Jump to content

VP MD5 går ikke på tomgang, erstatte med påhenger?


Purplexed

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel seilbåt (Albin 79) i meget god stand, men forrige eier var litt uheldig da han fikk byttet ut sin VP / Marna MD5, og fikk en som ikke går på tomgang. Nå er altså problemet i mitt fang.

Det finnes i prinsippet ikke deler eller relativt nye MD5 lengre. Verkstedene rundt omkring er enige i at bytte av dieselregulator er dyrt og usikkert. Men båten er altså gammel, og det gir liten mening i å bytte i en helt ny motor, da totalprisen fort strekker seg opp mot 100 000,- når alt er gjort. Jeg er dum nok til å se for meg 50 tusen, men ikke 100! 

 

Så hva gjør man?

 

1. Jeg har mulighet til å få byttet ut motoren til en forhåpentligvis fungerende av samme type, men behøver fortsatt betale noen for å bytte den, samt at jeg må kjøre til Gøteborg og bytte ut den gamle mot en annen (leverandøren har lovet meg gratis byttemotor).

 

2. Jeg kan sikkert kjøpe en nyere (brukt) VP eller annet fabrikat, men hvem påtar seg oppgaven med skifte og ombygging, og til hvilken pris?

 

3. Jeg kan henge på en påhenger, men det er ikke akkurat heller noen fullgod løsning.

 

4. Andre forslag? Eller noen som har gode ideer rundt de tre ovenstående?

 

Purplexed

Link to post
Share on other sites

Bytter du til en nyere Volvo Penta (ny eller brukt), er det minimalt med ombygging som kreves. Jeg byttet fra MD5A til D1-13, og eneste tilpassing var to firkantjern som løftet motorfestet noen cm. Forøvrig er det relativt enkelt å løsne drivstoff-, vann- og eksosslanger, strømkabler og gass-/girvaier, og løfte motoren ut (brukte storseilbommen som heisekran). Så er det å løfte den nye på plass, og koble til de samme. Muligens må en eller annen slange eller kabel byttes til en lengre, men det er bagateller.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis jeg ikke kunne gjort byttet selv ville jeg gått for påhengsmotor, alt annet blir vel rett og slett for dyrt mtp verdien av båten . Båten din er vel en relativt god seiler så seil vil duge i de fleste situasjoner, så har du påhengs for vindstilla osv. 

 

Nå vil forsåvdt ikke en påhengs til formålet og feste for den være gratis heller.. men sånn relativt sett. 

----------

 

Støtter forøvrig tb55 100%. Hva med å få fikset den delen som skaper problemet? Sjekk om den kan overhales, følg med på blocket osv. Virker unødig, for å si det mildt, å bytte hele motoren pga en del. 

Link to post
Share on other sites

Men har du fått rede på hvorfor motoren ikke går på tomgang ? Kansje regulator lar seg reparere dersom du finner tak i en mekaniker (og ikke en delebytter) :confused:

 

Har vært et par VP-spesialister involvert, de er relativt klare på at dette er dieselregulator, og at skifte av slike er svært ulønnsomt.

Link to post
Share on other sites

Hva menes med at den ikke går på tomgang?

At den stopper når den settes i fri? Hvilket turtall?

Har TS prøvd å skru på anslagsskruen?

 

Noe usikker på turtallet, men den stanser noe før jeg setter den i fri, både for- og bakover. Så den må gjetes veldig i forbindelse med tillegging til brygge o.l. Nokså utfordrende... :)

 

Jeg har foreløpig ikke forsøkt noe selv, men forrige eier hadde et båtverksted nokså dypt involvert i problemet, og de konkluderte med at det ikke fantes noen quick fix her. Som nevnt sier forskjellige VP-spesialister at det er bortkastet tid å pusle mer med den motoren.

Redigert av Purplexed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

:) Det er David i den Blocket-annonsen som har solgt forrige eier den defekte motoren. Han virker å være en real fyr, så han sier han tar tilbake den defekte, og lar meg få en annen. Det betyr som nevnt at jeg må organisere bytte av motor selv, men såpass må man bare forvente. 

 

Synes forslaget om D1-13 høres spennende ut, noen fler som har erfaringer på feltet? På Albin 79 ligger motoren senterplassert, tror det er minimalt å gå på i høyden under motordekselet der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...