Jump to content

Avslått gelcoat. Kommer ikke til ?. Står på kjølen. Vurder bilder.

finnstru

Recommended Posts

Da har jeg per mail vært i kontakt med selger.  Han kjenner ikke historien bak kjølen, det må ha vært før hans tid.  Han skriver følgende (copy/paste) :

Nei, masten brakk  i kattegatt. Masten ligger på ca 100 meters dyp. Det var feste til styrbord undervant som røyk da vi skulle slå. Vi var ca 3 timer fra skagen, til havs. Det var slitasjeskade over tid som var årsaken. Dette ble utbedret da ny mast ble montert. 

Det er derfor ikke sammenheng mellom mastebruddet og skaden bak kjølen.

Er mulig den gar gått på grunn, men det var før min tid hvis det. Så det vet jeg ikke.

Jeg fikk ett år en sprekk bak kjølen(den med uvanlig form). Jeg slipte da vekk overflaten og så at det var gått vann i glassfiberen. Glassfiberen var svart og jeg konkluderte med at dette var plastpest som hadde stått over tid. Jeg slipte da vekk helt til jeg kom til frisk glassfiber. Jeg støpte da opp igjen med west system epoxy og glassfiber. 

For at området skulle fått orginal avrundet form, så måtte jeg brukt polyestersparkel. Dette er kosmetisk. Jeg valgte å droppe dette for å unngå nye sprekker. Det hadde ikke hatt noen praktisk betydning. Det ligger nesten 30 lag med glassfiber/epoxi i området. Så dette skal være kraftig. Sprekken har ikke kommet tilbake siden.

Da jeg slipte av i bakkant av kjølen opp mot skroget, så kunne jeg ikke se noen knusningsskader på skroget. Så det så ikke ut som om den har vært på grunn. Jeg ser for meg at det da ville vært større skader på skrog når evt kjølen er presset bakover. Men det blir spekulasjoner.

Hvorfor sprekken kom vet jeg ikke. Den kom mange år etter at jeg kjøpte båten. Jeg hadde båten noen sesonger etter jeg fikset skaden. Den har holdt seg bra. Båten har stått på kjølen hver vinter uten problemer. Tror ikke du skal bekymre deg for det.

De skadene under kjølen mot bakken har jeg aldri slipt opp ser jeg. Mulig fordi de har vært tildekket.

Kjølen er en blykjøl. Er ikke kjølbolter i kjølsvinet. Hvis det er, så er de innstøpt.

Den nye båten jeg har kjøpt har en sprekk i forkant av kjølen, overgang mellom kjøl og skrog. Denne båten er fra 1981, og har ikke vært på grunn. Det kan tenkes at slike sprekker kan komme med tiden. Kjølen er jo tung, og det er mye bevegelse under seiling. Heldigvis er disse sprekkene oftest enkle å fikse.

Jeg har erfart at glassfiber er noe bevegelig, og jeg har nå og da fått sprekker/skader jeg må utbedre. Det er mye bevegelse i en seilbåt.

Jeg tror nok du kommer til å få en sprekk her eller der ila tiden du har båten, men det er som regel enkelt å utbedre. Hun er jo ikke en ung dame lenger. Vedlikehold er viktig.

Har seilet med båten i 15 år. Tror det er ca 4 år siden skaden mellom kjøl og skrog ble utbedret (buen). 

Fundamentet under stokken inne i salongen er av betong. Derfor sprekk. Den har vært sånn siden jeg kjøpte båten. Den har ikke utviklet seg heller. Det er ikke på grunn av ny mast.

Og til info: da jeg fikset skaden bak kjølen (buen), så slipte jeg vekk malingen rundt hele kjølen (mellom skrog og kjøl) for å se etter sprekkdannelse. Den så hel og fin ut, ingen sprekker. Heller ingen sprekker i kjølsvin.

Ja, kjølen på becker er svært fleksibel. Jeg har sett det når båten settes på land.

Det var det :-),........ da forblir det ett mysterium m.h.p. historien bak fasongen i bak kant av kjøl"festet".
Redigert av finnstru (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...