Jump to content

Ais transponder med wifi, kjenner du til det?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Fantaserer litt om å få se skipstrafikk litt mer pålitelig enn marinetrafic. Har hørt at det finnes slike med wifi.

Kjenner du til noen som er greie å sette opp slik at de kan brukes i min Princess. Tenker at det kan kobles opp mot nettbrett (navionics) eller pc med open cpn. Kartprogram. Evt en eldre raymarine plotter.

Endelig ble det Bobåt

bilde

Har bestillt denne som har klasse B med wifi. Nytt er at denne går ut med 5 watt effekt som normalt 2 watt.

Kan kobles opp mot nmea 2000 og 0183 samt usb.

Har også omtalt den på fb-siden til Båtens Verden.

Kommer til Norge ila vinteren via Flak.

Fotograferte den på Mets denne uken.

Går man via nettet får å plotte skip vil man få flere minutters etterslep. Har opplevd 15 minutter hvis man er saktegående klasse B.

Direkte via transponder ombord er mer sikkert. Kun radar viser eksakt posisjon.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Går man via nettet får å plotte skip vil man få flere minutters etterslep. Har opplevd 15 minutter hvis man er saktegående klasse B.

Direkte via transponder ombord er mer sikkert. Kun radar viser eksakt posisjon.

Yepp. Jeg bruker 3G-radaren aktivt i dårlig vær, samt på kveld/natt. Bruker internet AIS (Seapilot) som støtte. Men selvsagt er direkte transponder det beste når det gjelder AIS.

.

Spennende å høre om den til vesper. Hvilken app er det du bruker, og går det med Android brett tro?

Jeg bruker NMEA remote på telefonen for vind, fart og dybde Etc. På padden bruker jeg både iSailor og iNavX som viser AiS i kartet. Usikker på om de er til android, men vesper skiller uansett ikke på plattform!

Edit: Ser ut som om den snakker med Open CPN også...

https://www.vespermarine.com/xb8000-ais-transponder.html/

Redigert av JSM (see edit history)

Er det lovlig?

\

Subsidiært: er det nødvendig? Også i ganske store bølger er vi synlige på 10-15 mils avstand. Omtrent to meter høy antenne montert på hekken, rekkevidden ville naturlig nok vært langt bedre om vi brukte antenna i mastetoppen. Jeg klarer ikke skjønne at fritidsbåter har vettig behov for mer rekkevidde enn vi har med standard B-klasse AIS og en billig antenne.

Har hatt Digital Yachts 3000 transponder med wifi det siste året i Middelhavet, funker fint. Den har også en USB utgang for oppdateringer og eventuell tilkobling med kabel. Bruker nesten utelukkende nettbrett til navigasjon, en gammel ipad med gps og Navionics til navigasjon og en nyere med AIS og reserveavionics.Raymarineplotteren brukes for det meste til radar og backup.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...