimensjonert for ladestrøm. Da bør man ha noe som skiller batteriene fra hverandre når truster er i bruk. Det er ikke slik at det er kun batteriet foran som tappes når trusteren er i bruk, i hvert fall ikke den dagen batteriet foran takker for seg. Jeg sier ikke at du ikke har tenkt på det, men inntrykket mitt er at mange ikke tenker på det. Men det er jo bare å sette på en sikring etter kabelens dimensjon og lengde så ser man fort om kabelen er for tynn. ...det kan jeg garantere at jeg ikke har tenkt på... Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Har lest litt her på forumet nå, og skjønner at det ikke er lurt å kjøre baug- og hekktruster på samme batteri. Da tenker jeg at jeg lar hekktrusteren få eget batteri og at baugtrusteren forblir koblet opp mot startbatteri. Hvordan sikrer jeg 12v lading til hekktrusteren? Dynamoen lader i dag forbruk og start. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Min mening och erfarenhet är att man skall undvika att koppla samman start och förbrukningsbatteribank. Tunga förbrukare ss startmotorer, thrusters, ankarspel och liknande ger strömtoppar som resulterar i spänningspikar som kan vara skadliga i förbrukningssystemet som ju vanligtvis försörjer både instrument och belysning. Jämför bilar där man åtminstone förr i tiden 'automatiskt' kopplade bort t ex radion när man vred nyckelen till start-läge. I min båt har jag en batterigrupp för förbrukning och invertrar och en för dessa 'elaka förbrukare' ss startmotorer, thrusters (2 x 9hkr), ankarspel och liknande. Den senare batteribankan finns med dels 3x70 Ah i bakändan av motorrummet och dels med 2x70Ah framme vid bow thruster, alla förbundna med 70 kvmm kabel. Jeg skal ikke krangle mot deg Ebonita. Det opplegget du har er selvsagt det beste, men det er ikke sikkert at en kar som har en Wiking fra 80-tallet er interessert i å koste på seg like sofistikerte løsnigner som man gjerne har i en P40 I tillegg går det vel an å si at den båten du har ikke representerer gjennomsnittet av P40èr når det gjelder standard og løsninger Når det er sagt har jeg også hørt disse argumentene før. Jeg har koblet slik at start og forbruk er lasket når motoren er i gang. Når jeg kjører trusteren (Sleipner SE80) faller normalt ikke spenningen under 12V. Dvs, den gjør det nå, for nå har startbatteriet tatt kvelden (mer eller mindre), og forbruksbatteriene begynner å bli slitt. Hvis jeg kjører trustern 30 sekunder faller spenningen nå ned mot 11V (fritt etter hukommelsen). Det har aldri vært noe problem at lamper blinker eller at plotteren slår seg av. Jeg koblet det opp slik den gangen jeg installerte batteribankene med forbehold om at det kunne komme til å bli problem med det du nevner, men det har aldri vært noe tema, derfor har jeg beholdt oppkoblingen. Årsaken er at koblingen er særdeles enkel, og gir meg mulighet til å utnytte den store CCA verdien fra batteribanken når jeg bruker truster. Vinsj og startmotor er blåber i forhold, så det er ikke noe tema. Nå skal det også sies at mine batterier er større enn hva som antagelig er gjennomsnittet i en 80-talls 30 foter. 440Ah på forbruk, og 185Ah på start. Alt åpent syre. Siden batteriene nå er gamle satt jeg i sommer i tillegg inn 550Ah Haze gele batterier. Disse er koblet med skillebryter mot gammel forbruksbank. Ideen var å koble over når den gamle banken begynte å bli lav på spenning, men det fikk jeg faktisk ikke behov for. Selv etter at vi hadde ligget 5 dager på samme plass i uke 40 etter at hummerfisket hadde begynt. Du skrev nå: Sjekk gjerne hva man får kjøpt hos de fleste selgere, da ser du fort at det faktisk ikke finnes så mange 0-1-2-3-vendere/brytere som tåler tydelig mer enn 200 - 300A. Ditt eksempel holder da lenge. 