Andreas Isaksen Startet 19.November.2016 Del på Facebook Startet 19.November.2016 Har ca 1/4 fulle tanker nå, når jeg drenerer av tankene er dieselen veldig mørk. Har fylt på alron nå, men bør vell kanskje tømme tanken helt også åpne opp å se. Noen som har opplevd sammme ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Er ikke avgiftsfri diesel grønn i Troms. Eller er det tilbudsvare. Ville tappet noe mer og spurt "marinan" hva du har fått i første omgang. Ville ikke kjørt motoren før du finner ut hva som er på tanke. https://baatplassen.no/i/topic/67616-dieseldyr-i-tanken-hvordan-rengj%C3%B8re-uten-%C3%A5-ta-ut-tank/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Førstefender Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Så litt mistenkelig ut den der, fant ut jeg hadde dieseldyr på den ene tanken i våres, da var siste rest av diesel jeg drenerte ut veldig mørk og nesten sort av farge. Ville tømt tank og sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Veldig mørkegrønn nesten svart. Den er grønn til vanlig ja, men har ikke vært borti så mørk som denne. Yanmar forhandler anbefaler å kjøre på med alron eller vaske tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 (redigert) Ser ut som at her er det bare og få tømt tanken over på kanner og rengjort tanken. Har ikke sett en tank med Dieseldyr enda som det ikke er slim rester i og diesel-dyr må ha vann for å formere seg, hvor er vannet hos deg. Ville ikke kastet dieselen du tapper av tanken før det er konstatert at det er dieseldyr og ikke noe du har fått ved siste bunkring. Er den flytende uten komper?? Etter rengjøring pumpe fram frisk diesel til filter skift så filter lufte Ht -pumpen. Har du Common rail få verksted hjelp. http://www.dinside.no/motor/dieseldyr---hva-er-det-egentlig/61751894 Redigert 19.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Vist motor starter og går greit så er det vel bare å kjøre på? Vist du har motor med følsomme injektorer eller commonrail kan du kanskje sende inn en slant til test slik det går an å gjere med olje, usikker på om dieseltest er vanlig.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 hva slags motor har du Andreas ? Ville fulgt rådene fra Roger-Jo, men for egen del ville jeg fokusert på motorsiden. Viktigst å ikke la "det" få sette seg hva det nå enn er.... men riktig fremgangsmåte er avhengig av hva slags motor du har... Ville brukt ekstern tank med ren diesel - tilsett 2% TC-W3 totaktsolje for intern tilleggs-smøring av pumpedelene Behold retur til original tank Nye filter fylles med filtrert ren diesel Koble ekstern tank til inn på filter Luft med vacuum eller nikkepumpe (ikke luft med startmotor) Kjør motor til du har forbrukt 2 liter Spyl rørsystem baklengs mot tank med filtrert diesel Tøm og rens tank Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Dette kan da ikke komme av dieseldyr ? Du må jo ha fått noe rart ved siste påfylling? Jeg ville sendt dette inn til test, om det var fra mine tanker. Dieseldyr ville lagt seg i bunn. Hvor lenge har flaskene stått i ro ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 har heller ikke sett noe som dette... ...første innfall er utblanding med spillolje. Bunnfallstest vil trolig avsløre det etter 8-10 dager. Har diesel prøver fra 1984 de er knapt en aning mørkere enn dagen så det skyldes neppe aldring.... Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Sånn så det ut i tanken, olje eller sot på veggene i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Har du prøvd å filtrere gjennom kaffe-filter eller lakenstoff ? Ville tappet en kanne fra hver av fylle stasjonene du har brukt siste tiden... dette ser snodig ut... Fine bilder, innsiden av tanken mer bekrefter enn avkrefter spillolje teorien... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Produktet ser ut som det som kommer opp av brønnene i Nordsjøen. Ser ut som du har fåttnoe som ikke er raffinert :-) Lukter det diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Bildene fra tanken din dere ikke så ille ut, synes jeg. Men den gugga du har hatt på tanken ville jeg forsøkt å finne ut hva består av. Dette viser at der er smart med et forfilter med gjennomsiktig glass nederst. Det sladrer fort. