Jump to content

Sjøvannspumpe Volvo AQ200D


evenR4u

Recommended Posts

Lurær på…… sjøvannspumpe på bensin V8

 

Har en Volvo P AQ200D (GM 305cid) med original Volvo P ferskvannskjøling. Nå har jeg fått dryppert av sjøvann fra impellerhuset.

 

Det fortsetter å dryppe når jeg stanser motoren og gir seg ikke.

 

Det blir ikke store vannmengdene av dette og det har ingen betydning for kjøling – tempen er raskt opp på 82 grader og blir liggende der omkring. Men, alt er jo ikke som det skal være.

 

For den som ikke kjenner hvordan dette kjølesystemet er satt opp:

 

• Vanninntak nederst i hekkaggregatet

• Impellerpumpa suger vannet fra inntak, gjennom sjøvannsfilter og inn i impeller.

• Trykksida fører vannet inn i varmeveksleren. Derfra er jeg litt usikker, men tror at sjøvannet går gjennom manifolds/risers og derfra ut i eksos ut under vann.

• Sugesida er ca 2,5 meter, med filterhuset omtrent midtveis. Liten nivå forskjell.

• Impellerpumpa for sjøvann sitter montert UTENPÅ reimskive på veiva. Ingen akslinger som går inn i det indre av motoren – med pot fare for vanninntrengning. Og takk for i alle fall det – been there, done that.

• Det er egen sirkulasjonspumpe for motorens kjølevann, som ikke er koblet sammen med sjøvannspumpa.

 

 

På grunn av at båten ligger på vannet og at jeg derfor ikke har veldig lyst til å demontere noe av kjøleoppleget i fall det skulle være naturlig nivåtrykk i systemet. Så jeg lurær på om noen av dere har hatt samme situasjon på tilsv motor/kjøling eller om dere har ”teori-tips”. Før jeg evt løfter’n opp og går på med pumpeskift el.l.

 

Det arter seg slik at det egentlig drypper/sildre mest på lave turtall (700-1.500), en del mindre enn det på middels (1.500-3.000). Over 3.000 omdr er det så godt som ”tørt”, og over 3.500 omdr helt ”tørt”. ”Maks” kontinuerlig turtall for motoren er omkring 4.400 omdr.

 

Var en tur innom på Volvo P forhandler/verksted (en av de store) i formiddag for å høre litt og evt kjøpe meg deler/pumpe. Der hadde de ikke flisa på lager – med den begrunnelse at det nesten aldri var noen med problemer med disse pumpene. Pumpa er for øvrig en Johnson Pump F6B-9 (bronse).

 

Kan nevne at motoren er ”egenmontert”, og at jeg har brukt en slange mellom filterhus og pumpe som antakelig er litt hardere i ”godset” og som også har veldig sterk/fet stålspiral. Helt annerledes enn ordinær radiatorslange. Husker ikke hvorfor jeg har brukt spesiell slange, men antakelig etter råd fra ”mannen hos Tess”.

 

Alt i alt klør jeg meg litt i der oppe………..

 

I og med at det ikke lekker på høyt turtall og derav svært impeller trykk, mens det lekker friskt på tomgang med lite impeller trykk, ser jeg for meg at lekkasjen ikke kommer fra trykk-sida ??

Det kan dryppe et døgn (og 10 liter) etter at jeg har stanset motoren. Ser for meg at det sjøvannet som ligger igjen i systemet mellom sjøvannspumpe og riser da må ha rent ut dersom lekkasjen er på trykksida?? På grunn av vann/gass mixen fra riser og ut i utblåset er det antakelig ikke mulig at det kan stå nivå trykk fra sjøen mot riser ??

 

Pumpa sitter altså på skive på veiva, som ligger under vannlinje. Forutsatt ikke luft i sugesiden av systemet vil det vel være et naturlig trykk fra sjøen mot sugesida av impellerpumpa ??

 

Kan det være så enkelt at mine vanlige billig-slangeklemmer ikke greier å tette sugeslangen mot impellerhusets inntak ? (Har teita med fastnøkler på slangeklemma til sekskanten ble rund!!) Som nevnt stiv slange med fet spiral i. Impeller og pakninger i lokket nylig bytta. Kan ikke se at det kommer noe derfra.

 

Eller??

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Er kanskje på tynn is her, men velger å synse litt....

I og med at lekasjen er så stor som ca 10 liter etter at motoren er stoppet, er det etter min mening sansynlig at vannet også kommer fra inntakssiden. Dersom dette er en impellerpumpe, kan det i visse tilfeller være gjennomstrømning av vann gjennom impellerhuset selv om pumpen står. Statisk trykk kan derfor medføre lekkasje på begge sider av pumpen.

At du har lekkasje på lave turtall, kan forklares i at pumpens sugetrykk er lavere og at vann kan lekke ut mellom slange og pumpehusets sugeside. Ved høyere turtall er undertrykket på pumpens sugeside så stort at en utetthet her kun medfører at litt luft suges inn.

 

Stålarmerte slanger er vanskelig å få tette forbindelser med vha "vanlige" slangeklemmer. Dette pga slangens ringstivhet og pga eventuelle skader/rust i stålkordelene.

