Jump to content

Avslått gelcoat. Kommer ikke til ?. Står på kjølen. Vurder bilder.


finnstru

Recommended Posts

Hei.

 

Har min "ny"-anskaffede 27 svensk plast 70 talls seil båt med blyfyllt kjøl på slippen (vestlandet) for første gang (Becker 27).  Den står på kjølen på slippen.

 

Men jeg ser at gelcoat'n er slått av i framkant og bakkant av kjølen (trolig har jeg skrapt av bunnstoff der, for jeg så ikke dette når jeg kjøpte den / når den ble sjøsatt i Arpil i år)

 

De øvrige deler av kjølen som kan sees undenifra mellom stokkene den står på ser ut til å være gelcoat uten skader ? (samme rød farge som over vannlinjen).

 

Jeg kan ikke se deformasjon/hevelser.

 

I mitt utrente øye er det vannskelig og se om glassfiberen er delaminert (plast pest), eller om den har holdt vann ute, og om den er tett eller har luft i seg (forstadie til plastpest).

 

Etter litt tørking med varme føles det tørt der når jeg tar på området, virker ikke som om det er mettet med vann eller noe sånt.  Kanskje har bunnstoffet holdt vannet ute ?.

 

Siden jeg er på slippen så må jeg jo ut igjen om noen dager (litt fleksibelt er det nok nå om dagen, ikke mange som ønsker slipping på denne tiden), og jeg kommer jo ikke til noe særlig siden den står på kjølen, så jeg har tenkt at jeg bare får sause på epoxy som best jeg kan og notere meg at her må det gjøres noe neste gang den skal opp.

 

Er det noe her på forumet så har ett mer trent øye for slikt en meg, og kan gi meg noen gode kommentarer til hva de ser på bildene og eventuelt også hva jeg (ikke) kan/bør gjøre, så vil jeg sette stor pris på det.  Eventuelt link til tråd på tilsvarende sak ?

 

Oversiktsbilde :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2021.40.43.jpg

 

Bilder av skade i framkant av kjølen :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2018.59.55.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2018.58.07.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2018.58.29.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2018.58.37.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2018.59.02.jpg

 

Bilder av skade i bakkant av kjølen :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2019.03.17.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2019.02.50.jpg

 

Bilder av kjøl unnenifra (mellom stokkene den står på) :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2019.06.39.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2019.07.11.jpg

Edited by finnstru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen noe navn for "dette" ? (Ref svar over :-)

 

Ja, jeg kommer ikke til med så mye mer enn tynne pensler, så spørmålet er hva er det jeg ser på bildene og hva gjør jeg nå mens den står på slippen.

 

Og jeg lurer også litt på hvordan det vil utvikle seg om den blir liggende på vannet ett år til slik som den er (smører da på epoxy over alt hvor jeg kommer til, og der jeg ikke kommer til sitter det forhåpentligvis for det meste fortsatt gammelt bunnstoff).

 

Er dette en haste jobb ?,... eller kan den vente på vannet ett års tid ? ....

 

Hovedproblemet mitt er at jeg ikke har erfaring så jeg vet ikke hva det er jeg ser på bildene.

 

Fant denne v.h.a. West Systems hjemmeside med påfølgende googling av navnet på håndboken :

http://www.westsystem.com/ss/assets/howto-pub2/Gelcoat%20Blisters%20Diagnosis%20Repair%20and%20Prevention.pdf

Det ser ut som det ultimate svar på mitt spørsmål, men igjen så sliter jeg litt pga manglende erfaring i det jeg ikke helt vet hva jeg ser på bildene.

Edited by finnstru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei.

 

Har min "ny"-anskaffede 27 svensk plast 70 talls seil båt med blyfyllt kjøl på slippen (vestlandet) for første gang (Becker 27).  

 

Er du sikker på dette? Hvis det handler om en "innkapsla kjøl" (som jeg tolker ditt "blyfyllt kjøl som) så er det normalt jern i kjølen. Om det er en blykjøl så er den normalt ikke innkapslet. 

 

Såvidt jeg kan lese på nett er dette en vanlig blykjøl. 

 

Dvs at de skadene du ser er skader i reperasjoner av gamle grunnstøtingsskader på kjølen. Blyet er så bløtt at du kan få relativt store groper osv om du smeller på. Så har "noen" sparklet med "noe". Gammel skade har blitt revet opp igjen og det kan se ut som om det er skader i plast, men jeg tipper det er rester fra gammel glassfibersparkel osv som noen har brukt for å sparkle utenpå blyet. 

