Jump to content

Redusert turtall - går ikke på tomgang. Volvo Penta TMD31A


Tommy Boy

Recommended Posts

Faktaopplysninger:

Volvo Penta TMD31A, 1987 mod

Normalt maks. turtall: 3800

Hastighet ved maks. turtall: ca. 18-19 knop

Normalt turtall ved marsjfart: 3600

Hastighet ved marsjfart: ca. 16-17 knop

Båttype: Saga 25 Turbodiesel

 

 

Feilsymptom:

Etter å ha kjørt båten (Saga 25) ca. 30 min. med normal marsjfart (3600 omdreininger - ca. 16 knop), reduserte jeg farten til båten var i ro, bakket og satte båten i fri. Motoren stoppet nå ved tomgang. For igjen å kunne starte motoren måtte jeg sette giret i fristilling og gi litt mer gass, samtidig som jeg raskt satte giret forover. Ved kjøring på maks. turtall oppnådde jeg nå kun ca. 3400 omdreininger, dvs. ca. 400 omdreininger mindre enn normalt. Begge disse feilsymptomene kom samtidig -og da mener jeg samtidig!.

 

Dette har for øvrig skjedd tidligere for 4-5 år siden, og da ble dette utbedret raskt og uten nevneverdige kostnader av en mekaniker. Jeg har derimot ikke klart å få greie på hva som ble gjort den gangen – mekanikeren husker ikke eller vil ikke fortelle meg det(!) – ja det finnes noen slike!. Motoren oppfører seg ellers tilsynelatende helt normalt.

 

Et firma har utført følgende:

 

1. Skiftet dieselfilter og grovfilter, stillte opp tomgangshastigheten (etter min sunne fornuft kan det vel ikke være riktig å «fikle» med ett av flere feilsymptom uten å kjenne kjerneårsaken?), samt prøvekjørt. De konstaterte at de nevnte feilsymptomene var der fremdeles.

 

2. Prøvekjørt igjen (selv om de allerede hadde gjort dette). Foretok noen tilskruinger på noe sam angivelig var løst (?). De konstaterte at de nevnte feilsymptomene var der fremdeles.

 

3. Skiftet fødepumpen. Prøvekjørte. Vinterkonservering. De konstaterte at de nevnte feilsymptomene var der fremdeles.

 

Feilsymtomene er der fremdeles, og jeg har frem til nå hatt en kostnad på nesten 13.000.

 

Jeg har tidligere foreslått at de burde prøvekjøre båten med en ekstern dieseltank for ev. å eliminere problemer med dieseltilførsel, men dette er ikke gjort ennå. De sier at det er det neste de kan gjøre, før de eventuelt må sjekke dieselpumpa (en større kostnad på minst kr. 12-14000 for demontering, sjekk, kalibrering).

 

Utover det som er nevnt ovenfor, er det av andre også blitt foreslått følgende:

 

· Dieseldyr i tanken, tett rør fra dieseltanken (bør kunne sjekkes ved bruk av ekstern tank, ev. pumpe opp noe diesel fra bunnen av tanken for å se om det er mye grums/svarte partikler fra døde bakterier)

 

Luftlekkasjer

Turbo

Dieselpumpa

 

Problemet virker temmelig komplisert og vanskelig for en som ikke er motorkyndig, men jeg har en følelse av at det faktisk er noe som er lett å fikse (også på bakgrunn av at problemet lot seg lett løse ved en tidligere anledning). Er det noen som har noen forslag på hva som kan gjøres?

 

Håper at jeg kan starte 2017-sesongen med en feilfri båt!

Link to post

Hei! Dette hørtes ut som min kad 32 i sommer.Er vel omtrent samme bortsett fra kompressor og kjøler. hadde problemer med at jeg manglet 500 omdr. på max turtall, men min gikk greit på tomgang. etter skifte av turbo innspr.dyser og alle filtere og sikkert flere  titalls timer i motorrommet kjørte jeg en 10l kanne med ny diesel med en flaske dyserens oppi som jeg koblet direkte inn på fødepumpen og returen oppi kanna igjen, lot motoren gå på tomgang til kanna var nesten tom og skjekket litt rundt om og fant en litt slakk skrue på banjokolingen inn på fødepumpa så skiftet kobberringene på den og strammet til.  Tok meg deretter en kjøretur med båten og turtallet kom tilbake!

Om det var falsk luft eller om det var noe grums i dieselpumpa vet jeg ikke men jeg ville ihvertfall prøvd å kjøre en god blanding med rens direkte fra en kanne . Sikkert ikke dumt å la rensen få virke litt i før du kobler tilbake til den vanlige dieseltanken.

Link to post

Velkommen til Forumet Tommy Boy  :thumbsup:

 

Må si du starter bra.... dette er den "ryddigste" tråden jeg har sett noen har startet her inne. Imponerende  :thumbsup:  :thumbsup:

 

Vellldig lett for de som vil hjelpe når du gir så systematiske og detaljerte opplysninger  :clap:

 

Håper mange av de erfarne tar lærdom fra hvordan du gjør det  :yesnod:

 

Når det gjelder motoren din så tror jeg du har et diesel flow problem. 

Når en dieselmotor uten forvarsel begynner å stoppe når du reduserer til tomgang er det mest sansynlig at det skyldes struping av drivstoff.

(da antar jeg at wireoverføringer og regulator-arm på dieselpumpa er sjekket og funnet i orden)

Utifra det vi vet til nå er jeg helt enig med deg i at å "tukkle" med grunninnstillingen av dieselpumpa høres ut som et lite klokt tiltak.

