JohnC Startet 22.November.2016 Del på Facebook Startet 22.November.2016 Hei.Holder for tiden på med omfattende resaturering av en båt.Dette koster jo både tid og penger som kjent og lurer derfor på om følgende ide vil kunne fungere. På taket av båten er det lagt lerkebord som er dekket med epoxy originalt. Båtbygger har nok ikke fått dette tett så det ble i ettertid lagt på kryssfinerplater hvor det ble lagt polysterduk. Dette har heller ikke holdt skikkelig grunnet at de ikke har fått det skikkelig tett på sidene av taket, som har resultert i at kryssfineren har trukket vann og blitt ødelagt. Jeg har nå revet vekk polyester og kryssfiner og står igjen med bare bordene og en masse epoksy. Om jeg feks legger divinycell over dette, fuger og lister sidene, vil ikke dette holde eller må disse platene også støpes inn? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Divinycellplatene støpes inn. Sauses godt inn med epoxy/vinylester/polyester elll så du er sikker på vedheft. Både for å hindre vanninntrenging og at overflaten ikke tåler noe mekanisk påvirkning (skraper etc) og for å sikre stabilitet/styrke i taket. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 22.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2016 Divinycellplatene støpes inn. Sauses godt inn med epoxy/vinylester/polyester elll så du er sikker på vedheft. Både for å hindre vanninntrenging og at overflaten ikke tåler noe mekanisk påvirkning (skraper etc) og for å sikre stabilitet/styrke i taket. Takk for svar. Taket er i utgangspunktet sterkt nok. Det er bygget for å klare seg uten flere plater, Dette ble lagt på i ettertid grunnet lekkasjer, men slik jeg forstår deg så bør jeg da altså støpe inn divinycell platene uansett, på lik linje som jeg feks måtte gjort med kryssfinerplater? Så her kan jeg egentlig støpe med duk rett på originaltaket og droppe platene? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Er det kun til pynt at det er lagt de originale lerkebordene (ovenpå glassfiber/ester)? I så fall er det bare å finne en lett og lekker løsning. Det høres ut som du må bygge en viss tykkelse for å erstatte tre/finer? I så fall er innpakket tynn divinycell kjekt fordi glassfiber og epoxy i samme tykkelse som tre (fex 6+ mm) kan bli fryktelig tungt. Men det finner du ut av. Om du kan skippe litt på tykkelsen så er det enkelt å slipe slett og legge gelcoat/topcoat rett på gammel fiber tak i stedet for mer glassfiber/laminat. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 22.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2016 Bordene (vel 20mm tykke) er lagt på bjelker og så er det natet og sauset inn med epoksy. Dette var da orginaltaket på båten. Kryssfiner og glassfiber har blitt lagt på i ettertid, men det har da altså ikke holdt tett. Målet mitt nå er egentlig bare å få tett tak og da må jeg legge noe over tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Hvorfor har ikke finer dekket av glassfiber holdt tett. Er det hull eller gjennomføringer som er skyld i det? Eller har det bare trukket inn fra kantene? Ellers er det vel å legge duk og epoxy i lag som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 -eller er det kondens fra innsiden som har blitt sperret inne i "konstruksjonen"? Divynicell er kun et distansemateriale som sammen med glassfiberstøp på begge sider, gir styrke i en lett konstruksjon. Sånn sett er kryssfiner med glassfiber på begge sider, sterkere mtp trykkbelastning. Dog blir vekta høyere. Hvor stort areal er dekket på? Det kommer jo litt ann på type båt og hva som passer, men det er jo syntetisk teak å få kjøpt i store panel. Tipper den er helt tett. Koster sikkert et par tusen, men da er det bare å legge det på dekk skjere til og lime på. Koster litt både i utstyr og tid å støpe med glassfiber. Sluttresultatet skal vel se bra ut også ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Søkte opp nevnte syntetisk teak nå. Sandøy båtdekk har en finnannonse. Råformat plate på 3x1,3 meter. kr 2990,-. Det blir 767 pr m2. Lettere får du det ikke om originaldekket har styrken i behold. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 Tror du må legge ut noen bilder som viser dette. Ettersom jeg forstår er det hjørner eller kanter som er svakheten hos deg? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JohnC Svart 22.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2016 Årsaken til at det ikke har holdt tett er at duken over kryssfiner har løsnet i kantene og vann har da trukket inn under duken og til kryssfineren. Mistenker dårlig forarbeid er årsaken til dette. Taket er vel 5,5m2. Kunstig teak høres jo ut som en veldig enkel løsning. Har ikke så veldig lyst å starte en stor støpe jobb egentlig. Taket er forøvrig helt flatt og firkantet. Ingen hjørner eller kanter bortsett fra i alle endene av taket naturligvis ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2016 Del på Facebook Svart 22.November.2016 I gamle dager la man vel på seilduk som ble malt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.