380A via en bryter som tåler 300A er tydelig for mye allerede. Trykker an da på feil knapp i tillegg, eller er primærbatteriet (pga. laver SoC eller dårlig tilstands) sugen allerede, da tar det ikke lenge før bryteren ryker. Ok, da skjønner jeg hva du mener, men nå forenkler du det veldig. Hvis hovedstrømmen i kretsen er 380A vil ikke denne strømmen gå gjennom bryteren eller releet. Ref. Kirchoffs lov om grenstrøm i en parallellkrets. Dersom trusteren er koblet til startbatteriet vil det gå en strøm fra forbruksbatteriet til start og videre til truster som øker etterhvert som startbatteriet tappes. Strømmen mellom start og forbruksbank vil altså være avhengig av CCA-verdi og ladetilstand. Som eksempel har jeg brukt et 100A standard billig rele for å koble sammen mine banker. Det releet har stått der siden batteriene var nye, men i fjor klarte jeg å ta livet av det. Årsaken var at jeg hadde en kortslutning i vinsjen som trakk en så enorm strøm at startbatteriet knelet totalt, mens forbruksbanken pøset på det den var i stand til. Jeg ser jo i ettertid at dette releet burde vært sikret. Det var forøvrig denne episoden som gjorde at startbatteriet tok kvelden. Når jeg skiftet ut releet erstattet jeg det med to identiske som jeg koblet i parallell. Dette er releer til en hundrelapp. Hva koster et batteri ? Og lading av trusterbatterier kan ofte fikses med noe så enkelt som en Battery Maintainer Igjen; det er ulikt hvor mye folk er interssert i å investere av materiell i båtene sine. Kan man spare et ekstra batteri og en slik Battery Maintainer er det penger det også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Dersom man ser bort fra spenningsfall i ledninger og man forutsetter at alle tre batterier har lik CCA vil strømmen I = X bli 500A/3 Redigert 19.November.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Ref Komodo #28: "den båten du har ikke representerer gjennomsnittet av P40èr når det gjelder standard og løsninger" :blush: Nu är det nog säkert välordnat hos Komodo oxå..... Redigert 19.November.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Ok, da skjønner jeg hva du mener, men nå forenkler du det veldig. Hvis hovedstrømmen i kretsen er 380A vil ikke denne strømmen gå gjennom bryteren eller releet. Ref. Kirchoffs lov om grenstrøm i en parallellkrets. Dersom trusteren er koblet til startbatteriet vil det gå en strøm fra forbruksbatteriet til start og videre til truster som øker etterhvert som startbatteriet tappes. Strømmen mellom start og forbruksbank vil altså være avhengig av CCA-verdi og ladetilstand. Som eksempel har jeg brukt et 100A standard billig rele for å koble sammen mine banker. Det releet har stått der siden batteriene var nye, men i fjor klarte jeg å ta livet av det. Årsaken var at jeg hadde en kortslutning i vinsjen som trakk en så enorm strøm at startbatteriet knelet totalt, mens forbruksbanken pøset på det den var i stand til. Jeg ser jo i ettertid at dette releet burde vært sikret. Det var forøvrig denne episoden som gjorde at startbatteriet tok kvelden. Når jeg skiftet ut releet erstattet jeg det med to identiske som jeg koblet i parallell. Dette er releer til en hundrelapp. Vi er nok enige i det, sånt sett. Men her blir det spurt om nettopp hva en skal gjøre. Hvis jeg blir spurt hva en skal gjøre da kan jeg ikke håpe at alt går eventuell, men må tenke på det verste scenario. Og dette alltid, ellers trengte man ikke å lure men må bare forutsette at alt funker og dette evig. Men så forteller du jo samtidig også hva som skjer hvis det som kan gå galt faktisk går galt. Reléet ditt brente opp, og nettopp det ville også en bryter gjøre. Forresten trenger man ikke noe kortslutning i arbeidskretsen for denne belastningen. Kortslutninger av en slik kaliber skjer forholdsvis sjelden. Det som er mye mer sannsynlig siden det skjer regelmessig er at et batteri svikter/blir slapp, og at sekundærbatteriet bare derfor leverer full guffe over bryteren/reléet. Problemet via denne linken blir så akkurat det samme. Så tenker du på å doble reléene, men dette er i grunn heller ikke riktig. Strøm er raskere enn et relé, som