OF_32 Startet 19.November.2016 Link til dette innlegget Startet 19.November.2016 Hei :) Helt fersk her inne, ser det er mange innlegg om hvilket verktøy man skal bruke for å skjære glassfiber, men finner veldig lite info om etterbehandling. Jeg har et prosjekt på gang hvor jeg ønsker å skjære bort deler av styrhus i glassfiber, det er en gammel båt fra 77. Spørsmålet er : hva gjør jeg i forhold til glassfiberkanten som blir til overs etter å ha skjært? skal den slipes ned? tenker på vanngjennnomtrengning? vil dette være et problem? kan jeg løse det med å smøre kanten med epoxy evt klemme en Volvolist utenpå? eller er jeg helt på bærtur nå? Mulig jeg er litt grønn på temaet, men håper på noen konstruktive innspill... Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 19.November.2016 Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 (redigert) Kanten kan slipes og eventuelt sparkles ned for å få en fin finish så sprøyte/smøre Topcoat/gelcoat tilsatt voks Gelcoat/topcoat er malinga på skroget til glassfiber båten Redigert 19.November.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.November.2016 Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 Kutt med en liten lett enhands vinkelsliper med tynn kutteskive for stål. Puss kanter og lignende med lamellskive på samme maskin. For å kutte rett kan du klemme/skru fast en tynn planke på den delen du skal ha og legge kuttskiva inntil denne. Finpussing med vanlig sandpapir - med kloss for avretting og fin runding av hjørner. Med liten og lett vinkelsliper kan du holde støvsugeren nesten helt inntil kuttskiven og samle opp nesten alt støvet. Fort å glippe litt hvis man er uvant med slikt utstyr, så støvmaske, briller og tykke hansker er viktig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jakob T Svart 19.November.2016 Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 Bruk diamantblad på liten vinkelsliper til kutting.Rund kantene,påfør toppcoat.Som nevnt ovenfor ,toppcoat er gelcoat tilsatt voks. Sitér dette innlegget Link to post
OF_32 Svart 19.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 Supert!!! Takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.