Jump to content

Leie/låne bort båten mot vedlikehold: Noen med erfaring?

SIR DAY

Recommended Posts

Gjorde ett "kupp" for 5 år siden og kjøpte en over 50 år gammel nyrestaurert seilbåt på 26 fot med mahognyskrog, en ganske sjelden båt. . Den har vært til stor glede siden, både for meg og de mange besøk ombord, både ved brygge som på tur. Jeg vil ikke kvitte meg med denne båten!!!

Så har jeg gjort ett nytt kupp: Kjøpt en 5 fot lengre seiler av en mer vanlig type, men med nesten 4 ganger så mye benyttbar plass ombord. Glassfiber. Mer komfort, men vil aldri bli så sjarmerende som min "lille"treseiler.

Derfor vurderer jeg å låne bort gamlebåten "gratis" eller mot en symbolsk leie for noen år, der låner/leier tar seg av alt vedlikehold og alt det praktiske.

Min LADY DAY er sjelden, og jeg tror det er nærmest umulig å få tak i noe lignende igjen. Derfor IKKE salg.

Noen som har erfaring med dette, og vil dette være attraktivt for noen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Erfaring med å låne bort båt = Andre behandler aldri båten like forsiktig/kyndig som deg selv. Forrige gang jeg lånte bort båt endte det med at jeg kjøpte ny propell. Fikk selvsagt ikke beskjed, merket det ved at det var vibrasjoner i motor neste gang jeg selv var ute. Han som lånte den hadde selvsagt ikke vært borti noe. Betalte propellen selv og tenkte mitt. Dette var den ene gangen jeg hadde helt ny motor. Man bekymrer seg for hvordan det har gått med undervannshus aksling etc. Så min erfaring er at du bør ha en veldig god magefølelse med låner før du låner bort en båt du er glad i.

Hei

Eg har ei sørlandssnekka eg hatt i 30 år. Då eg byrja å selga for 16 år sidan, og kjøpte seglbåt, var det mange som ville kjøpa snekka.

No har eg hatt den ståande i hus sidan 2002, og ser at eg skulle solgt den med ein gong.

Med mindre du har mykje tid til bruk, og vedlikehald, er det kanskje best å selja gullklumpen med ein gong?

Å låna ut ein båt du er glad i er kanskje ikkje lurt?

Ask

Tror du skal være heldig om du finner en lånetager som vedlikeholder en båt som om det er hans egen.

Når eierforholdet ikke er til stede så forsvinner noe av ansvarsfølelsen og interessen. Dette er min erfaring fra livet.

Men helt klart, det finnes unntak. Mennesker er forskjellige.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Sjøl ville jeg nok ikke overlatt båten min til en fremmed, med mindre det var et leieforhold hvor heg gikk såpass i økonomisk pluss at jeg kunne håndtert reparasjoner som måtte komme...

Kanskje et ungt familiemedlem kunne hatt glede av å bruke den, introduseres for små-seiler livet.

Egne barn eller onkelbarn, eller flere ungdommer i familien i fellesskap.

Dog, i oppstarten må det bli en overføring av kunnskap og ferdigheter hvor du er med på seiling,vedlikehold og slikt.

Men de må jo ha interesse for det, som strekker seg utover en sommersesong. Du må jo være trygg på at de følger opp gjennom vinteren og blir selvdreven i sesongene som kommer... og en dag flytter de bort for å studere... og da sitter du igjen med båten...

Vanskelig det der...

Jeg har tru på at dette kan fungere, for jeg er ute etter å leie/låne båt i Horten. Kanskje for en periode, eller på tider da båten likevel ligger ubrukt. Men det virker ikke som dette er noe stort marked. Har rett nok fått tilbud om å reparere motorer eller overta håpløse prosjekt. Det er mindre aktuelt. Men holde istand en båt som er oppegående, måtte være greit for begge parter. Situasjonen min  er at jeg har båt på Møre som jeg bruker til torskefiske på vårparten. Derfor vil jeg ikke eie enda en båt.