betyr at du evt. kan oppleve at også 2, eller 3 .. relér forbrenner, etter hverandre, hvis dine reléer ikke har noe strømbremse. Og det er noe som de færreste reléer har, i alle fall ikke et relé til "100",- kroner. Så, hvis noen bruker reléer, vender/brytere, da burde man kanskje bruke noen kroner mer og kjøpe et relé/bryter som faktisk tåler den maksimale arbeidstrømmen helt -alene-. Og en burde installere noe smelte- eller automatsikring ved batteri og truster, som åpner denne kretsen ved kortslutning på kabler og maskinen. Om det gjelder robåt eller mega-luksus-gondel gjør ingen forskjell for strøm, og derfor tenker jeg ikke ulik for verken det ene eller andre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Enig med deg her (som vanlig) Jørg, bortsett fra en ting: Så tenker du på å doble reléene, men dette er i grunn heller ikke riktig.Strøm er raskere enn et relé, som betyr at du evt. kan oppleve at også 2, eller 3 .. relér forbrenner, etter hverandre, Jeg har allerede koblet inn to releer i parallell, så den saken er grei. Leverandør er Fredrikstad Vikleverksted. Det som kan bli problemet med høyt strømtrekk mellom start og forbruksbank (altså I = X på skisse), er når jeg kjører trusteren så lenge at spenningen faller på startbatteriet. I = X vil da øke. Det som skjedde da vinsjen kortsluttet var jo at strømmen gitt til himmels med det resultat at isolasjonen på ledningen var i ferd med å smelte. Det ble for mye for releet. Det er altså ikke startstrøm som er utfordrignen her, men strømmen som stiger når noe uforutsett skjer. F.eks. at man får et manøvreringsproblem som gjør at man må kjøre trusteren uforholdsmessig lenge. Å legge ut på tur med defekte batterier er kanskje tema for noen, men ikke for meg. Jeg har kontroll på hva jeg har i kjelleren. Derfor også som nevnt over en ny gel-bank på 550Ah uten at den forrige strengt tatt var defekt, men jeg liker å være på den sikre siden. For meg fungerer releløsningen utmerket, og det tror jeg den vil gjøre for mange andre også. Dessuten; billigere løsning blir det ikke. Selv en skillebryter koster like mye (minst). Løsningen er forøvrig hentet fra denne eminente tråden: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ En glimrende tråd som burde vært pensum for alle elektrointeresserte her på baatplassen Beste løsning:Spenningsstyrt elektronisk bryter:Enkel pålitelig løsning som passer seg selvKan også benyttes på utenbordsmotorer med ladespoleMan kan lade flere batteribanker med én landstrømslader.. Dårligste løsning:Manuell velger:Dessverre den vanligste løsningen. Bryter man må huske å slå på når motor startes og av når den stoppes.Kan føre til brudd i dynamoens likeretter hvis den betjenes mens motoren går..Alternative løsninger: Skilledioder: Ladestrømmen fra dynamoen passerer gjennom en diode på vei til batteribankene, én diode pr. bank. Diodene fungerer som en enveisventiler og strøm kan derfor ikke passere fra startbatteri til forbruksbank og visa versa.Dioder har "innebygget" spenningsfall på 0.7V og det kreves derfor dynamo med regulator som føler spenning direkte på batteriet, hvis ikke vil ladespenningen bli 0.7V for lav, noe som fører til vesentlig forlenget ladeforløp.Kjøleribber indikerer at man har skilledioder, dette fordi tapet over diodene forsvinner i varme som må avledes. Effekttap (W) = 0.7 * ladestrøm. Elektronisk relé: Samme funksjon som skilledioder, men mindre tap ved lav ladestrøm. (Tapet er avhengig av ladestrøm.) Dyrt og med mye elektronikk. Dynamostyrt:Konvensjonelt relé som styres fra ladelampe uttaket på dynamoen, lukket så lenge dynamo lader. Ingen elektronikk som trekker strøm når reléet er passivt, men krever tilkobling til D+ på dynamo.Tegningen viser koblingsmåte: Ref Komodo #28: "den båten du har ikke representerer gjennomsnittet av P40èr når det gjelder standard og løsninger" :blush: Nu är det nog säkert välordnat hos Komodo oxå..... He he, takk for tilliten Ebonita Vår båt er nok verken strøken eller pen, men jeg har vel sånn cirka kontroll på det tekniske. Det har du jo skjønt ut fra andre tråder Redigert 19.November.