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er du har fått på tanken her. En common rail-maskin hadde nok ikke likt den gugga der.. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Har en 2007 modell yanmar 340 hk gått snart 10 000 timer. Så det er vanlige dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Dieseln kommer fra Finnsnes småbåthavn, hadde så og si tom tank da jeg kom dit. Fikk fylt ca 270 liter der, så var tanken demmes tom. Så fikk vell med alle bunnrestan. Har ikke fylt etter det, da båten ikke har vært i bruk. Lukte nesten wight sprit og pumpelukt. Motoren går fint på det, litt mere røyk kanskje. Nå har jeg akkurat overhalt dysen for over 20 000,- så får synd at jeg har kjørt dette gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Takk. En 6LYA er vel noe av det mest hardføre. Fyller de tankene fra båt ? Da kan de jo ha gjort en glipp med tung-olje. Har du tilgang til analyseutstyr ville jeg sjekka svovelinnhold. Frustrerende å ikke vite hva det er - kostnaden for to filter og 1 times jobb på motoren for å være sikker... Jeg tror jeg ville tatt en rens ala lista jeg foreslo i innlegg #7 Lett å se at du er flink med hendene dine så jeg tror du gjør det på 30min... Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Har du prøvd å filtrere gjennom kaffe-filter eller lakenstoff ? Ville tappet en kanne fra hver av fylle stasjonene du har brukt siste tiden... dette ser snodig ut... Fine bilder, innsiden av tanken mer bekrefter enn avkrefter spillolje teorien... Har ikke prøvd å filterer nei, men kan prøve. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.November.2016 Del på Facebook Svart 19.November.2016 Det er jo en ide å finne ut om du har partikler i mjøden. Da vil jo filtra tette seg raskt - og ingen vil vel på utsia av Senja med halvtette filter.... Kan det være de bruker tung olje i tankene for å hindre korrosjon i bunnen, kjenner du de kan du jo spørre forsiktig... før du gir de regninga på nye filter.... Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Nei kjenner dem ikke, var bare inne å bunkra opp for å ha nok diesel til Tromsø :) Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Her kan man se større sorte partikler som ligger igjen. Ser ut som sot. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Kjenner ikke motoren, men er det et sted diesel og motorolje "ligger nært hverandre" på denne motoren? I mekanisk pumpe eller lignende? Har du unormalt høyt motorolje forbruk? Hvordan er det med lukta på olja på motoren? Kort sagt, kan det være at motorolje kommer inn i dieselkretsen? Må evt være et sted på lavtrykksside på diesel, ellers ville du hatt motsatt problem. Regner med det går en del diesel gjennom returkretsen på denne motoren også. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Hørtes litt mistenkelig ut den siste dieselpåfyllingen på Finnsnes, som trådstarter nevner? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Her kan man se større sorte partikler som ligger igjen. Ser ut som sot. ..da er det vel mest trolig spillolje (brukt motorolje) Får du en sprutekanne med ny diesel ned i inspeksjonsluka kan du sikkert rengjøre tanken innvendig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Du er heldig som ikke hadde Common rail og en får håpe fin-filteret har stoppet det meste av partikler . Ta og ring havnen og send bildene og spør pent om de har en god forklaring på dette fenomenet. Ser mest ut som dieselen er blandet ut med smørolje, eller bunkersbåten har tullet med tankene og blandet tungolje og diesel. Sug ut resten og tørk over med filler og dynket med fritids-parafin så blir det bra. PS. jeg ville tatt vare på oljen og filtrene en god stund i tilfelle og eventuelt mail med marinaen. Redigert 20.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Hvis det er levende dieseldyr i flaska kan du ha oppi en skvett vann og riste. Er det dyr skiller den seg ikke ordentlig og evt overgang mellom diesel og vann blir diffus. Uten dyr blir den helt klar. tipper det er gammel biodieseltilsetning som har råtnet, men har aldri hørt hva som skjer med biodiesel som blir for gammel. Oljeselskapene opererer med noen få måneder holbarhet på diesel med biotilsetning. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.