Jump to content

Sjøvannsfilter på en perkins 4108?

Maen

Recommended Posts

Jeg har en Tresfjord 28 med en perkins 4108.

Den har ikke montert sjøvannsfilter.

Dette kunne jeg godt tenkt meg å hatt, mest med tanke på filtrering av sjøvannet såklart men også når jeg skal kjøre den i ferskvann og frostveske til vinteren.

Problemet mitt er at jeg var nede i båten og målte ytre diameter på slangen på kjølvannet inn på motoren, den var 44,5mm ytre diameter.

Det skulle bli ca 1,3/4 tomme. 

Da jeg skjekket litt rundt i butikker virker det som 2 toms og 1,1/4 toms sjøvannsfilter er det mest brukte.

Det vil tilsvare 213l/min og 180 l/min men om jeg ikke trenger mer enn 180 l/min er det jo ikke nødvendig og kjøpe 2 toms...

Har noen noen erfaringer eller tips på området?

Bare en kommentar til bilde av slange med armering som er ødelagt:

Slanger lever ikke evig, så det trengs ettersyn og utskifting. Spørs og om slangen som er brukt passer til det den er beregnet for. Husk at slanger som er mer beregnet for "kaldtvann" kan i noen motorrom ende opp med både 80 og 90 grader når motoren stoppes. Levetiden forringes.

Stålarmering er greit å bruke på sugesiden til motor og pumper da de uten kan suges nesten flate. Har sett de som tror trådarmering holder. Kikk nedi under gange og du blir overrasket. 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...