 

Vanskelig å se fra bilder men ta ett skrujern og kjenn etter om du møter på bly "inni der" en plass. Bly trekker ikke vann og egentlig er ikke dette noe å bry seg om hvis kjølen er en "vanlig blykjøl". Dvs det er jo noe å bry seg om kosmetisk, ihvertfall når båten står på land ;-). 

---------

 

Båten ble bygd på MK Marin i Forshaga fra 70 tallet til begynnelsen på 80 tallet en gang. Disse bygde også Mamba 31 osv og såvidt jeg har fått med meg bygde de ikke båter med innkapsla kjøl. Jeg vil tro de holdt seg til noenlunde samme byggemåten og at dette er en helt vanlig blykjøl. 

 

Men på en evt liste over oppgaver som evt. må løses for å få båten på sjøen så er noe sånt som dette i bunnen på lista fordi det ikke har noen praktisk betydning overhodet for bruk av båten. Men har en regattambisjoner så kan det ikke se sånn ut. 

 

Jeg hadde latt det tørke ordentlig ut. Rubbet opp overflatene og sparklet det pent, på samme måte som andre har gjort før deg :-)

----------

 

Men.. det er et par andre ting. Det ene er at slike skader forteller at båten har vært på grunn, antagelig relativt kraftig, noe som ikke nødvendigvis betyr så noe for en båt fra denne epoken..., men du må sjekke ordentlig overgang skrog/kjøl både fra innside og utside. Nå som du allikevel har fokus på bunn så kan du begynne med å slipe ned lag med div greier rundt overgangene kjøl/båt foran og bak. Og også inspisere godt innvendig, pluss kjølboltene osv. 

 

Det andre er at når jeg googlet båttypen så ser jeg at kjølprofilen din ser "rar ut". Da spesifikt i overgang mellom kjøl og skrog bak på kjølen. Du har en slags "klump" og for stor "innkil" mellom kjøl og skrog der i forhold til alle andre bilder jeg har funnet (på google bildesøk). Det er noe rart på gang der. Og hvorfor er det det?

 

Utfra bilder fra andre båter skal det gå i en jevn fin bue fra kjølen og lengre bak på skroget enn det gjør på din båt.  

 

Om jeg skal tippe så må det ha vært gjort en større jobb der bak og så har man ikke opprettet original fasong etterpå. Klumpen er en rest av "buen" som skal gå tilbake mot skroget. 

 

Det ser også ut som om det er sparklet ekstra mye i overgang kjøl/skrog langsetter kølen ifht andre bilder jeg ser på google. 

 

Jeg tror det på et eller annet tidspunkt har vært gjort en større jobb med kjølen på båten din etter grunnstøting. 

 

Nå er jo ikke tidligere reparasjon noen krise, kan jo godt hende det er utført på en eksemplarisk måte, men det gir ihvertfall grunn til å sjekke ekstra nøye. 

Link to post
Share on other sites

Søker du på "kjølskade blykjøl" så finner du umiddelbart west system sin oppskrift på akkurat den skaden.

 

Man igjen utfordringen er tilgangen på skaden. Kanskje det faktisk krever at du får jobbe med skaden mens den henger i krana, helst i en hall.

 

Vet ikke helt hvordan det er med å la båten hvile på støttet, uten at kjølen er nedi. Da bør det kanskje være svært mange støtter samt at masta må av mtp vekt og at den ikke tipper over ?

 

Forøvrig så tror jeg ikke den lille bulben akterover, øverst på kjølen er noe å bekymre seg for. Om det ikke er orginalt, så kan det kanskje være påstøpt for å endre/ bli kvitt vibrasjon i kjølen.

 

-jeg kjenner en som har tilsvarende skraper nede på blykjøen sin på sin 30foter. Har vært der i mange år og tar ikke nattesøvnen fra han, hevder han. :)

Edited by Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk :-) .....

 

Dere har nok rett tror jeg. ...........

 

Bulen bak kjølen sa selger at var en plastpest han hadde utbedret.  Men han har også satt i ny motor og trolig tenkt på vibrasjoner, selv om motoren er litt aktenfor bulen.

 

Det er ikke kjølbolter i båten (ikke synlig i hvert fall) : Det ser slik ut :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-04-02%2018.00.27.jpg

Jeg stusset på sprekken rundt da jeg så på den (før jeg kjøpte den), men tenkte som så at det kanskje var fordi skroget / glassfiberen beveget seg noe under belastning/seiling og at det ikke var noe alvorlig ?  (Døren går også trått der, men det tror jeg helst er at skorg/tak har satt seg etter at ny mast ble montert (trolig tyngre)).