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Jo, jeg forstår både hva du sier og logikken i den.Men logikken her er at ting kan gå i stykker, og at det vanligvis skjer når det forventes minst.Batterier f.eks. har blitt litegranne skrekk og gru for meg siden man ser så mye møkk i det siste.Ting som egentlig skulle blitt bedre ble bare verre og verre fordi produsentene beregner for å kunne selge.Det skjer ikke så ofte, men er heller ikke sjelden at jeg blir bedt på båter for sjekkog ser at minst 1 av 4 nyinnkjøpte batterier viser "svakheter" allerede rett fra butikken.Så, man må ikke nødvendigvis starte bevisst med slitne batterier,og resten kan hende helt uforventet etter hvert. Derfor, dessverre igjen. Jeg vet at andre anbefaler enkle reléer og også at det funker for mange sålenge det finnes liv i begge batterier.Men jeg har en del egne erfaringer som viser at dette kan gå galt,og så henviser jeg på dette og alternativene siden "jeg vet". Dine reléer f.eks. er som du sa beregnet for 100A,og hvis det ikke finnes noe vern for overflow da tåler den bare 100A.Et lite forsinkelse (som kommer senest når reléene blir litt skitten innvendig) er mer enn nok forå brenne opp først den ene og så andre reléet med avstand av noen hundredeler av et sekund.Og det kan vi bare ikke kontrollere. Men du vet det, andre vet nå også hva jeg tenker, og så får det være. Jørg Redigert 19.November.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kronidiot Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Denne diskusjonen blir i overkant teknisk for meg... ? Jeg har tre banker, hvordan sikrer jeg lading til alle bankene? (220v og 12v) To av bankene er gelbatteri, den siste er agm. Kan både dynamo og 220v lader kobles inn på en ladeseparator? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Jeg har allerede koblet inn to releer i parallell, så den saken er grei. Leverandør er Fredrikstad Vikleverksted. Jeg tror det Jørg prøver å si er at releer er mekaniske systemer som er svært trege mens elektronikk er lynraskt. Det finnes ikke to releer som har lik innslagshastighet. Derfor vil et rele gjøre kontakt før det andre. Og er det en potenialforskjell ute og går, vil det første releet som slår inn få all strømmen før potensialet er utlignet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Er det ikke litt misforståelse ute å går nå ? Releene kobler jo inn så snart motoren er i gang med D+. Det er jo ikke belastning på releene før trustere er i bruk og da er de jo allerede koblet sammen allerede, eller,,, Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Er det ikke litt misforståelse ute å går nå ? Releene kobler jo inn så snart motoren er i gang med D+. Det er jo ikke belastning på releene før trustere er i bruk og da er de jo allerede koblet sammen allerede, eller,,, Når man i tillegg har kontroll på at startbatteri er friskt (konstant overvåkning av spenning og strøm) skal det litt til at man får en overraskelse her. Isteden for rele kan man som nevnt sette inn en enkelt av/på bryter av denne sorten: http://www.seatronic.no/strom/brytere-og-paneler/hovedstromsbrytere Fås fra 100 til 600A på denne siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cral Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Joerg Becker; Ja, i en perfekt (båt)verden ville nok ikke dette vært et problem, men i den virkelige verden, så kan man møte batterier som synger på siste verset. Trampeklapp; "To av bankene er gelbatteri, den siste er agm. Kan både dynamo og 220v lader kobles inn på en ladeseparator?" Kommer ann på hvilken type ladeseperator. I og med at det blir et stykke til det siste batteriet, som skal gi strøm til trusteren bak, ville jeg valg å legge inn en batteri til batterialder, for å