Jump to content

Sjøvannsfilter på en perkins 4108?

Maen

Recommended Posts

Jeg har en Tresfjord 28 med en perkins 4108.

Den har ikke montert sjøvannsfilter.

Dette kunne jeg godt tenkt meg å hatt, mest med tanke på filtrering av sjøvannet såklart men også når jeg skal kjøre den i ferskvann og frostveske til vinteren.

Problemet mitt er at jeg var nede i båten og målte ytre diameter på slangen på kjølvannet inn på motoren, den var 44,5mm ytre diameter.

Det skulle bli ca 1,3/4 tomme. 

Da jeg skjekket litt rundt i butikker virker det som 2 toms og 1,1/4 toms sjøvannsfilter er det mest brukte.

Det vil tilsvare 213l/min og 180 l/min men om jeg ikke trenger mer enn 180 l/min er det jo ikke nødvendig og kjøpe 2 toms...

Har noen noen erfaringer eller tips på området?

Slanger måles innvendig.  Jeg har samme pumpestørrelse som deg, og i forbindelse med omlegging av slangene, måtte disse skiftes.  32 MM   passer fint.  Jeg valgte klar stålarmert plastslange, den tåler knappe bend uten å legge seg flat.

Oi, der har man nåkk hatt litt uflaks ja.

Det er allerede montert fiberarmert/blank med tråd i rør i båten så jeg tenkte å ruke det videre.

Er ganske stivt da så må nåkk planlegge godt og bygge om litt...

Bare en kommentar til bilde av slange med armering som er ødelagt:

Slanger lever ikke evig, så det trengs ettersyn og utskifting. Spørs og om slangen som er brukt passer til det den er beregnet for. Husk at slanger som er mer beregnet for "kaldtvann" kan i noen motorrom ende opp med både 80 og 90 grader når motoren stoppes. Levetiden forringes.

Stålarmering er greit å bruke på sugesiden til motor og pumper da de uten kan suges nesten flate. Har sett de som tror trådarmering holder. Kikk nedi under gange og du blir overrasket. 

Edited by Gudrun (see edit history)

Ove T. Slangen på bildet ditt ser ikke bra ut.  Slangen min ser litt annerledes ut, tettere armering og litt tynnere stål ser det ut til.  Kjøpte den i en båtutstyrsbutikk, jeg sa hva den skulle brukes til. Hadde aldri hatt problemer sa han. Men jeg skal følge  godt med !!!  Takk  for bildet  og tipset Ove.

Som man ser på bildet har vann trengt inn til stålet og dette ruster langs hele slangen. Det skal det ikke gjøre. Bytt en slik slange som på bildet om stålet ruster slik denne. For da er den defekt i form av en sprekk inn til stålet fra innsiden (vann siden)! Ikke bra!

Dette er helt greie slanger til sjøvannsinntak til motorer.