Bjørn Løvjomås Startet 18.November.2016 Del på Facebook Startet 18.November.2016 Hei. Fantaserer litt om å få se skipstrafikk litt mer pålitelig enn marinetrafic. Har hørt at det finnes slike med wifi. Kjenner du til noen som er greie å sette opp slik at de kan brukes i min Princess. Tenker at det kan kobles opp mot nettbrett (navionics) eller pc med open cpn. Kartprogram. Evt en eldre raymarine plotter. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Forte Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Finnest flere : Bl. annet: http://www.aisshop.se/sv/product/wifi-ais-klass-b-paket-inkl-ais-ctrx-graphene-inkl-gps-glonass-antenn-m-5m-kabel https://www.vespermarine.com/wifi/ http://www.flak.no/produkter/navigasjon-vhf-og-lyd/vhf-og-ais/ais-klasse-b-transponder-wifi---amec Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Har du noen erfaring med hvordan de virker. Mht tilkobling av feks pc eller nettbrett Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dykker Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Jeg bruker Seapilot med WiFi AIS på nettbrett. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Er ikke det ca samme som marinetrafic dykker? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dykker Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 (redigert) Seapilot henter AIS fra Stockholm Radio og legger dette ut på mobilnettet som igjen presenteres på Seapilot appen. . Redigert 18.November.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Jeg tenker egentlig at så lenge dette skal over mobilnettet så ligger det litt feilkilder. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Det er og litt mindre verdt om en er uten mobildekning. . Derfor lurer jeg litt på en slik wifi Ais på VHF bandet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
alidal Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Derfor lurer jeg litt på en slik wifi Ais på VHF bandet Ville absolutt gått for en slik ja! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Har bestillt denne som har klasse B med wifi. Nytt er at denne går ut med 5 watt effekt som normalt 2 watt. Kan kobles opp mot nmea 2000 og 0183 samt usb. Har også omtalt den på fb-siden til Båtens Verden. Kommer til Norge ila vinteren via Flak. Fotograferte den på Mets denne uken. Går man via nettet får å plotte skip vil man få flere minutters etterslep. Har opplevd 15 minutter hvis man er saktegående klasse B. Direkte via transponder ombord er mer sikkert. Kun radar viser eksakt posisjon. Redigert 20.November.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dykker Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Går man via nettet får å plotte skip vil man få flere minutters etterslep. Har opplevd 15 minutter hvis man er saktegående klasse B. Direkte via transponder ombord er mer sikkert. Kun radar viser eksakt posisjon. Yepp. Jeg bruker 3G-radaren aktivt i dårlig vær, samt på kveld/natt. Bruker internet AIS (Seapilot) som støtte. Men selvsagt er direkte transponder det beste når det gjelder AIS. . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Men når det er sagt, så har jeg derimot erfart at SeaPilot's AIS via Stockholm Radio er oppdatert i bortimot sanntid i forhold til Marine Traffic sin AIS. Marine Traffic kan være rimelig på etterskudd. . Redigert 20.November.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Har Vesper sin XB-8000 som sender ut NMEA info og AIS mål på Wifi til iPad'en. Bruker der en app som tar inn både fart, vind og dybde og viser AIS-målene på kartet. Veldig fornøyd. Har NMEA 2000 tilkobling og USB om du vil sende infoen kablet også. Wifi kan tilkobles eksisterende nett i båten om man ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Spennende å høre om den til vesper. Hvilken app er det du bruker, og går det med Android brett tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Spennende også med den du nevner Astor. Har du hørt noe pris på den? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Forte Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Spennende å høre om den til vesper. Hvilken app er det du bruker, og går det med Android brett tro? Vespermarine bruker watchmate appen til Android. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bhs.watchmate Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Nytt er at denne går ut med 5 watt effekt som normalt 2 watt. Er det lovlig? Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Spennende å høre om den til vesper. Hvilken app er det du bruker, og går det med Android brett tro?Jeg bruker NMEA remote på telefonen for vind, fart og dybde Etc. På padden bruker jeg både iSailor og iNavX som viser AiS i kartet. Usikker på om de er til android, men vesper skiller uansett ikke på plattform! Edit: Ser ut som om den snakker med Open CPN også... https://www.vespermarine.com/xb8000-ais-transponder.html/ Redigert 21.November.2016 av JSM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Hva koster den utgaven til vesper marine? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
JSM Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Usikker. Dvs kjøpte for et par år siden av en britisk nettbutikker har fortrengt prisen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Er det lovlig?\Subsidiært: er det nødvendig? Også i ganske store bølger er vi synlige på 10-15 mils avstand. Omtrent to meter høy antenne montert på hekken, rekkevidden ville naturlig nok vært langt bedre om vi brukte antenna i mastetoppen. Jeg klarer ikke skjønne at fritidsbåter har vettig behov for mer rekkevidde enn vi har med standard B-klasse AIS og en billig antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Når jeg fikk lest om den: Den sender på samme måte som klasse A, i sekvens. Derfor får den lov til å sende med høyere effekt. Det er ingen sjanse for at den "snakker i munnen" på en annen transponder. Klasse B sender når den "tror" det er ledig på båndet. Trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Har hatt Digital Yachts 3000 transponder med wifi det siste året i Middelhavet, funker fint. Den har også en USB utgang for oppdateringer og eventuell tilkobling med kabel. Bruker nesten utelukkende nettbrett til navigasjon, en gammel ipad med gps og Navionics til navigasjon og en nyere med AIS og reserveavionics.Raymarineplotteren brukes for det meste til radar og backup. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2016 Er noe slik jeg og ser for meg. Bruker nesten bare Navionics, riktignok på samsung nettbrett. Men skulle gjerne flette in ais der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.