unngå å måtte dimensjonere kablene for full last, begge veier. En batteri til batterilader, (i alle fall den typen jeg har sett på til min båt, sterling power, BBWxxyy) sender kun strøm en vei, og maks den effekten den er laget for... I tillegg inneholder den et skillerele slik at den ikke starter å lade på utgangen uten batteriene på inngangen blir tilført lading. Denne løsningen vil også virke om batteriene blir ladet fra 220V, men da ville jeg hatt en lader som har 2 utganger, en som lader startbanken og en som lader forbruksbanken. BBWxxyyer lagt inn på den båten da jeg skal ha BBW1236 siden jeg skal lade en 36V bank fra 12V, BBW1212 er for å lade 12 til 12V Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Marwin Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Her kompliseres det mye. Jeg har ingen releer i anlegget ( bortsett fra det fordømte releet til ettervarmeren, som skal kobles ut, enten permanent eller via en bryter!) 1: Har ettermontert et separat batteri i baugen paralellkoblet til forbruksbanken. Egen stor sikring i tilfelle kortslutning på den tykke kabelen fremover. Dermed tar trusterbatteriet i baugen den største strømmen når truster kjøres, samt at det kommer et lite tilskudd fra forbruksbanken, begrenset av spenningsfallet fra denne. (Har bryter mellom batteri og truster der fremme...) 2: Har ettermontert et separat batteri tett ved hekktruster, paralellkoblet med forbruksbanken. Også her egen stor sikring i tilfelle kortslutning på den korte kabelen til forbruksbanken. Her er spenningsfallet mindre, pga kortere avstand og at jeg tok tykkere kabel. Dette passer bra, for jeg har større behov for kraft på aktertruster pga skrogets utforming akterut! (HVIS jeg ønsker å gå sidelengs... :-) HVIS jeg hadde hatt rene fritidsbatterier / forbruksbatterier ( i stedet for startbatterier som jeg har i forbruksbanken), ville bildet blitt likedan, fordi: indremotstanden ( og dermed CCA) er dårligere på fritidsbatteriet, og derfor ville tilskuddet fra forbruksbanken blitt mindre under kjøring av trusterne. Bakdelen da, er at trusterbattetiene ville ha kunnet kjøre kortere tid før de ble 'utladet'. Men ærlig talt, hvor LENGE har du behov for å kjøre 'pysevispene' under manuvrering inn og ut av havn? Hvis du 'skal krysse fjorden sidelengs' bør du sette inn større trusterbatterier :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kronidiot Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Her kompliseres det mye. Jeg har ingen releer i anlegget ( bortsett fra det fordømte releet til ettervarmeren, som skal kobles ut, enten permanent eller via en bryter!) 1: Har ettermontert et separat batteri i baugen paralellkoblet til forbruksbanken. Egen stor sikring i tilfelle kortslutning på den tykke kabelen fremover. Dermed tar trusterbatteriet i baugen den største strømmen når truster kjøres, samt at det kommer et lite tilskudd fra forbruksbanken, begrenset av spenningsfallet fra denne. (Har bryter mellom batteri og truster der fremme...) 2: Har ettermontert et separat batteri tett ved hekktruster, paralellkoblet med forbruksbanken. Også her egen stor sikring i tilfelle kortslutning på den korte kabelen til forbruksbanken. Her er spenningsfallet mindre, pga kortere avstand og at jeg tok tykkere kabel. Dette passer bra, for jeg har større behov for kraft på aktertruster pga skrogets utforming akterut! (HVIS jeg ønsker å gå sidelengs... :-) HVIS jeg hadde hatt rene fritidsbatterier / forbruksbatterier ( i stedet for startbatterier som jeg har i forbruksbanken), ville bildet blitt likedan, fordi: indremotstanden ( og dermed CCA) er dårligere på fritidsbatteriet, og derfor ville tilskuddet fra forbruksbanken blitt mindre under kjøring av trusterne. Bakdelen da, er at trusterbattetiene ville ha kunnet kjøre kortere tid før de ble 'utladet'. Men ærlig talt, hvor LENGE har du behov for å kjøre 'pysevispene' under manuvrering inn og ut av havn? Hvis du 'skal krysse fjorden sidelengs' bør du sette inn større trusterbatterier :-) Batteriene du har paralellkoblet til forbruksbanken, er de store? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Releene kobler jo inn så snart motoren er i gang med D+. Det er jo ikke belastning på releene før trustere er i bruk og da er de jo allerede koblet sammen allerede, eller,,, Klassisk tilfelle av å overbevise seg selv vha. fremmed-bekreftet ulogikk, eller sånt? Nå vil jeg ikke pirke, men jeg skrev at det er godt mulig og du Komodo forklarte din egen opplevelse. Det burde holde. Om dynamoen går eller ikke spiller først noe rolle når den leverer mer enn vi trenger for å kompensere strømtrekket av trusterne/andre forbrukere på denne kretsen. Hvis nå vår startbatteri ikke klarer å levere (sier takk for seg) da er det dynamoen som leverer sitt (i tomgang kanskje 50A hvis den er god?). Reléet til sekundærbatteriet som tåler 100A er lokket, trusteren trekker 380A, primærbatteriet sier "ha det", dynamoen leverer 50A, 380A - 50A blir så ca. 330A. Hvor kommer de fra? Hvor lenge trenger en normal 100A-standardrelé før den blir vaporisert? Og hvor lenge tåler et relé som kjøres i 3x overlast allerede når den er lokket og blir nå åpnet ? Det er nettopp disse situasjoner som kalles "klassisk" draps-felle for reléer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Dette her blir nesten for dumt Jørg. Jeg beskriver en enkel krets som er robust, og den virker. At en komponent kan ta kvelden (startbatteri i ditt eksempel) er jo mulig, men slik vil det jo alltid være. Jeg har hatt tre store solide syrebatterier i mine banker med kontinuerlig overvåking av strøm og spenning under drift. At startbatteriet plutselig skal ta kvelden mens man er ute og kjører er jeg 0 bekymret for. Det mest alvorlige som ville skje i det eksempelet du nevner er jo at releet brenner, eller at sikringen går, med den konsekvensen at man ikke får brukt trusteren når man skal legge til. Dessuten, hvis man først skal følge den logikken kan like gjerne et dedikert trusterbatteri plutselig ta kvelden totalt uten forvarsel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Tja, det er jo dumt hvis det blir for dumt.Særlig når man begynner å bruke lover og regler og så ikke ønsker å sette det på tall som også ser på Murphy`s law.Det siste er det jeg er mest opptatt av, som du vet,siden jeg mener at jeg må tenke -for- både kunder og en del folk her som evt. ikke riktig aner hva vi snakker om. Men budskapet i dette tilfellet er jo kun å brukeet ordentlig relé, som helst passer til belastningen (også ved noe nok så vanlig overflow),og/eller en sikring som passer til reléet.Hvilken som helst "billig"-løsninger, som gjerne også funker men derimot skal være tilpasset situasjonen,burde kun være anbefalt for de som både "kan og vet" hva de gjør.Alle andre kommer nok til å møte veggen en gang hvis de ikke forbereder seg tilsvarende. Men budskapet må da også være at det ikke er pengesekken som bestemmer, men kun situasjonen.Og dette er noe som alle må akseptere. Det er bare så enkelt og ikke mer,og jeg tror ikke at det bør være for mye hvis man minner om det på et forum.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Batteriene du har paralellkoblet til forbruksbanken, er de store?Banken er 2 X 120 Ah.Hvert av trusterbatteriene er 90 Ah Hittil har jeg ikke vært uten strømtilgang i de havner jeg har overnattet.... Men hvis det blir aktuellt med lengre opphold i utehavn, er det flere muligheter: - Ta med 2kW inverteraggregat - Ettermontere solpanel og / eller metanolgenerator...(Efoi) Redigert 20.November.