Ville byttet disse ut med gummiarmerte slanger.

 

Har ikke du stengeventil montert på sjøvannsinntaket? - pleier å være montert på transomplate.

 

Uansett ville jeg prioritert å finne feilen og utbedret denne fortest mulig. Ingen kompnenter i motorrommet ditt har godt av sjøvann.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

TAkk for refleksjonene. Stemmer omtrent med mine egne. Jeg tenkte å bytte til en mykere og gummiarmert slange så snart jeg (slutten av uka?) kommer på land.

 

 

Nå ligger båten p t i ferskvann, så de potensielle skadene ved at det blir litt vann i motorrommet er ikke dramatiske.

 

Nei, har ikke stoppeventil i inntaket. Hadde dårlig tid og juksa med det da jeg bytta motoren. Gjett om jeg skal legge inn ei kran...... Har ikke finstudert, men mener at sjøvannsfilteret ligger over vannlinja. Kunne kanskje ta av lokket der for å få inn litt luft for å stoppe det statiske trykket mot impelleren - slik at jeg kunne få bytte slangen (før jeg går løs på noe mer).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Din tilslutning på suge siden af søvandspumpen sidder under vandlinien og pga alm hævert virkning få du vand ind nå du ligger stille. ( Har selv prøvet det med en VP 200D - på en nat blev motorummet fyldt op til midt på motoren pga en utæt sugeslange) Når vandet når bundkaret begyner du også at få vand ind i starter som skal afmonteres og tørres - risiko for rust i lejer i starter og ødelagte isolereing( stof) på viklinger i starter. Kommer vandet højere op får du vand (og rust) i svingningsdæmperen på svinghjulet. Hvis dit søvandsfilter sidder over vandlinien kan Du stoppe hævert virkningen ved at åbne dette indtil vandniveauet i filteret er faldet.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med lekkasje i sjøvannspumper (impellerpumper) er at det er simmeringen som er utett. Kommer vannet ut i bakkant av pumpehuset er sannsynligheten at tetningsringen er utett. Denne kan du kjøpe i en maskinforretning, men bare husk å få med en rustfri fjær som settes inn i simmeringen istedenfor den som sitter på. Før du drar til butikken for å handle deler så kan det være lurt å demontere pumpa først for å sjekke at alle lager etc. er i orden før deleinnkjøp gjøres.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og refleksjoner. Jeg vil selvfølgelig helst at løsningen (problemet og) skal være så enkelt som mulige.

 

I morra skaffer jeg meg 32 mm gummiarmert slang og skikkelige klemmer. "Lufter" sjøvannsfilteret for å få vekk heverten. Bytter slange og klemmer.

 

Og så får vi se.......... Noen ganger er en heldig.........

 

Rapport kommer etter ovennevnte forsøk.

 

Ps.

Vedr vann og salt i starter, svinghjul osv.... Det kommer ikke mye vann og jeg lenser de få literene det er et par ganger i døgnet. Maks 5 cm vann i motorrommet. Dessuten er det "ferskt" Glommavann (smaker faktisk ikke så ille - jeg har prøvd).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten i kveld og tok av lokket på sjøvannfilteret for å eliminere heverteffekten i inntaket. Tok også av slangen fra filterboksen til pumpa ved pumpa og la den ned i bunnen av motorrommet slik at vannet i slangen kunne renne ut.

 

Dryppet fra impellerhuset stoppet momentant. Gjør meg temmelig sikker på at lekkasjen er på sugesida. Men eliminerer i seg sjøl ikke muligheten for at lekkasjen er i simringen.

 

I morra - ny slange og klemmer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hi, it is the central scrutinizer. I'm back.

 

Har nå prøvd med andre slanger, men det hjalp lite. Samme lekkasje - omtrent vaffal.

 

Neste steg blir simringen. Det lekker ikke så ille mye, så jeg gidder neppe å gå løs på pumpa før til uka. Begynner jeg nå blir jeg antakelig sittende med demontert pumpe og ventende på deler i godværet som holder (bankers) over midtsommerhelgen her i sørøst-staten.

 

Følg med. Ny episode kommer etter bytte av simring.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mmm.. Overraskende, virker fremdeles underlig på meg at cimmerringen lekker ved lavt trykk, men er tett ved høyt trykk.

 

Er spent på å få høre konklusjonen.

 

P.S har du fått deg ny propell? ( ref båtmagasinets forum ) har en 16x19 LH hvis det kan hjelpe.

<{POST_SNAPBACK}>

JA, for så vidt enig med deg. Pussig at den lekker ved lavt trykk og ikke/mindre ved høyt, Men, jeg har ingen flere opsjoner nå uten å demontere pumpa og inspisere den. Så jeg får ta det en av dagene etter at jeg har fått den på land. Må uansett (jeg er ikke dykker) opp for å montere en stige og for enklere å bytte propell (og evt snu propellrotasjon).

 

Har et par interessenter på å bytte min 16*17 med 16*15 el 15*15. 16*19 er nok alt for meget. Hadde vel antakelig kvælt'en når jeg ga gass..................

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...