beauty of aqua Startet 18.November.2016 Del på Facebook Startet 18.November.2016 I forbindelse med kjøp av ny båt,så er det som vanlig litt av hvert å ta tak i. Et av problemene er at ingen av motorene gir lading...helt dødt.etter en tids kjøring da jeg hentet båten,så begynte den plutselig og lade,men nå er det dødt igjen.dynamoene var ny i 2014...noen tips til hvordan man skal feilsøke? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hakkannen Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Har du ekstern regulator? Hvis så er tilfelle, kan denne ha noe å gjøre med at ladingen går av og på? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Har ikke aning for å være ærlig...Hvor er det vanlig at denne befinner seg? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Midtpinne Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Jeg slet med samme problem da jeg overtok forrige båten. For meg var det så enkelt som å gå gjennom alle ledninger og sjekke at de hadde god kontakt. Fant etter hvert ei ledning som gikk fra regulator til dynamo der det var slakk i kontakten. Klemte den til og siden virket alt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Først og fremst må du kartlegge ladesystemet ditt. En fin måte å gjøre dette på samtidig som du blir mer kjent med båten, er å ta med en blokk og blyant og tegne opp hvordan batterier, hovedbrytere, dynamo osv. er koblet. Tar du noen bilder og legger ut her får du garantert god hjelp også. Det er få temaer som engasjerer mer her inne en dynamo, lading og batterier. Deretter vil jeg anefale deg å lese denne tråden Ingar har laget: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 (redigert) Hos meg ligger regulatoren rett på siden av den ene batteribanken, en boks litt større enn en mobiltelefon med ledninger inn og en temperatursensor som er teipet fast på et av batteriene. Dynamoen min takket for seg, så skiftet den nylig. På tross av ny dynamo går batterilampa av og på, med ujevne mellomrom. Ble fortalt at nå som dynamoen er ny vil regulatoren være neste sted å feilsøke. Gjerne du har samme problem? Selv venter jeg nok med å skifte regulatoren til våren, da begynner utfartstrangen å melde seg såpass at det kan være greit å ha ladingen på stell. Edit: andre svarte raskere Redigert 18.November.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Hør på Komodo og skaff deg en oversikt. Det vil helt sikkert betale seg mange ganger, og kanskje finner du feilen av deg selv i samme slengen Ellers så må du bare pøse på med detaljer, både små og store. Hva mener du med at det er helt dødt? Lyser ladelampene, er det bare spenningen på et voltmeter som ikke stiger, ser du på en batterimonitor/amperemeter eller lysene i salongen? Har du gjort noen målinger noe sted? Prøvd å ruse motorene for å se om ladingen kommer i gang da? Siden det høres ut som det gjelder begge dynamoene så er sannsynlig at det er en fellesnevner her. Har du et multimeter så mål hvorvidt spenningen stiger ved dynamoene når du har startet opp. Finner du at spenningen stiger så ligger problemet utenfor dynamoene, på vei til batteriene (dårlig kontakt). Et multimeter burde inn i verktøykassa for alle gjør-det-selv'ere, og de rimelige på f.eks Jula el. Biltema duger fint. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Hei Litt rart at forrige eier har klart seg uten lading på begge motorene. Kan det være feil stilling på nøklene, en bryter som må slås over eller noe slikt? Ville prøvd med en telefon til forrige eier. Hvis han hadde dette problemet vet han i alle fall hva som er sjekket/byttet tidligere - eller kanskje derfor han solgte? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knappern Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 På vår båt er det batteri velger i trykknapp versjon på dashbord. Heter AUX start. Tok litt tid å finne ut av da det ene batterie(start) var dødt og jeg trodde den ikke ladet. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Komodo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Et multimeter burde inn i verktøykassa for alle gjør-det-selv'ere, og de rimelige på f.eks Jula el. Biltema duger fint. Definitivt Og et slikt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/ Men så er det en forutsetning å kunne bruke det da... Men har man disse instrumentene får man alltids veiledning og voksenopplæring nok her på baatplassen til å få inn litt teori om skjemalesning og grunnleggende formler Hei Litt rart at forrige eier har klart seg uten lading på begge motorene. Kan det være feil stilling på nøklene, en bryter som må slås over eller noe slikt? Hehe, antagelig så enkelt ja Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Kan jo være en innstilling selfølgelig...Har multimeter som jeg kan bruke sånn noenlunde. Tittet litt på elskjema i verkstedshåndboken.Ser ut for at ladingen går rett fra dynamo til starter og så til batteri.Så da er det vel bare og begynne på dynamoen da,og jobbe seg bakover mot batteriet med multimeteret... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
mateco Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Du skriver at begge dynamoene ble fornyet i 2014. Ble der gjort andre modifiseringer samtidig ? Eksisterer det en servicerapport på det arbeidet som da ble utført? Utifra det du skriver så forstår jeg det slik at begge dynamoene svikter samtidig. Kan tyde på at der er ettermontert en ekstern laderegulator som regulerer begge dynamoene. F.eks. en Java-Sea TC-TO regulator: https://www.nmsinfo.no/java-sea-laderegulator-tc-to#.WDBecdThCt8 Tilbake til feilsøkning: Når du slår på tenning på motoren(e) (uten å starte motor(ene), lyser da varsellampe for ladning (ladelampe)? Hvis ladelampen(e) IKKE lyser så kan det tyde på brudd i dynamoens magnetiseringskrets. Brudd i krestsen kan ha flere årsaker, men de kommer vi tilbake til hvis nødvendig. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
beauty of aqua Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 hei Mateco. de lyser begge to når motorene går.Det som er litt rart er at alarmen for temperatur også lyser,selvom motorene er kalde Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dinamo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 ta no ladelys først: med tenning på og motor som står, skal ladelyset vera tent. Ta so av ledningen på D+, ogso kalt 61. Då skal ladelyset slokna. Hvis den ikkje gjer det, kan det vera verd å kobla inn ei lyspære mellom B+ og D+ på dynamoen. Den skal lysa. Start so opp motoren, og hvis dynamoen er i orden so begynner den å lada. og den lyspæra sloknar. Men eg sa lyspære, LED duger ikkje her. Hvis dynamoen oppfører seg som eg beskriv her, er den i orden og feilsøkinga kan konsentrerast om kretsen rundt ladelys. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Siden det er både ladelys og templys som lyser, lukter det VP panel her. Stemmer det ? I så fall hadde jeg bare målt spenning på batteriene med motorene i gang. Da ser du om ladingen virker eller ei. Det kan være panelene som tuller, ikke så uvanlig på noen panel til VP men litt rart at begge skulle feile samtidig. Har du panel med testknapp for alarm kan det også være en feil i den, men igjen, rart at det skjer med begge. Redigert 19.November.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) hei Mateco. de lyser begge to når motorene går.Det som er litt rart er at alarmen for temperatur også lyser,selvom motorene er kalde I bil verdenen som jo riktignok har karosseriet som leder for - er elektriske feil som forårsaker "rare" feil eller lys i pærer som normalt ikke skal lyse ofte forbundet med "jordfeil". Dvs at at det er dårlig kontakt i et karosseripunkt og at strømmen finner vei gjennom en lyspære og til "jord" (les minus punktet) Altså når strømmen går gjennom pæra lyser den jo. Redigert 19.November.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Tror det er bare en bryter jeg som må slås på. Kontakt gamle eier. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Viktig poeng av Viking28-79 med tanke på at det skjer med begge motorer, da begge gjerne kan ha felles minus. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Dårlig kontakt/brudd i hovedbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.