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kronidiot Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Som trådstarter føler jeg at tråden gar sklidd laaaaangt utover det som var mitt spørsmål! Jeg har skjønt (etter lesing andre steder) at jeg ikke bør kjøre baug- og hekktruster på samme batteri. Jeg ser at noen kobler to trustere i paralell med forbruk. Jeg tror jeg ender på følgende: Nytt 200ah gelbatteri separat til hekktrusteren, også lar jeg baugtrusteren være på startbatterier, slik det er i dag. Jeg kjøper inn en ladeseparator med tre utganger og får da 12v lading til alle tre bankene. Separat 220 volt lader til hekktrusteren. LYDER DETTE FORNUFTIG? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Jeg har lyst til å nevne en løsning som ble/blir brukt på lastebiler med bakløfter. Bakløfter er en slik rampe som man kjører paller og jekketralle oppå, og hever og senker opp og ned, helt til bakkenivå om nødvendig. Slike biler har som regel eget batteri bak til liften og kan derfor direkte sammenlignes med truster og vinsj i båt. Bilen har en bryter ved liftens betjeningspanel, eller inni bilen, som har en dobbel funksjon. Når bryteren står på 0 kan ikke liften kjøres da panelet ikke får strøm. Derimot er liftbatteriet koblet sammen med bilens batteri når bryteren står på 0 og liftbatteri blir derfor ladet. Slår man bryteren over på 1 brytes kontakten med bilens batteri samtidig som bryteren kobler liftbatteri og betjeningspanel sammen, og liften kan kjøres uten at bilens batteri blir påvirket. Når lasting/lossing er ferdig settes bryter på 0 og liftbatteri blir igjen ladet. I tillegg er det et slik rele som komodo har slik at liftbatteriet er adskilt fra bilens batteri når motor stå stille. Et ganske idiotsikkert opplegg helt til sommervikaren kjører hele leveringsruta med bryteren på 1, og dermed ikke får ladet liftbatteriet mellom leveringsstedene Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Jeg har skjønt (etter lesing andre steder) at jeg ikke bør kjøre baug- og hekktruster på samme batteri. Kommer du til å måtte kjøre begge trusterene samtidig? I så tilfelle ville jeg ikke hatt dem på et felles batteri. Nytt 200ah gelbatteri separat til hekktrusteren, også lar jeg baugtrusteren være på startbatterier, slik det er i dag. Jeg kjøper inn en ladeseparator med tre utganger og får da 12v lading til alle tre bankene. Separat 220 volt lader til hekktrusteren. LYDER DETTE FORNUFTIG? Nå er vel ikke gelebatterier de som egner seg best for høye strømtrekk så vidt jeg har fått med meg. Få deg et batteri med høyest mulig CCA, kapasiteten behøver ikke være stor. Fritt etter hukommelsen har mitt startbatteri som er åpent syre en CCA på 1150A. kapasiteten er på 185Ah. Et 200Ah batteri bør derfor ha en CCA som står i forhold til kapasiteten, hvis ikke kan du bruke to på 100. Både kapasiet og CCA dobles. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Som trådstarter føler jeg at tråden gar sklidd laaaaangt utover det som var mitt spørsmål! Jeg har skjønt (etter lesing andre steder) at jeg ikke bør kjøre baug- og hekktruster på samme batteri. Jeg ser at noen kobler to trustere i paralell med forbruk. Jeg tror jeg ender på følgende: Nytt 200ah gelbatteri separat til hekktrusteren, også lar jeg baugtrusteren være på startbatterier, slik det er i dag. Jeg kjøper inn en ladeseparator med tre utganger og får da 12v lading til alle tre bankene. Separat 220 volt lader til hekktrusteren. LYDER DETTE FORNUFTIG? Det siste forslaget ditt lyder fornuftig, men alle svarene her viser at det er flere veier til Rom. Hvis du har en tilsvarende ladeseparator fra før (med to utganger), som den du tenker å kjøpe, så blir den nye løsningen like bra som den du allerede har i dag. Forutsatt at du kjøper et batteri som har samme krav til ladespenning som det dynamoen leverer. Og sørg for å bruke kabler og sikringer tilpasset maks ladestrøm fra dynamoen, også bakover. Mistenker imidlertid at du kan velge et litt mindre batteri (se nedenfor). Du har egentlig fortalt lite om det du allerede har, og kanskje svarene hadde blitt mer spisset om du gjorde det. Det er ellers en del tekniske viderverdigheter du kan velge å ta stilling til, selv med en i utgangspunktet enkel