Jump to content

Veldig mørk farge på dieselen, nesten svart. Dieseldyr ?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Smørolje som kommer seg inn i brennstoffpumpe og følger med returdiesel tilbake til tank? 

Regner med det skal ikke så mye smørolje innblandet før fargen blir slik som bildene viser.

Mulig, men da burde oljeforbruket øke.

Blandet  inn  spillolje fra Forden 15 %  og  50/50 med grønn diesel for å ligne på bildene i innlegg 1.

Det er lett å sjekke den teorien når du er i gang igjen, bare å legge returen i en kanne og se. 

Ta kontakt med marinaen og hør om de har en god forklaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg fylte 1000 liter i samme havn som trådstarter for 2,5 år siden. Da var filtrene fulle av dritt når vi kom til lofoten. Det skal være sagt at det er en gammel båt som jeg kjøpte der oppe og derfor ikke med sikkerhet kan si jeg fikk der, men båten hadde visstnok ingen problemer med dieselen hele veien fra oslo til Tromsø. Om det er riktig eller selger som løy vites ikke, men jeg har hatt store problemer med forurensning på tankene siden da. Nå er tankene så fulle av dritt at jeg ikke får kjørt motorene i 5 min en gang. Hele glasset i vannutskilleren fyller seg propppfullt av dritt allerede når jeg lufter motoren. Nå har den ikke vært i bruk på ett år pga motorbytte, men dieselen som var på tankene i fjor høst var grønn av farge, mens det nå har endret farge til gult og er fullt av dieseldyr.   Det blir nok et riktig fint vinterprosjekt :rolleyes:  :headbang:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Blir den ikke enda bedre med å legge returen til samme kannen som han henter diesel fra? Kjør til kanna er nesten tom. Da får dieselen sirkulert flere ganger gjennom pumpa og det blir lettere å se om det er en forskjell på fargen.

tiltplan - ser fordeler og ulemper: Andreas har sot/klumper i dieselen. Ideelt ville jeg gjort alt jeg kunne for å vaske soten ut av pumpa og ikke resirkulert dieselen dersom den er infisert. Dersom innblandingen er så minimal at man vil miste obresvasjonen av inn-farging etter kun en runde i pumpa så er jeg enig i at sirkulering kan gi raskere korrekt diagnose... 

Alle: dere som tror at denne inn-fargingen kan skylles motorolje inntrengning i dieselpumpe/retursystem - kan dere forklare hvordan og hvor det kan skje ?

. Ideelt ville jeg gjort alt jeg kunne for å vaske soten ut av pumpa og ikke resirkulert dieselen dersom den er infisert. Dersom innblandingen er så minimal at man vil miste obresvasjonen av inn-farging etter kun en runde i pumpa så er jeg enig i at sirkulering kan gi raskere korrekt diagnose... 

Alle: dere som tror at denne inn-fargingen kan skylles motorolje inntrengning i dieselpumpe/retursystem - kan dere forklare hvordan og hvor det kan skje ?

Enig start opp med å resirkulere til kanne for destruksjon i tilfelle dyr .

og så er det bare og ta ut en prøve på 1/2 tank og før neste gang du skal bunkre for å se om det er noe på gang.

Og har du drenering helt i bunn så du har kontroll på  eventuelt vann?.

Jeg har også lurt på de eldre motorer som har HT-pumpe med felles oljesmøring og  som ikke har oljeforbruk hva det kommer av?

Jeg kjenner bare  Simms/Borsh med egen  oljetro. Så jeg er også spent på  forbindelsen til retur diesel med felles smolje systen.

Var den første skvetten lysere  eller blir en lurt av lyset, er all rest "diesel" like mørk?  

Mulig en bør begynne å tappe noen skvetter ved start,  1/2 og  til slutt på en 10 l kanne, så en ser hva en har kjøpt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fargen, og angivelig lukt, minner meg om restene som var nedi bøtta etter å ha rengjort vinsjene min...

Sånn der skal det ikke være. Du sier jo også at du tanket opp med det som var igjen på marinaen.

Du kan jo begynne forespørselen med spørsmål om deres rutiner for avtapping av marinaens tank, når det ble gjort sist etc.

Du har sikkert kvittering eller bankitskrift som viser når du var der og volum. Du er nok ikke den eneste som har fått denne dritten på tanken.

Andreas - dersom ingen kan komme opp med en særs god teori om hvordan din motorolje kan havene i dieselsystemet så tror jeg du kan ta det med ro. :thumbsup:

Ser ut som en 99% sak om hva marinaen har "servert" deg. Min mening er at dette kunne ha tetta filterne dine... og ført til motorstopp og strekketn mellom Senja og Kvaløya er ikke egnet til å ligge å drive....  :sweat:

Hadde tatt et glass med mjøden og satt på marina-høvdingens bord og bedt ham om å dekke dine utgifter som følge av det han har "servert"   :crazy:

Synes du har gjort alt riktig i denne saken og om tankene dine er reine og du har nye filter håper jeg du igjen kan ferdes trykt  :thumbsup:

Jeg jobber i oljebransjen og får ofte prøver inn av produkter fra f.eks stasjonstanker. Etc. Det du har på flasken der er garantert et issue fra marina. Ikke båten din. Du sa du fikk siste rest fra tanken, før den var tom? Da ville jeg tatt kontakt med leverandør. Når en tank settler etter påfylling synker vann/partikler til bunn. Det er det det ser ut som du har fått. ( mye vann) prøv la flasken stå i ro. Se om det skiller seg. Evnt legg flaske i fryser. Vann fryser, er det bioprodukter i det vil det evnt vokse seg. En ting er sikkert. Det er ikke farget Marine gasoil.

Man forsøke å finne utt om dieselen er blitt forurense av evt spilolje evt andre tingene, eller om det er som er verre, diesel dyr

. Hvis det er det siste ville ikke man ha den gjennom pumpen eller spisene. Derfor er jeg meget uenige om rådet å kjøre det gjennom system og ta sample frå returen

Ta ganske enkelt et prøve direkt ifrå tanken elle grovfilter - levere det på et bensin station og ber om å få den analysert.

Det koster noe,men garantert mindre enn evt pump overhaul hvis det viser seg å være dieseldyr

Ganske vanlig at marinaer har helt manuelle peilesystemer på tankene sine. Det er rett og slett en tre-lekte med merker på for å vise hvor mange tusen liter som er på tanken. Om jeg var Andreas ville jeg spurt om å få lov til å strippse fast en ren hvit fill på peilestaven for å få bekreftet at stasjonen eller noen andre har hellt på spillolje, kanskje som antikossosjons-middel eller for å "drøye" drivstoffet....

Jeg har spurt litt rundt på "sørlandskysten" og jeg kommer til å spørre flere steder... håper flere av dere vil gjøre det samme.

Mange av oss har opplevd problemer med vann fra marinaene, men det er ikke stort bedre med spillolje som vil tette et 5 micron filter på ett blunk....

Slik praksis er direkte farlig og jeg mener det er rett og dele informasjon åpent om slik hensynsløs og livsfarlig virksomhet. (jeg sier ikke at det er det som har skjedd ved Finnsnes men jeg utfordrer til å sjekke hva som finnes på bunn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...