Struping/redusert flow til/i dieselpumpe - kan oppstå som følge av mange årsaker:

  • Tett forfilter
  • Tett hovedfilter
  • Forurensning i tilbakeslagsventil i fødepumpe
  • Forurensning i tilbakeslagsventil i dieselpumpe
  • Defekt fødepumpe (mål trykk og mengde den kan gi)
  • Skjæring i dieselpumpa
  • Tett lufting av dieseltank
  • Klem på dieselslange (har selv prestert å sette et batteri fra meg slik at dieselslange kom i klem og masse arbeid med feilsøking....)
  • Falsk luft pga lekkasje (på trykksiden vil det tilnærmet alltid være synlig som lekkasje på utsiden.
  • Utett regulatorarm-aksling på dieselpumpa
  •  

Turbo - påvirker ikke tomgang på denne motoren så turboen kan utelukkes dersom vi antar at årsaken til tomgangsproblemene oppsto sammen med tap av turtall på topp.

 

Toppakning havari vil kunne oppleves slik om du har solid utblåsning, men du vil da som oftest ha trykkoppbyggning og diesel i kjølevannet

 

Det var det jeg kunne komme på i farta, regner med at mange andre hiver seg på her så du får orden på'n  :wink:

Link to post

 koble til en ekstern tank direkte til fødepumpa med tilsatt kondensfjerner i ren diesel og prøvekjør?

Ikke kondensfjerner, bare ren diesel, kan gå med på å tilsette dyserens.....og kjøre fra ekstern tank. retur til samme.

For å eliminere. kople fra wireoverføring og kjør manuelt her må en friskmelde en og en ting.

 

siden det var gjort på et blunk sist,. kjøp en flaske god rødvin og snakk med han som fikset det sist.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Første mekaniker som jeg hyret sjekket pådragsarma som jeg ba om (men ikke godt nok, skulle det vise seg.) Etter å ha skiftet dieselfiltere og matepumpe for tilsammen kr. 13.000, "sparket" jeg mekanikeren pga. lite profesjonell opptreden (han ruset f.eks. motoren på fullt turtall rett etter oppstart i -5 kuldegrader!!!).

 

Mekaniker nr. 2 sjekket også pådragsarma til å begynne med etter min anmodning (men heller ikke godt nok, skulle det vise seg.). Neste steg var skifte av turbolader (uten at problemet ble løst), deretter rensing av dysene (uten at problemet ble løst).

 

Ved annengangssjekk av pådragsarma, ble det kostatert at dieselpumpa (ift. spjeld) knyttet til pådragsarma (dvs. regulatorarmaksling, slik "dieselfan" beskrev tidligere i denne kjeden av meldinger) faktisk var kilden til hovedproblemet. Kostnad forbundet med denne utbedringen, pluss skifte av turbo og resing av dyser ca. kr. 30.000.

 

I tillegg til det som allerede var betalt til første mekaniker ble totalkostnaden ca. kr. 43.000 for en utbedring som isolert sett ikke kostet mer enn ca. kr. 5000...........

Ingen dieseldyr mao:-(

Link to post

Takk for tilbakemelding  Tommy  Boy  :thumbsup:

 

Leit at det kostet deg så inni hampen med penger. Bosch originalt rep sett kostet med 182kr (O-ringen som tetter på regulatorakslingen selges ikke løs hverken av VP eller Bosch)

Kjøper denne O-ringen løs hos MITS utenfor Tønsberg for en så moderat sum at jeg syntes alle med samme design pumpe burde ha en i reserve...

Til alle som leter etter falsk luft kilde så sjekk regulatorarm-gjennomføring.

Siden Bosch har designet denne gjennomføringen litt "snodig" (les elendig) og satt O-ringen i ene siden så "kanter" akslingen i den relativt korte foringen og dermed blir slitasjen unormalt stor (særlig på bilmotorer)

For de med utstyr tilgjengelig kan jeg anbefale å dreie ekstra O-ring spor i andre siden og fylle rommet i mellom med fett.

Da varer den "evig" og man har dobbel barriere mot lekkasje...  :thumbsup:

Link to post

Ta tak i armen ved akslingen og kjenn om du har slark. Ser du antydning til svetting så må du anta at den suger falsk luft.

På noen motorer er det et stort problem andre kan kjøre med det i årevis...  Vet ikke hva som egentlig er den store forskjellen.

 

Akslingen har vært laget av en stålkvalitet som har vært fin å maskinere selv med HSS stikkstål (for å lage O-ringspor) 

Link to post

dieselfan:  Du nevner Bosch rep sett. Er skifte av dette noen som krever spesialverktøy?

 

Jeg har i et par år slitt med plutselig reduksjon av motorkraft/turtall under gange. Det føles som om jeg har dieseldyr / tett filter, med andre ord drivstoffproblemer. Dette skjer særlig i litt grov sjø hvor jeg regulerer motorkraft mer enn under vanlig kjøring, noe som gjør at jeg ønsker å sjekke / skifte denne O-ringen.

Jeg har gått den litt lengre løypa og skiftet det meste i drivstofflinja, men ikke rørt dieselpumpa ennå. Dette da motoren går pent, ryker slik den skal :yesnod: (Volvo 41A..) og maler som en katt. Men denne O-ringen har jeg ikke hørt om før...

 

Har du en plantegning som viser delene  / hva som skiftes med rep.settet?

 

:-) steinar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...