løsning (du slipper ikke unna ): Med en slik ladeseparator så kan det være greit å vite at du i praksis kan ha så mye som 1V høyere ladespenning på start- og thrusterbatteriene når forbruksbanken er godt nedtappet og de andre batteriene er fulle. Avhenger av installasjon, og her vil en runde med multimeteret gi deg svaret på hvordan det ligger an hos deg. Variasjonene kommer pga. økende spenningsfall i kablene med økende ladestrøm. Ikke så gunstig om du har stor forbruksbank, bruksmønster med mye uthavnsligge og sjelden landstrøm. Da vil du støtt ha for høy ladespenning på start- og thruster batteriene. Dette er aller mest merkbart om dynamoen har s.k. "sense" (spenningsføler) på forbruksbanken. Nevner det, siden du har vært opptatt av ladespenning på GEL. En "vanlig" skillediode gjør problemstillingen ovenfor noe mindre på enkelte dynamoer fordi mange dynamoer uansett har en øvre grense for spenningen,uavhengig av sense. Mens en ladeseparator med bortimot null spenningsfall (MOSFET) vil kunne flytte variasjonen i ladespenning til et tilsvarende høyere spenningsnivå og dermed være mer uheldig for batteriene. Hvor stor thruster tenker du å sette inn bak?Et 200Ah GEL batteri skulle duge til en ganske stor visp. Det er CCA som teller, og kjøper du større batteri enn nødvendig så drasser du kanskje unødvendig vekt og kostnad om bord. F. eks Sleipner SE60 på 3,1kw trenger fra 350A CCA. Et 200Ah GEL batteri ligger i området rundt 1500A CCA pluss at du vil få et lite tilskudd fra dynamoen. En batteri-til-batteri lader vil eliminere problemet ovenfor og gi det nye batteriet ditt de beste levekårene mht. lading. Et riktig dimensjonert og sikret rele kan gjøre det samme, bare uten fordelen med tilpasset lading og strømbegrensning. Hvor gamle (og store) er de eksisterende batteriene dine?"Marwin-metoden" kan være interessant fordi du får det nye batteriet direkte tilgjengelig til forbruk. Men det vil på mange måter være det samme som å sette inn et nytt batteri i eksisterende forbruksbank selv om det er plassert akter. Og da bør batteriene være av samme type og noenlunde samme tilstand. Dvs. forbruksbanken din bør være av nyere dato. Og ikke så stor at den allerede belaster dynamoen på grensen. Og plusskabelen bør sikres i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 . "Marwin-metoden" kan være interessant fordi du får det nye batteriet direkte tilgjengelig til forbruk. Men det vil på mange måter være det samme som å sette inn et nytt batteri i eksisterende forbruksbank selv om det er plassert akter. Og da bør batteriene være av samme type og noenlunde samme tilstand. Dvs. forbruksbanken din bør være av nyere dato. Og ikke så stor at den allerede belaster dynamoen på grensen. Og plusskabelen bør sikres i begge ender. Kommentar:Stresset med å ha batterier av samme størrelse, alder osv. er ikke noe å ta hensyn til hvs du har hovedbrytere for trusterbatteriene, og du har landstrøm... Ved batteritypen jeg har valgt må du regne med at "tilgjengelig" batterikapasitet er ca halvparten av summen Ah batteriene er oppgitt til.. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Jeg har gjort dette enkelt. Baugthruster SE80 har ett eget lite 50Ah spiralcelle batteri med høy CCA fremme ved thrusteren som er koplet sammen med startbatteri via en fjernstyrt batteribryter trigget av "tenningen" på motoren. Hekkthruster har samme opplegg, SE80 bak har samme type batteri bak ved thruster men koplet via forbruksbanken via fjernstyrt batteribryter trigget av tenningen. Begge disse thruster batteriene får kun lading via motorgange. Det hender jeg overstyrer de fjernstyrte batteribryterne til thrusterbatteriene ett par ganger om vinteren når jeg setter på landstrømsladeren for å gi start og forbruksbanken en oppkvikker. Da får også thrusterbatteriene en liten piff. Dette opplegget er nå 12 år. Og fungerer fremdeles utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.