Seajoy 1 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Tipper dette er sot. Hadde dette problemet på MAN sine D08 motorer på begynnelsen av dette århundre. Dette kom fra forbrenning. Dette skjedde på rotorpumper uten trykkventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Så vidt jeg vet lukter det ikke white spirit av diesel. Heller ikke fyringsolje lukter dritt og white spirit. Heller ikke motorolje lukter slik. Det var ikke av ren fleip jeg spurte om lukten. Kan se ut som du har kjøpt noe som noen allerede har renset en tank med. Ville tatt det opp med foretaket der du tanket sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Smørolje som kommer seg inn i brennstoffpumpe og følger med returdiesel tilbake til tank? Regner med det skal ikke så mye smørolje innblandet før fargen blir slik som bildene viser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Smøreoljen jeg bruker har ikke bøss i seg eller lukter white spirit. Selv om jeg bruker olje fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Smøreoljen jeg bruker har ikke bøss i seg eller lukter white spirit. Selv om jeg bruker olje fra Biltema. Vet aldri hva man får fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Har tappet ned begge tankene nå, tror ikke det er motorolje er ikke noe merkbart oljeforbruk. Eneste er lekkoljen fra dysene, men synes dette var mye Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Smørolje som kommer seg inn i brennstoffpumpe og følger med returdiesel tilbake til tank? Regner med det skal ikke så mye smørolje innblandet før fargen blir slik som bildene viser. Mulig, men da burde oljeforbruket øke. Blandet inn spillolje fra Forden 15 % og 50/50 med grønn diesel for å ligne på bildene i innlegg 1. Det er lett å sjekke den teorien når du er i gang igjen, bare å legge returen i en kanne og se. Ta kontakt med marinaen og hør om de har en god forklaring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaftein ØL Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 (redigert) Jeg fylte 1000 liter i samme havn som trådstarter for 2,5 år siden. Da var filtrene fulle av dritt når vi kom til lofoten. Det skal være sagt at det er en gammel båt som jeg kjøpte der oppe og derfor ikke med sikkerhet kan si jeg fikk der, men båten hadde visstnok ingen problemer med dieselen hele veien fra oslo til Tromsø. Om det er riktig eller selger som løy vites ikke, men jeg har hatt store problemer med forurensning på tankene siden da. Nå er tankene så fulle av dritt at jeg ikke får kjørt motorene i 5 min en gang. Hele glasset i vannutskilleren fyller seg propppfullt av dritt allerede når jeg lufter motoren. Nå har den ikke vært i bruk på ett år pga motorbytte, men dieselen som var på tankene i fjor høst var grønn av farge, mens det nå har endret farge til gult og er fullt av dieseldyr. Det blir nok et riktig fint vinterprosjekt Redigert 20.November.2016 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy 1 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Har som sagt sett dette mange ganger før, og eg hadde ikke bekymret meg mye om det hvis det er sot. Fekk aldri noe havari på dei motorene som hadde det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Det er lett å sjekke den teorien når du er i gang igjen, bare å legge returen i en kanne og se. Det var en velldig god løsning roger-jo Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Det var en velldig god løsning roger-jo Blir den ikke enda bedre med å legge returen til samme kannen som han henter diesel fra? Kjør til kanna er nesten tom. Da får dieselen sirkulert flere ganger gjennom pumpa og det blir lettere å se om det er en forskjell på fargen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Blir den ikke enda bedre med å legge returen til samme kannen som han henter diesel fra? Kjør til kanna er nesten tom. Da får dieselen sirkulert flere ganger gjennom pumpa og det blir lettere å se om det er en forskjell på fargen. tiltplan - ser fordeler og ulemper: Andreas har sot/klumper i dieselen. Ideelt ville jeg gjort alt jeg kunne for å vaske soten ut av pumpa og ikke resirkulert dieselen dersom den er infisert. Dersom innblandingen er så minimal at man vil miste obresvasjonen av inn-farging etter kun en runde i pumpa så er jeg enig i at sirkulering kan gi raskere korrekt diagnose... Alle: dere som tror at denne inn-fargingen kan skylles motorolje inntrengning i dieselpumpe/retursystem - kan dere forklare hvordan og hvor det kan skje ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 (redigert) . Ideelt ville jeg gjort alt jeg kunne for å vaske soten ut av pumpa og ikke resirkulert dieselen dersom den er infisert. Dersom innblandingen er så minimal at man vil miste obresvasjonen av inn-farging etter kun en runde i pumpa så er jeg enig i at sirkulering kan gi raskere korrekt diagnose... Alle: dere som tror at denne inn-fargingen kan skylles motorolje inntrengning i dieselpumpe/retursystem - kan dere forklare hvordan og hvor det kan skje ? Enig start opp med å resirkulere til kanne for destruksjon i tilfelle dyr . og så er det bare og ta ut en prøve på 1/2 tank og før neste gang du skal bunkre for å se om det er noe på gang. Og har du drenering helt i bunn så du har kontroll på eventuelt vann?. Jeg har også lurt på de eldre motorer som har HT-pumpe med felles oljesmøring og som ikke har oljeforbruk hva det kommer av? Jeg kjenner bare Simms/Borsh med egen oljetro. Så jeg er også spent på forbindelsen til retur diesel med felles smolje systen. Var den første skvetten lysere eller blir en lurt av lyset, er all rest "diesel" like mørk? Mulig en bør begynne å tappe noen skvetter ved start, 1/2 og til slutt på en 10 l kanne, så en ser hva en har kjøpt. Redigert 21.