Purplexed Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Har kjøpt en gammel seilbåt (Albin 79) i meget god stand, men forrige eier var litt uheldig da han fikk byttet ut sin VP / Marna MD5, og fikk en som ikke går på tomgang. Nå er altså problemet i mitt fang. Det finnes i prinsippet ikke deler eller relativt nye MD5 lengre. Verkstedene rundt omkring er enige i at bytte av dieselregulator er dyrt og usikkert. Men båten er altså gammel, og det gir liten mening i å bytte i en helt ny motor, da totalprisen fort strekker seg opp mot 100 000,- når alt er gjort. Jeg er dum nok til å se for meg 50 tusen, men ikke 100! Så hva gjør man? 1. Jeg har mulighet til å få byttet ut motoren til en forhåpentligvis fungerende av samme type, men behøver fortsatt betale noen for å bytte den, samt at jeg må kjøre til Gøteborg og bytte ut den gamle mot en annen (leverandøren har lovet meg gratis byttemotor). 2. Jeg kan sikkert kjøpe en nyere (brukt) VP eller annet fabrikat, men hvem påtar seg oppgaven med skifte og ombygging, og til hvilken pris? 3. Jeg kan henge på en påhenger, men det er ikke akkurat heller noen fullgod løsning. 4. Andre forslag? Eller noen som har gode ideer rundt de tre ovenstående? Purplexed Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Bytter du til en nyere Volvo Penta (ny eller brukt), er det minimalt med ombygging som kreves. Jeg byttet fra MD5A til D1-13, og eneste tilpassing var to firkantjern som løftet motorfestet noen cm. Forøvrig er det relativt enkelt å løsne drivstoff-, vann- og eksosslanger, strømkabler og gass-/girvaier, og løfte motoren ut (brukte storseilbommen som heisekran). Så er det å løfte den nye på plass, og koble til de samme. Muligens må en eller annen slange eller kabel byttes til en lengre, men det er bagateller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Men har du fått rede på hvorfor motoren ikke går på tomgang ? Kansje regulator lar seg reparere dersom du finner tak i en mekaniker (og ikke en delebytter) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Hvis jeg ikke kunne gjort byttet selv ville jeg gått for påhengsmotor, alt annet blir vel rett og slett for dyrt mtp verdien av båten . Båten din er vel en relativt god seiler så seil vil duge i de fleste situasjoner, så har du påhengs for vindstilla osv. Nå vil forsåvdt ikke en påhengs til formålet og feste for den være gratis heller.. men sånn relativt sett. ---------- Støtter forøvrig tb55 100%. Hva med å få fikset den delen som skaper problemet? Sjekk om den kan overhales, følg med på blocket osv. Virker unødig, for å si det mildt, å bytte hele motoren pga en del. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Har tilfeldigvis en Volvo Penta MD5 B no. 19779 stående i garasjen den gikk for 5 år siden siden har noen hvert og plukket kan se i morgen Hva som er igjen. den gikk som en klokke uten gear. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 (edited) Du kan sende en e-post hit: https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_Yanmar_Motorer_och_Reservdelar_63345069.htm?ca=6&w=3 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83987088 Sikkert flere mulige om du googler litt. ----- Edited November 23, 2016 by Avmønstret# (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gasebo Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Hvor høyt turtall må du ha for at den ikke stopper? Kan en billig løsning være å justere opp tomgangsturtallet litt? Stram litt på gasswiren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Kjøp en delemotor så greier du kanskje og holde motoren i gang noen år til ( så sant ikke de sammen delene er defekte på begge motorene) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Hva menes med at den ikke går på tomgang? At den stopper når den settes i fri? Hvilket turtall? Har TS prøvd å skru på anslagsskruen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Purplexed Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Men har du fått rede på hvorfor motoren ikke går på tomgang ? Kansje regulator lar seg reparere dersom du finner tak i en mekaniker (og ikke en delebytter) Har vært et par VP-spesialister involvert, de er relativt klare på at dette er dieselregulator, og at skifte av slike er svært ulønnsomt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Purplexed Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 (edited) Hva menes med at den ikke går på tomgang? At den stopper når den settes i fri? Hvilket turtall? Har TS prøvd å skru på anslagsskruen? Noe usikker på turtallet, men den stanser noe før jeg setter den i fri, både for- og bakover. Så den må gjetes veldig i forbindelse med tillegging til brygge o.l. Nokså utfordrende... :) Jeg har foreløpig ikke forsøkt noe selv, men forrige eier hadde et båtverksted nokså dypt involvert i problemet, og de konkluderte med at det ikke fantes noen quick fix her. Som nevnt sier forskjellige VP-spesialister at det er bortkastet tid å pusle mer med den motoren. Edited November 24, 2016 by Purplexed (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Purplexed Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Du kan sende en e-post hit: https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_Yanmar_Motorer_och_Reservdelar_63345069.htm?ca=6&w=3 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83987088 Sikkert flere mulige om du googler litt. ----- :) Det er David i den Blocket-annonsen som har solgt forrige eier den defekte motoren. Han virker å være en real fyr, så han sier han tar tilbake den defekte, og lar meg få en annen. Det betyr som nevnt at jeg må organisere bytte av motor selv, men såpass må man bare forvente. Synes forslaget om D1-13 høres spennende ut, noen fler som har erfaringer på feltet? På Albin 79 ligger motoren senterplassert, tror det er minimalt å gå på i høyden under motordekselet der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.