Jump to content

Hvilen lader? Vinterlading av batteri, Beneteau 680


edan

Recommended Posts

Du får jo relativt rimelige automatiske ladere på 8A-15A. Greit med litt god kapasitet hvis man må lade kjapt opp om nødvendig.

Slikt får man jo kjøpt stort sett overalt.

 

Batteriet kan godt stå tilkoblet en slik lader hele vinteren, og det er en fordel hvis batteriet må oppbevares i plussgrader.

Da trenger den riktignok ikke å være så stor, så rundt 4A holder jo.

Hovedsaken er at laderen må være automatisk, men det er vel nesten ingen som bruker de gamle enkle laderne idag uansett.

 

Batteriet bør stå kaldt, og helst konstant i minusgrader så lades det ikke ut noe vesentlig heller (så lenge det er frakoblet eller ingenting strømforbruker er tilkoblet naturligvis).

I gamle dager pleide jeg å legge MC-batteriet i fryseboksen vinteren over, da holder det seg best (må naturligvis være fullt oppladet først).

 

Jeg har 4-5  automatiske ladere av forskjellig størrelse, fra 3,6A til 15A. Noen ganger trenger man å lade både her og der, og flere batterier samtidig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Et blybatteri lades sakte opp til spenningen er 14,4V så kutter du laderen.

 

Alternativt kan du sette på en konstant spenning på 13.8V som vedlikeholdslading eller lading, men det tar lang tid da ladestrømmen blir mindre.

 

Når du kobler fra batteriet skal det holde 12.6V for lagring.

 

Min erfarng er at det bør vedlikeholdslades hver 3 måned... sett batteriet kjølig men det er ikke noe problem i Norge...

Link to post

Kjøpte meg i dag en 10A lader av merket DEFA. Skal være automatisk og enkel og grei plug-and-play. Har funnet ut at batteriet i båten antakelig er på 115 A.

 

Tanken er å lade opp nå og topplade igjen i feb/mars før båten settes på sjøen. 

 

Ellers er jo dette med ladenivå og lagring av batterier litt komplisert... Li-Ion batterier som dem til hodelykten og til elbilen skal helst ikke lagres fulladet, men gjerne 40-50%. De gamle Ni-Cad batteriene til drillen skal vel oppbevares rimelig fulladet, men er helt avhengige av å lades fullstendig ut regelmessig for ikke å bli ubrukelige...

 

Og bil/båtbatterier - hvordan skal man tenke om disse? Fulladet så mye som mulig? Hva med utlading/tømming for å hindre memory-effekt?

Link to post

Blybatterier til båt skal være toppladet alltid for lengst mulig levetid.

Har man tilgang til strøm der batteriet eller båten befinner seg så kan gjerne en liten 3-4A vedlikeholdslader være tilkoblet hele tiden.

Men sterk kulde eliminerer behovet for vedlikeholdslading, hvis man bor slik til da.

 

Det stemmer at andre typer batterier har helt andre lade og lagringsregimer.

Det er nok ingen memoryeffekt på blybatterier såvidt jeg vet. De har iallefall ikke godt av å tømmes.

 

Defa smartcharge 10A må være ny av året, de hadde jo kun 4A og 8A før.

Defa er litt dyrere en mange andre tilsvarende, men sikkert topp kvalitet.

 

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/garasje/batterilader/batterilader-pa289217no

 

CTEK MSX 10 er enda dyrere men er kanskje den beste på markedet i denne klassen. Den har ogsåp temperaturføler.

Koster jo fra 1900 og oppover men 1500 her http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42071463

 

CTEK har jo denne hurtigkoblingen slik at man kan fastmontere ladekabler på batteriet. 

Men det har jo Defa også, bare å nappe ut kontakten. Men må da kjøpes ekstra det man trenger.

 

Jeg har både Defa, CTEK og Biltema ladere. Funker greit uansett men en CTEK lader døde for noen år siden, når den akkurat var passert 5 år.

 

CTEK har blitt noe uoversiktelig de siste årene med veldig mange modeller.

Denne f.eks. har 4 meter ladekabel http://sbildeler.no/produkt/batterielektrisk-utstyr/starthjelpladere/ctek-mxs-10-ec

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest Avmønstret#

De siste årene har jeg hatt solceller på båtene jeg har eid og opplever at de holder batteriene greit toppa gjennom vinteren. 

 

Så jeg pleier bare å sørge for at batteriene er topplada om høsten før opplag med den vanlige laderen. Så tar solcellene seg av resten av vinteren. 

----------

 

Om jeg ikke hadde hatt båt med permanent monterte paneler så ville jeg vurdert å montert regulator og hatt et panel som jeg satt opp under opplag for å holde batteriene toppa. Jeg føler at det er bedre og tryggere enn å ligge tilkobla 220V over lang tid, med sikringer som kan gå osv.

 

En rimelig regulator og et lite panel på fast ramme koster ikke mange kronene. Du kan vel nesten snike deg under tusenlappen. Og monterer du det fast etterhvert så har du toppa batterier når du skal ut med båten uavhengig av landstrøm og lader. 

 

http://www.seasea.no/solpanel-25w-sw25-643x282x35

http://www.seasea.no/regulator-pwm-10a

 

790,- så har du et 25w panel og regulator. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Takker for gode tips  :smiley:

 

Ser ikke for meg å kunne ha skjøteledning liggende over opplagsplassen hele vinteren, så jeg tenker å topplade nå og før båten legges ut. Evt en topplading i januar også, underveis. 

 

Satser på at dette blir godt nok - garasjen er så smikkandes full av gadgets og skrot at jeg vegrer meg for å investere i enda en teknologi, selv om solceller sikkert kunne vært helt topp  :smiley:.

Link to post

Husk å koble fra batteriet, iallefall hvis noe er koblet direkte på batteri og ikke via hovedstrømbryter.

Glemte å slå av hovedstrømbryter i oktober, og 2-3 uker etter var batteriet relativt ødelagt da radioen hadde stått på.

Har aldri tenkt på å slå av radioen da jeg alltid slår av hovedstrømbryter.

Men det var jo 6 år gammelt så ingen krise, men 800 kroner er jo penger det også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...