Jump to content

Deffekt styring Suzuki DT 150

pacuare

Recommended Posts

Mistet styringa når jeg var ute og satte garn i dag. Tatt båten på land og målet er å trekke garnene med båten i morgen, så satser på demontering nå og håper å finne deler i morgen tidlig. Noen som kan komme med fremgangsmåte? Motoren er løs , kunne styre den manuelt uten friksjon fra ratt, så antar ett brudd nær motor. Rattet beveger seg som vanlig, med litt friksjon (spinner ikke fritt). Ser ut til å være en skrue som er styreviren. Kan svinge så mye jeg vil, men da treker jeg nok inn eller ut wiren.

Ved motor er det en 24 eller 26 mm bolt i enden av wiren. Lurer på om jeg skal løsne her først eller ved rattet. Legger ved link til bilde av styresnekke og motor. Håper noen kjenner styringa og kan komme med en rask bruksanvisning

bilde

bilde

Rimelig sikker på at det blir ny wire ja, demonterer først for å ha med når jeg kjøper. Ser ikke noe annet som kan være galt. Båten er så enkel at trekketråd ikke er nødvendig.

Hvorfor kjøpe ny snekke? Båten er 12 år gammel. Ikke veldig godt holdt.

Ser ut som demontering er enklere enn jeg trodde, begynne ved styresnekka og få wiren ut derfra.

Takk for supert bilde

tror egenlig du fikser dette fint uten meg men for sikkerhets skyld en liten jobbliste:

1. start I enden av kabelen, skru av selvlåsende mutter (styrestaget er nå løst fra styrekabelen)
  2. skru av den sorte plastikkmutteren på babord side av styrerøret
  3. skru av den alu fargede mutteren på styrbord side av motoren
  4. dra kabelen ut av styrerøret 
  5. Gjør styrerøret reint innvendig og sett inn med vannfast fett (for å begrense korrosjon

Monter I motsatt rekkefølge  -  styrklokke kan ofte reddes med en times jobb med slipepapir og en fettpatron.... men koster jo ikke all verden

Tusen takk for tips. Herlig forum.

Fikk ikke løs røret som går gjennom motoren, ga opp, og avsluttet. Googlet litt og fant at det kan sitte hardt. Gikk ut nå med en hammer og aluminium dor. Da løsnet det. Klart til å kjøpe nytt i morgen.

Vanskelig å vite hvor mye makt en kan bruke. Lærer litt hver gang noe går i stykker.

Rimelig sikker på at det blir ny wire ja, demonterer først for å ha med når jeg kjøper. Ser ikke noe annet som kan være galt. Båten er så enkel at trekketråd ikke er nødvendig.

Hvorfor kjøpe ny snekke? Båten er 12 år gammel. Ikke veldig godt holdt.

Ser ut som demontering er enklere enn jeg trodde, begynne ved styresnekka og få wiren ut derfra.

Som regel er styre-snekken like slitt som wiren, så kan lønne seg og skifte denne også. Når min wire røyk i vinter, så var både snekke og wire utslitt. bytta begge og båten var som ny:-)

Punk

,,,da tror jeg du akkurat har erfart hva jeg mente med pkt 5  :wink:

Punkt 5 var definitivt knotete. Spesielt av, men også på var vanskelig, til tross for grundig rens og smøring. Kjøpte ny styresnekke men ikke satt den på. Rattet satt som bestatt. Tørr ikke bruke mer makt. Når båten går på land for vinteren blir det å kappe styrebolten med baufil. Så slegge for å få ut sylinderen av rattet. Enten så går det, eller så kjøper jeg nytt ratt. Vurdert avdrager, men strever med å få festet den i rattet. Åpen for gode (og dårlige) forslag, Ingen nedside da jeg forventer å bytte alt.

Båten ble vanskeligere å bruke. Tidligere satte jeg bare kurs rett frem, var foran konsollen og jobbet. Styrte med å forflytte vekten. Slipper jeg rattet nå så skjener jo båten til en av sidene. Mulig jeg må fininstille offeranoden, den var grei med tregt ratt. Må også begynne på treningsstudio, får ikke lenger trening av å ratte båten. Samtidig ser jeg at jeg bør bytte gasswire. Den er også litt trå.

Fikk opp garnet søndag og ingen fangst. Litt mer hell i teinene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...