Jump to content

Ny skroggjennomføring i sandwich skrog

Tropic1

Recommended Posts

Takker fot tilbakemelding. Ikke 480. Ert bat en tidligere båt jeg hadde. Var forøvrig ikke sandwich på den. Dette er en Nimbus 3400, så den hekk trusteren er bare sånn Nice to have for at ho mot skal slippe å hoppe i land og jeg kan kjøre litt med fjernkontroll. ??

• 3 måneder senere...
Komodo skrev On 11.12.2022 at 13.18:

Her får du svar vet du. Det er det som skiller Baatplassen fra andre fora :flag_bp:

Dette vil jo avhenge av applikasjonen, forskjell på en hekktruster og en skroggjennomføring. Du må lage hullet så stort at du får en flens i enkeltlaminat som du kan skru flensen til trusteren i. I tillegg må du sette av litt plass for avrunding av kanten og laminering. Svaret kommer altså an på hvordan flensen på trusteren ser ut. Men ikke vær kjip på plassen, ta heller av en cm for mye.

Er dette en Princess 480? I så fall ville jeg brukt CSM (hugget matte) og polyester til denne jobben. Det kommer an på hva skroget er bygget av, men de fleste fritidsbåtene er jo bygget av glassfiber og polyester. 

For  å få mattene til å ligge pent ville jeg valgt 450 grams matter. Antall lag, tja. det kommer vel litt an på laminattykkelsen i sandwichkonstruksjonen din, men 5-6 lag burde vel gjøre jobben.  Pass på å få rullet godt ut slik at du får mest mulig glassfiber og minst mulig polyester, samtidig som mattene blir skikkelig gjennomtrekt. Så bygger du opp, men stopp når det begynner å se klumpete ut. 

Jeg ville lagt duken med avtrapping 4-12cm inn på det eksisterende laminatet. 

Hei. 
prøver meg igjen?. Fant ut at sandwich var avsluttet litt før bunnen av båten, så ved montering av hekktruster og utvidelse  av hull for nye ventiler viste det seg at at det var solid glassfiber hele veien. Skal forøvrig ta et par hull over vannlinje til et par lense pumper. Ser du noen utfordring med å ta disse hullene uten å støpe? Er midt på skutesiden og ca tummes hull.

mvh Jan?

Hei. Noen båter har noen felter som ikke er sandwich..Her kan du montere.

Hvis det er sandwich der du må montere er det bra om du sliper ned topcoat innvendig og legger på glassfibersparkel under mutteren inne , slik at ytterskrog og innerskrog blir parallelle. Hvis ikke får du glipe eller bulk når du strammer til.

Kjøp en gjennomføring med litt god størrelse på flensene, og skive under mutteren inne. Legg på litt glassfibersparkel innvendig. Skru løst inntil slik at glassfibersparkel former seg..gå ut og sjekk.

Når det begynner å herde demonterer du gjennomføringen. Nå kan du da en kniv å renkutte.. 

Når det er herdet kan du ta på topcoat.

Når dette er herdet kan du montere med tec 7, el.

Ikke stram så mye at du får bulk i skroget. Vekten på slangen avlaster du med noen strips siden..

Good luck...

• 1 år senere...

hei,

tar opp igjen denne gamle tråden?

holder på å bore ut gamle gjennomføring i en god gammel viksund futura 800.

her er det bare boret gjennom uten noen forsterkning. Dette virker å ha gått bra i snart 40år?

tenker uansett at jeg vil forbedre så godt jeg kan, uten å måtte støpe med glassfiber.

Ser for meg å løse det slik som i dette forslaget.

er det noen som har anvisningen som det er linket til under?

hvilken type epoxy vil dere anbefale å bruk?

bilde

Hele beskrivelsen finner du på WestSystem

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...