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 dere som tror at denne inn-fargingen kan skylles motorolje inntrengning i dieselpumpe/retursystem - kan dere forklare hvordan og hvor det kan skje ? Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 21.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Hadde med diesel og visste bilde til Yanmar forhandler, han mente at det ikke kunne være dieselpumpen eller retur oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Fargen, og angivelig lukt, minner meg om restene som var nedi bøtta etter å ha rengjort vinsjene min... Sånn der skal det ikke være. Du sier jo også at du tanket opp med det som var igjen på marinaen. Du kan jo begynne forespørselen med spørsmål om deres rutiner for avtapping av marinaens tank, når det ble gjort sist etc. Du har sikkert kvittering eller bankitskrift som viser når du var der og volum. Du er nok ikke den eneste som har fått denne dritten på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Andreas - dersom ingen kan komme opp med en særs god teori om hvordan din motorolje kan havene i dieselsystemet så tror jeg du kan ta det med ro. Ser ut som en 99% sak om hva marinaen har "servert" deg. Min mening er at dette kunne ha tetta filterne dine... og ført til motorstopp og strekketn mellom Senja og Kvaløya er ikke egnet til å ligge å drive.... Hadde tatt et glass med mjøden og satt på marina-høvdingens bord og bedt ham om å dekke dine utgifter som følge av det han har "servert" Synes du har gjort alt riktig i denne saken og om tankene dine er reine og du har nye filter håper jeg du igjen kan ferdes trykt Sitér dette innlegget Link to post
paulern Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Jeg jobber i oljebransjen og får ofte prøver inn av produkter fra f.eks stasjonstanker. Etc. Det du har på flasken der er garantert et issue fra marina. Ikke båten din. Du sa du fikk siste rest fra tanken, før den var tom? Da ville jeg tatt kontakt med leverandør. Når en tank settler etter påfylling synker vann/partikler til bunn. Det er det det ser ut som du har fått. ( mye vann) prøv la flasken stå i ro. Se om det skiller seg. Evnt legg flaske i fryser. Vann fryser, er det bioprodukter i det vil det evnt vokse seg. En ting er sikkert. Det er ikke farget Marine gasoil. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Man forsøke å finne utt om dieselen er blitt forurense av evt spilolje evt andre tingene, eller om det er som er verre, diesel dyr . Hvis det er det siste ville ikke man ha den gjennom pumpen eller spisene. Derfor er jeg meget uenige om rådet å kjøre det gjennom system og ta sample frå returen Ta ganske enkelt et prøve direkt ifrå tanken elle grovfilter - levere det på et bensin station og ber om å få den analysert. Det koster noe,men garantert mindre enn evt pump overhaul hvis det viser seg å være dieseldyr Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 (redigert) Er denne brukbar? https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/olje-og-kjemikalier/dieseldyr-tester Redigert 24.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tb55 Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Du har fått et produkt som du ikke har bedt om, så derfor er det i prinsippet bare å levere skiten tilbake og få pengene igjen . Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Er dette så alvorlig som det høres ut, eller er det tradisjonelle "asfaltrester" som man kan være uheldig å få på tanken, eller som utvikler seg på tanken og kan ha blitt løst opp igjen av tilsatt lurium? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Ganske vanlig at marinaer har helt manuelle peilesystemer på tankene sine. Det er rett og slett en tre-lekte med merker på for å vise hvor mange tusen liter som er på tanken. Om jeg var Andreas ville jeg spurt om å få lov til å strippse fast en ren hvit fill på peilestaven for å få bekreftet at stasjonen eller noen andre har hellt på spillolje, kanskje som antikossosjons-middel eller for å "drøye" drivstoffet.... Jeg har spurt litt rundt på "sørlandskysten" og jeg kommer til å spørre flere steder... håper flere av dere vil gjøre det samme. Mange av oss har opplevd problemer med vann fra marinaene, men det er ikke stort bedre med spillolje som vil tette et 5 micron filter på ett blunk.... Slik praksis er direkte farlig og jeg mener det er rett og dele informasjon åpent om slik hensynsløs og livsfarlig virksomhet. (jeg sier ikke at det er det som har skjedd ved Finnsnes men jeg utfordrer til å sjekke hva som finnes på bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.