edan Startet 22.November.2016 Del på Facebook Startet 22.November.2016 Har ganske lite peiling på ampere og lading av store batterier, men fikk med meg at batteriet i båten bør lades både før og etter vinteropplag. Hvilken lader passer til dette batteriet? Det er jo mye større enn et bilbatteri... Har en mc/billader av god kvalitet som det står 3,8A på. Kan den brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 (redigert) Du får jo relativt rimelige automatiske ladere på 8A-15A. Greit med litt god kapasitet hvis man må lade kjapt opp om nødvendig. Slikt får man jo kjøpt stort sett overalt. Batteriet kan godt stå tilkoblet en slik lader hele vinteren, og det er en fordel hvis batteriet må oppbevares i plussgrader. Da trenger den riktignok ikke å være så stor, så rundt 4A holder jo. Hovedsaken er at laderen må være automatisk, men det er vel nesten ingen som bruker de gamle enkle laderne idag uansett. Batteriet bør stå kaldt, og helst konstant i minusgrader så lades det ikke ut noe vesentlig heller (så lenge det er frakoblet eller ingenting strømforbruker er tilkoblet naturligvis). I gamle dager pleide jeg å legge MC-batteriet i fryseboksen vinteren over, da holder det seg best (må naturligvis være fullt oppladet først). Jeg har 4-5 automatiske ladere av forskjellig størrelse, fra 3,6A til 15A. Noen ganger trenger man å lade både her og der, og flere batterier samtidig. Redigert 22.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Ligger båten på sjøen eller står den hjemme i hagen? Kommet jo litt ann på bruksmønsteret ditt ellers i året, men om du ikke har lader i båten fra før, så er det jo greit med en lader som gir litt mere enn vedlikeholdslading for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Et blybatteri lades sakte opp til spenningen er 14,4V så kutter du laderen. Alternativt kan du sette på en konstant spenning på 13.8V som vedlikeholdslading eller lading, men det tar lang tid da ladestrømmen blir mindre. Når du kobler fra batteriet skal det holde 12.6V for lagring. Min erfarng er at det bør vedlikeholdslades hver 3 måned... sett batteriet kjølig men det er ikke noe problem i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 25.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2016 Kjøpte meg i dag en 10A lader av merket DEFA. Skal være automatisk og enkel og grei plug-and-play. Har funnet ut at batteriet i båten antakelig er på 115 A. Tanken er å lade opp nå og topplade igjen i feb/mars før båten settes på sjøen. Ellers er jo dette med ladenivå og lagring av batterier litt komplisert... Li-Ion batterier som dem til hodelykten og til elbilen skal helst ikke lagres fulladet, men gjerne 40-50%. De gamle Ni-Cad batteriene til drillen skal vel oppbevares rimelig fulladet, men er helt avhengige av å lades fullstendig ut regelmessig for ikke å bli ubrukelige... Og bil/båtbatterier - hvordan skal man tenke om disse? Fulladet så mye som mulig? Hva med utlading/tømming for å hindre memory-effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.November.2016 Del på Facebook Svart 26.November.2016 (redigert) Blybatterier til båt skal være toppladet alltid for lengst mulig levetid. Har man tilgang til strøm der batteriet eller båten befinner seg så kan gjerne en liten 3-4A vedlikeholdslader være tilkoblet hele tiden. Men sterk kulde eliminerer behovet for vedlikeholdslading, hvis man bor slik til da. Det stemmer at andre typer batterier har helt andre lade og lagringsregimer. Det er nok ingen memoryeffekt på blybatterier såvidt jeg vet. De har iallefall ikke godt av å tømmes. Defa smartcharge 10A må være ny av året, de hadde jo kun 4A og 8A før. Defa er litt dyrere en mange andre tilsvarende, men sikkert topp kvalitet. https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/garasje/batterilader/batterilader-pa289217no CTEK MSX 10 er enda dyrere men er kanskje den beste på markedet i denne klassen. Den har ogsåp temperaturføler. Koster jo fra 1900 og oppover men 1500 her http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42071463 CTEK har jo denne hurtigkoblingen slik at man kan fastmontere ladekabler på batteriet. Men det har jo Defa også, bare å nappe ut kontakten. Men må da kjøpes ekstra det man trenger. Jeg har både Defa, CTEK og Biltema ladere. Funker greit uansett men en CTEK lader døde for noen år siden, når den akkurat var passert 5 år. CTEK har blitt noe uoversiktelig de siste årene med veldig mange modeller. Denne f.eks. har 4 meter ladekabel http://sbildeler.no/produkt/batterielektrisk-utstyr/starthjelpladere/ctek-mxs-10-ec Redigert 26.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.November.2016 Del på Facebook Svart 26.November.2016 (redigert) De siste årene har jeg hatt solceller på båtene jeg har eid og opplever at de holder batteriene greit toppa gjennom vinteren. Så jeg pleier bare å sørge for at batteriene er topplada om høsten før opplag med den vanlige laderen. Så tar solcellene seg av resten av vinteren. ---------- Om jeg ikke hadde hatt båt med permanent monterte paneler så ville jeg vurdert å montert regulator og hatt et panel som jeg satt opp under opplag for å holde batteriene toppa. Jeg føler at det er bedre og tryggere enn å ligge tilkobla 220V over lang tid, med sikringer som kan gå osv. En rimelig regulator og et lite panel på fast ramme koster ikke mange kronene. Du kan vel nesten snike deg under tusenlappen. Og monterer du det fast etterhvert så har du toppa batterier når du skal ut med båten uavhengig av landstrøm og lader. http://www.seasea.no/solpanel-25w-sw25-643x282x35 http://www.seasea.no/regulator-pwm-10a 790,- så har du et 25w panel og regulator. Redigert 26.November.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 26.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2016 Takker for gode tips Ser ikke for meg å kunne ha skjøteledning liggende over opplagsplassen hele vinteren, så jeg tenker å topplade nå og før båten legges ut. Evt en topplading i januar også, underveis. Satser på at dette blir godt nok - garasjen er så smikkandes full av gadgets og skrot at jeg vegrer meg for å investere i enda en teknologi, selv om solceller sikkert kunne vært helt topp . Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.November.2016 Del på Facebook Svart 26.November.2016 (redigert) Husk å koble fra batteriet, iallefall hvis noe er koblet direkte på batteri og ikke via hovedstrømbryter. Glemte å slå av hovedstrømbryter i oktober, og 2-3 uker etter var batteriet relativt ødelagt da radioen hadde stått på. Har aldri tenkt på å slå av radioen da jeg alltid slår av hovedstrømbryter. Men det var jo 6 år gammelt så ingen krise, men 800 kroner er jo penger det også. Redigert 26.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
edan Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Ja, ikke moro. ....Og regner vel med at et 115A batteri koster mer enn 800 kroner...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.