Tropic1 Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Monterte i fjor en ny skroggjennomføring i bunn av båten. Det er sandwich skrog. Gjorde det enkelt og greit ved å borre hull med hullsag,vasket med aceton, mata godt på med tec-7, på skroggjennomføringen(flens og gjenger) og vre den inn for fylle tomrommet i gjennomførigen godt med tec-7. Gikk så inn presset mer tec-7 ned og rundt gjennomførigen før jeg dro muttereren godt til. Ikke noe tegn til at innerlaminatet ga etter. Har tenkt litt på det i etterkant, at dette ikke er godt nok. Søkt litt her inne og sett noen eksempler på hvordan dette bør gjøres. Men blir ikke helt klok på hvilken løsning som er god nok. Nå er båten på land og jeg har tenkt til å gjøre dette på nytt, bedre. Noen forslag til en grei løsning ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 (edited) Ta ut gjennomføringen, sett i en kloss for sentrering av større sagbor, bor deg gjennom innerstøp og distansemateriale og monter gjennomføring på nytt. Forsegl kanten på innsiden slik at fuktighet ikke kan trekke inn i distansemateriealet. Edited November 23, 2016 by Lazyjack (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Posted November 23, 2016 Author Share Posted November 23, 2016 Hva er best å forsegle med. Epoxy ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Du gjør det slik: Du må binde det innerste laget til det ytterste. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 (edited) NEI-NEI! Her lager du en svakhet i skroget ved å fjerne distansematerialet i ett større område, og du kan skade yttermaterialet. Det er ikke bra! (du kan ødelegge ytterlaminatet fordi du vet ikke hva som gir seg hvor mye - så gjennomføringen kan knekke skroget - ikke bra) Jeg ville fulgt metoden som WestSystems (epoxy produsent/leverandør) selv foreslår for skrog med distansemateriale. Jeg ville tatt av gjennomføring. Deretter gjort det indre hullet noe større enn i dag, deretter fjernet distansematerialet inn fra siden rundt hullet. Feks med unbrakonøkkel med den lange enden i drill og den korte enden roterende og la den fjerne distanse materialet. Lage en løsning for å hindre at epoxy renner ut på utsiden med et mothold med tape (om det er et lite hull) eller stemple en plate fra utsiden og fylle hullet og avstanden mellom inner og yttermaterialet med epoxy. Så borre opp igjen senterhullet i rett dia gjennom nystøpt epoxy for gjennomføringen. Dermed får du et forsterket område mellom inner og ytter laminatene der du kan klemme til alt du ønsker med din skroggjennomføring. Se bilde under Hele beskrivelsen finner du på WestSystem (uten at du behøver å bruke deres materialer eller produkter, men dette er en knakende god bruksanvisning for alle mulige båtreparasjoner på både plast/glassfiber og tre) Edited November 24, 2016 by alfaalfa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Helt feil. Det er avgørende ved en slik jobb at innerlaminat og ytterlaminat bindes sammen. Og det oppnås kun ved å fjerne en del av kjernematerialet, fase ned innerlaminat og bygge opp med laminat slik at området hvor skroggjennomføring skal settes i får en tykkelse lik innerlaminat + ytterlaminat. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Det der var en genial metode alfaalfa! Den må jo også være ideell på akterspeil med divinycellkjerne. Mulligan: Metoden til Alfa binder jo inner- og ytterlaminat sammen med epoxy! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Den binder ikke sammen fordi du ikke kommer til for å gjøre rent. Den fyller hullet med epoksi. Når man faser ned til enkeltlaminat med 150 mm. overlapp fordeler man kraften over et stort område. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Vel- hvis man har et godt nok roterende verktøy, f.eks. et dreierstål, kan man få maskinert overflatene, da blir det bra. Hvis ikke ser jeg poenget ditt. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Feil og feil fru Blom ...... Der jeg kommer fra så ble det i samme skroget brukt begge løsninger . Etter at ytterlaminatet var ferdig ble divinysellen limt inn( banket inn i Diab lim) Der det skulle monteres små skrog gjennomføringer ble det kuttet ut en liten firkant i kjernen og erstattet med en sparkel masse før innerlaminatet ble støpt. Der vi skulle montere givere til ekko ..... fart.....temp ble det laget et litt større område hvor ytre og indre laminat ble laminert i sammen. Dette var godkjent av Veritas siden bedriften brukte de som ekstern kontrollorgan både på produksjon og teknisk dokumentasjon. Om dette skal gjøres etterpå er det et poeng at det blir helt rent der sparkel skal trykkes inn. Uansett blir alt bedre en den løsningen du allerede har brukt Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Jo, men der var det planlagt produksjon. Oldopal er et særdeles velegnet produkt til slike ting. Og man kan forvisse seg om at sparkelmassen fyller helt opp overalt før man laminerer over. Her var det snakk om montasje av ny skroggjennomføring i et eksisterende skrog. Og da er nedfasing til enkeltlaminat eneste sikre løsning. Ved å helle epoksi ned i et hulrom får man aldri sikret at det ikke blir lommer med luft på et eller flere steder. Og det kan i ytterste instans føre til peeling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 (edited) Mulligan, du kan gjøre alle jobber dårlig. Det er ikke vanskelig å være enig i. Med tilstrekkelig dia på det større indre hull i indre glassf og god nok jobb med å fjerne rester fra distansemateriale og passe på at man ikke får bobler for å hindre bobler og så er det mulig å lade en stødig god løsning. Jeg oppfatter at dette er en skroggjennomføring, de er gjerne noe større enn på bildet sopm er vedlagt slik at det er mulig å komme til med mekanisk fjerning av distansemateriale og enkelt å unngå bobler ettersom man har god kontroll med støre dia. På mindre hull som beskrevet på bildet er dette vanskeligere, men også da er det fullt mulig. Med pose og trykk vil du også kunne sikre deg fylling og unngå bobler... Du påpeker de momentene som trekkes frem i beskrivelsen over hvordan du IKKE skal gjøre det. Det er sikkert mulig å passe på at man gjør det riktig. Som i så mange andre ting her i verden. Edited November 24, 2016 by alfaalfa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Det der var en genial metode alfaalfa! Den må jo også være ideell på akterspeil med divinycellkjerne. Mulligan: Metoden til Alfa binder jo inner- og ytterlaminat sammen med epoxy! I dokumentet som det ligger link til er fornying av akterspeil et eget kapittel. Les og lær. Mye nyttig kunnskap der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Hvilken diameter har det hullet du laget med hullsagen? Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Husker ikke nøyaktig, men tipper ca 25 mm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 (edited) Først og fremst takk for alle gode innspill ! Når jeg ser på de andre skroggjennomføringene i båten er de lagd som lazyjack beskriver i svaret i begynnelsen av tråden. Boret større hull gjennom innerlaminat/distansemateriale og montert skroggjennomføring i ytterlaminatet. Deretter fyllt hullet over mutter og rundt mutteren med noe sica lignenes greier. Hvorfor skal ikke en slik løsning være ok ? Skroggjennoføringen er forsvarlig festet og man har sikret seg mot evt.vanninntrengning inn i skumlaget fra innsiden. Edited November 24, 2016 by Tropic1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Fordi styrken i et sandwichskrog ligger i at man har både kjerne og laminat på begge sider. Dersom du tar vekk noe av laminatet på den ene siden mister man styrken i sandwichkonstruksjonen. Dersom skroget utsettes for et bøyemoment vil det oppstå skjærkrefter mellom laminatene og kjernen. Det blir ivaretatt med den løsningen du ser i innlegg #4. Årsaken til at de som har montert skroggjennomføringer før deg har valgt løsningen til Lazyjack er nok at det blir vurdert som en ubetydelig svekkelse å ta ut et hull til en gjennomføring. Av den grunn mener jeg også løsningen til alfaalfa er god nok, og i alle fall bedre enn å bare coate "endeveden" på divinycellen i hullet. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 For å beholde styrken kan man jo gjøre det som vil bli summen av de to forslagene over. Man fjerner indre lag av glassfiber i en større dia rundt hullet som skal gjennom skrogets ytre del. Tar vekk distansematerialet. Støper en form av epoxy i hele hullet ut til distansematerialet. Deretter legger man ny indre glassfiber ut over distansematerialet og hullet fyllt med epoxy. Deretter lager man sitt nye gull gjennom på det stedet der det kun nå er epoxy gjennom hele veien. Da opprettholdes styrken og homogenitet i styrke i skroget. Så godt det går. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 med et hull på 25mm, så ville jeg gjort ca likt det alfaalfa hadde i sitt først innlegg, men det blir jo litt lettere når hullet er større enn på bildene han viser. Du bør fjerne distansemateriale på innsiden på et litt større område enn diameteren på flensen\mutteren, slik at når du strammer, så er det ikke mulig å komprimere distansemateriale. Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Det må være opp til den enkelte hvordan dette gjøres, men man bør ha i bakhodet at i en sandwichkonstruksjon så spiller materialene sammen. Det er ikke to fullverdige skrog med skum imellom. En kvm. enkeltlaminat vil i de fleste tilfeller være tyngre enn en kvm. sandwich. Ytterlaminatet er alldeles for kleint til å bære en skroggjennomføring. Ytter og innerlaminat må bindes sammen og ytterlaminatet må gjøres tykkere. Velger man en Mike Mus løsning må dette også opplyses ved videresalg av båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Mulligans metode er nok den jeg har sett i den boken jeg engang hadde, og helt klart den jeg ville gått for Kutt ut en dobbelt så stor diameter som gjennomføringen og støp igjen. Borr så opp for gjennomføringen og klem til. Noe svekkelse av skroget her er sef. helt ubetydelig. Det kan sågar bli sterkere, det er jo opp til deg hvor mange lag du legger. Det som er viktig er jo å stenge for vanninntrenging, og å binde ytter- og innerskrog sammen. Men klart, kan man lage et problem av en bagatellmessig enkel jobb, så for all del..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Blir vel å satse på Mulligans metode, virker sikrest. Tror vel den andre metoden og til og med min:) Hadde holdt, men konsekvensene om det ikke skulle gå bra kan jo bli store. Takker alle for gode innspill ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 -og så kan du like godt sette inn en komposittgjennomføring og ventil fra TruDesign. Da trenger du ikke bekymre deg mere for noe, og ventilen kan åpnes og lukkes med lillefingeren :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
heiigjen Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Mulligan skrev On 24.11.2016 at 8.28: Du gjør det slik: Du må binde det innerste laget til det ytterste. Hei usikker om jeg får noe svar på dette gamle innlegget? Vurderer å montere hekktruster på en Nimbus. Har du en anbefaling hvor mange cm de innerste hullet må være i forhold til hull som skal igjennom skroget? Hvor mange lag duk bør det legges og hvor langt ut på innerlaget bør duk legges?😊 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 heiigjen skrev for 1 time siden: Hei usikker om jeg får noe svar på dette gamle innlegget? Her får du svar vet du. Det er det som skiller Baatplassen fra andre fora heiigjen skrev for 1 time siden: Vurderer å montere hekktruster på en Nimbus. Har du en anbefaling hvor mange cm de innerste hullet må være i forhold til hull som skal igjennom skroget? Dette vil jo avhenge av applikasjonen, forskjell på en hekktruster og en skroggjennomføring. Du må lage hullet så stort at du får en flens i enkeltlaminat som du kan skru flensen til trusteren i. I tillegg må du sette av litt plass for avrunding av kanten og laminering. Svaret kommer altså an på hvordan flensen på trusteren ser ut. Men ikke vær kjip på plassen, ta heller av en cm for mye. heiigjen skrev for 1 time siden: Hvor mange lag duk bør det legges Er dette en Princess 480? I så fall ville jeg brukt CSM (hugget matte) og polyester til denne jobben. Det kommer an på hva skroget er bygget av, men de fleste fritidsbåtene er jo bygget av glassfiber og polyester. For å få mattene til å ligge pent ville jeg valgt 450 grams matter. Antall lag, tja. det kommer vel litt an på laminattykkelsen i sandwichkonstruksjonen din, men 5-6 lag burde vel gjøre jobben. Pass på å få rullet godt ut slik at du får mest mulig glassfiber og minst mulig polyester, samtidig som mattene blir skikkelig gjennomtrekt. Så bygger du opp, men stopp når det begynner å se klumpete ut. heiigjen skrev for 1 time siden: og hvor langt ut på innerlaget bør duk legges?😊 Jeg ville lagt duken med avtrapping 4-12cm inn på det eksisterende laminatet. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.