Jump to content

Ny båt, ingen av motorene lader

beauty of aqua

Recommended Posts

I forbindelse med kjøp av ny båt,så er det som vanlig litt av hvert å ta tak i.

Et av problemene er at ingen av motorene gir lading...helt dødt.etter en tids kjøring da jeg hentet båten,så begynte den plutselig og lade,men nå er det dødt igjen.dynamoene var ny i 2014...noen tips til hvordan man skal feilsøke?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Først og fremst må du kartlegge ladesystemet ditt. En fin måte å gjøre dette på samtidig som du blir mer kjent med båten, er å ta med en blokk og blyant og tegne opp hvordan batterier, hovedbrytere, dynamo osv. er koblet. Tar du noen bilder og legger ut her får du garantert god hjelp også. Det er få temaer som engasjerer mer her inne en dynamo, lading og batterier.

Deretter vil jeg anefale deg å lese denne tråden Ingar har laget:

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Hos meg ligger regulatoren rett på siden av den ene batteribanken, en boks litt større enn en mobiltelefon med ledninger inn og en temperatursensor som er teipet fast på et av batteriene. Dynamoen min takket for seg, så skiftet den nylig. På tross av ny dynamo går batterilampa av og på, med ujevne mellomrom. Ble fortalt at nå som dynamoen er ny vil regulatoren være neste sted å feilsøke. Gjerne du har samme problem? Selv venter jeg nok med å skifte regulatoren til våren, da begynner utfartstrangen å melde seg såpass at det kan være greit å ha ladingen på stell.

Edit: andre svarte raskere :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Hør på Komodo og skaff deg en oversikt.  Det vil helt sikkert betale seg mange ganger, og kanskje finner du feilen av deg selv i samme slengen :wink:

Ellers så må du bare pøse på med detaljer, både små og store.  Hva mener du med at det er helt dødt?  Lyser ladelampene, er det bare spenningen på et voltmeter som ikke stiger, ser du på en batterimonitor/amperemeter eller lysene i salongen?  Har du gjort noen målinger noe sted?  Prøvd å ruse motorene for å se om ladingen kommer i gang da?  Siden det høres ut som det gjelder begge dynamoene så er sannsynlig at det er en fellesnevner her.

Har du et multimeter så mål hvorvidt spenningen stiger ved dynamoene når du har startet opp.  Finner du at spenningen stiger så ligger problemet utenfor dynamoene, på vei til batteriene (dårlig kontakt). 

Et multimeter burde inn i verktøykassa for alle gjør-det-selv'ere, og de rimelige på f.eks Jula el. Biltema duger fint. 

Et multimeter burde inn i verktøykassa for alle gjør-det-selv'ere, og de rimelige på f.eks Jula el. Biltema duger fint. 

Definitivt :yesnod:  Og et slikt: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

Men så er det en forutsetning å kunne bruke det da... Men har man disse instrumentene får man alltids veiledning og voksenopplæring nok her på baatplassen til å få inn litt teori om skjemalesning og grunnleggende formler :smiley:

Hei

Litt rart at forrige eier har klart seg uten lading på begge motorene. Kan det være feil stilling på nøklene, en bryter som må slås over eller noe slikt?

Hehe, antagelig så enkelt ja :giggle:

Kan jo være en innstilling selfølgelig...Har multimeter som jeg kan bruke sånn noenlunde.

Tittet litt på elskjema i verkstedshåndboken.Ser ut for at ladingen går rett fra dynamo til starter og så til batteri.Så da er det vel bare og begynne på dynamoen da,og jobbe seg bakover mot batteriet med multimeteret...

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Du skriver at begge dynamoene ble fornyet i 2014. Ble der gjort andre modifiseringer samtidig ?

Eksisterer det en servicerapport på det arbeidet som da ble utført?

Utifra det du skriver så forstår jeg det slik at begge dynamoene svikter samtidig. Kan tyde på at der er ettermontert en ekstern laderegulator som regulerer begge dynamoene.

F.eks. en Java-Sea TC-TO regulator:

https://www.nmsinfo.no/java-sea-laderegulator-tc-to#.WDBecdThCt8

Tilbake til feilsøkning:

Når du slår på tenning på motoren(e) (uten å starte motor(ene), lyser da varsellampe for ladning (ladelampe)?

Hvis ladelampen(e) IKKE lyser så kan det tyde på brudd i dynamoens magnetiseringskrets. Brudd i krestsen kan ha flere årsaker, men de kommer vi tilbake til hvis nødvendig. 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

ta no ladelys først: med tenning på og motor som står, skal ladelyset vera tent. Ta so av ledningen på D+, ogso kalt 61. Då skal ladelyset slokna. Hvis den ikkje gjer det, kan det vera verd å kobla inn ei lyspære mellom B+ og D+ på dynamoen. Den skal lysa. Start so opp motoren, og hvis dynamoen er i orden so begynner den å lada. og den lyspæra sloknar. Men eg sa lyspære, LED duger ikkje her.

Hvis dynamoen oppfører seg som eg beskriv her, er den i orden og feilsøkinga kan konsentrerast om kretsen rundt ladelys.

Magne

Siden det er både ladelys og templys som lyser, lukter det VP panel her. Stemmer det ? I så fall hadde jeg bare målt spenning på batteriene med motorene i gang. Da ser du om ladingen virker eller ei. Det kan være panelene som tuller, ikke så uvanlig på noen panel til VP men litt rart at begge skulle feile samtidig. Har du panel med testknapp for alarm kan det også være en feil i den, men igjen, rart at det skjer med begge.

Redigert av hegra (see edit history)

hei Mateco.

de lyser begge to når motorene går.Det som er litt rart er at alarmen for temperatur også lyser,selvom motorene er kalde :confused:

I bil verdenen som jo riktignok har karosseriet som leder for - er elektriske feil som forårsaker "rare" feil eller lys i pærer som normalt ikke skal lyse ofte forbundet med "jordfeil". Dvs at at det er dårlig kontakt i et karosseripunkt og at strømmen finner vei gjennom en lyspære og til "jord" (les minus punktet) Altså når strømmen går gjennom pæra lyser den jo.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...