Pim Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 De fleste båter utstyres i dag med elektrisk ankervinsj. Fortsatt selges det imidlertid manuelle ankervinsjer som riktignok koster en del, men godt under prisen for elektriske. Manuelle vinsjer utstyres blant annet på båter for seriøs langturseiling, antakelig på grunn av driftssikkerheten. Vetus har en manuell vinsj til ca 6000.- Jeg skal anskaffe ny vinsj i baugen på min Rasmus 35 og lurer på om det er verdt å koste på meg den elektriske. Jeg slipper vel men noen kroner og litt dilldall ved montering. Jeg vet lite om hvor tungvint eller langsomt det evt. er å dra anker med manuell vinsj. Kanskje det er noen som kan dele erfaringer? PIM Quote Link to post
eivindch Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Jeg har manuell ankerwinch som ligner på Lofrans Royal, ILAS Admiral eller kanskje Vetus (jeg vet ikke hvilket fabrikat det er). Den fungerer utmerket og jeg har ikke noe ønske om å bytte den ut med en elektrisk winch (jeg har riktignok en elektrisk winch akterut, men bruken er jo litt annerledes). Winchen brukes til et CQR-anker på 45 lbs. (ca. 20 kg) med 8 mm kjetting. Det er ikke tungt å trekke opp ankeret, men det tar jo noe mer tid enn om man har en elektrisk winch. Eivind Quote Link to post
Hulda Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Tar på sett og vis ikke poenget. Min Vetus er elektrisk. Det sparer meg for muskelarbeid. Jeg har dessuten koblet den gamle greia slik at jeg kan stå akter vet rattet og kjøre winchen trådløst. Når ankeret slipper og båten begynner å drive, så har jeg full kontroll. Selv om det er 15 meter kjetting til som skal rakle ned i klysset. Null stress. Hvis jeg på liv og død må ha den formen for mosjon, kan naturligvis samme winchen opereres manuelt. Quote Link to post
Pim Posted June 21, 2005 Author Share Posted June 21, 2005 Jeg tar med meg begge råd. En fordel som Hulda påpeker kan bli oversett, nemlig den at det er fint å kunne ombestemme seg raskt og fleksibelt dersom første ankring ikke er vellykket eller vinden snur, og det skjer jo ofte og kanskje på tidspunkt hvor foretakslysten er lav. Det er for øvrig bra med manuell back-up på en elektrisk vinsj. Det er mange el-vinsjer som ikke har denne løsningen, men det koster sikkert en del, med remote control og det hele. Tror uansett jeg vil gå for den manuelle. Liker å gjøre det enkelt. Mosjon er mangelvare på båtturer.... Pim Quote Link to post
Hulda Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Det er mange el-vinsjer som ikke har denne løsningen, men det koster sikkert en del, med remote control og det hele. Hulda har Sleipner baugpropell. Fjernkontrollen der åpner for en ekstra funksjon. Det er denne jeg benytter. Ekstrakostnaden er et "Biltmearele" til noen få kroner. Quote Link to post
Poseidon Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Ombord i POSEIDON har jeg 70 kg patentanker, 4 lås med 14mm kjetting - og manuelt ankerspill. Det blir som selgeren sa da jeg overtok fartøyet: "Man skal være j**la glad i kystkultur" for å bruke ankeret noe særlig Med andre ord: det hadde nok vært lettere å ty til ankring hvis vinsjen hadde vært elektrisk/hydraulisk, men når sant skal sies er det sjelden noe savn. De som kjenner meg vet også at det er utrolig hvor mange steder man kan fortøye hvis bare baugfenderen er stor og solid nok Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PanPan Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 (edited) Det er greit nok at folk velger manuell ankerwinsj. Men at det liksom skal være det rette og saliggjørende, det skjønner jeg ærlig talt ikke. Jeg har et 45 lbs CQR anker med 40 meter kjetting på bauen og en Lofrans 1000 watt elektrisk vinsj. Den kan styres opp/ned/stopp på bauen, og/eller fra rormannens plass i cockpit. Jeg kan alene ha full kontroll over hvordan båten ligger når ankeret senkes eller heves. Ankeret blir lagt "riktig" ned. og jeg foretar en manøver for å "sette" ankeret riktig fast i bunnen. Jeg kan med skrekk og gru forestille meg en manuell winsj i båten i en situasjon hvor jeg er alene. Ankrer opp om kvelden i freden og roden, men om morgenen blåser det en 10 m/s frisk bris. Hva skulle jeg gjort alene da, med kort avstand til hindre rundt meg? Med elektrisk winsj går dette som en lek. Jeg kan kontrollere motoren og båtens posisjon rimelig presist mens ankeret heises fra cockpiten. Dessuten, winsjen har også et kabular for tau. Hvis man av noen grunn trenger en trekk-kraft på en 3 - 400kg, så har jeg det tilgjengelig på bauen. Hvem har ikke vært med å forhale båter i uvær? Med elektrisk winsj blir det en fornøyelse. Men det kan også gjøres pr. muskelkraft... Eneste ulempen med elektrisk kontra manuell winsj er at den koster mere, og bør ha en fagmessig montering av det elektriske. Edited June 21, 2005 by PanPan (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.