 

Selger hadde hatt mastebrudd på båten (den har ny Selden mast nå).  Han sa ikke noe om hvordan han fikk mastebrudd.   Men han sa det var en forsikrings skade.  Når jeg googler "kjølskade blykjøl" og skummer forumtråder herfra som kom opp på det søket, så begynner jeg jo å lure litt på om kjølen kan ha blitt presset litt opp i bak kant med skade, men at det bare har flekset i framkant. ? ? ?.  Det er jo ikke noen stor skade i bunnen av kjølen det jeg kan se, men ja, det har vært gjort en jobb der, for jeg kan plukke av noen lag her og der (høyre nede forran).

 

Det var godt og høre at det ikke er så alvorlig / akutt, da det tynget meg en hel del.  Da sauser jeg det med epoxy nå (er det eneste jeg kommer til med), og så får jeg slipe det av igjen og gjøre det mer ordentlig ved en senere anledning.  Kan epoxy gjøre vondt værre ved at det stenger fuktighet inne ?  Skjønt, som nevnt, det føles tørt på overflaten.  Og har nok vært dekket av bunnstoff som jeg trolig har høy trykks spylt av / skrapt av nå når jeg tok'n opp på slippen.

 

Det står kjølmaterial = bly på http://www.sailguide.com/batfakta/229#link00 .... Men jeg har trolig brukt ordet innkapslet feil siden jeg ikke vet hva jeg prater om. 

Link to post
Share on other sites

Ang ny mast, så er det neppe vekten av selve masten som gir trykkbelastning nedover, men hvor hardt vantene er strammet. -altså hvor hardt vantene presser masten nedover.

 

Den store fordelen med blykjøl er at den er mere tilgivende mtp grunnstøting. blykjølen absorberer energien ved grunnstøting og bli deformert i kontaktpunktet, slik som med skaden din. Bly er mykt.

Jernkjøl er hard som " stein" :) energien forplanter seg gjennom kjølen, den gir ikke etter i kontaktpunktet og gir oftest større skade i bakkant av av kjølen opp mot skroget. Knusningsskader og ødelagt glassfiber.

Dessuten ruster ikke blykjølen slik jernkjøl gjør, og du slipper å plages med rusten slik mange andre i havna di gjør :) videre opplever mange med jernkjøl lekkasje i en langsgående fuge mellom hele jernkjølen og skroget. Så blykjøl er taknemmelig :)

 

Du kan ta en liten hammer og banke forsiktig på skroget bak kjølen. Frisk og hel glassfiber/ skrog vil gi en fast og fin lyd. Er det skadet vil de bli en bløtere/ daff lyd...

Edited by Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Forøvrig så tror jeg ikke den lille bulben akterover, øverst på kjølen er noe å bekymre seg for. Om det ikke er orginalt, så kan det kanskje være påstøpt for å endre/ bli kvitt vibrasjon i kjølen.

 

 

Er ikke enig i den vurderingen altså :-) Om en ser på bilder av kjølprofilen fra andre identiske båter så er klumpen ganske sikkert rester fra opprinnelig bue bakover til skroget. Hele profilen i bakkant mot skroget er vekk. Er nok gjort mye der... 

 

Men enig i at det ikke trenger å være grunn til bekymring isolert sett, men må sjekkes opp ekstra grundig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her har du forresten en tråd med oppussing av en Becker 27

 

http://www.(-- reference to evil site removed --)/index.php?showtopic=8598&page=1

 

----

 

Er en tåpelig greie som gjør at en ikke kan lenke til dette forumet... *kjenner at jeg blir sliten...*

 

Det skal stå h a v g a p e t . c o m   der..

Edited by Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, du bør nok sjekke opp dette grundig. Er mest redd den skaden du ser innvendig. Tyder på at båten har hatt kraftig bunnkjenning, trur eg... Når det gjeld kjølen, så er det fleire båtar som har hatt innstøpt blykjøl. Dei tidlege Albin Ballad hadde dette, men veit ikkje om alle årgangane hadde det. Der var blyet innstøpt i glassfiber, og den båten hadde heller ikkje kjølboltar.

Skaden som er på sjølve kjølen er ikkje noko problematisk å fikse, den innvendige skaden bør sjekkast grundig.

 

For å finne ut om kjølen er innstøpt, så pusser du enkelt vekk botnstoff og primer. Kjem du direkte til bly, så er han sjølvsagt ikkje innstøpt:-)

Edited by sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin, mye mulig du har rett ang den bulben som går bakover på kjølen, helt oppe, like før skroget. Jeg har ikke sette på andre, like båter.

 

Sammenlignet med min egen blykjøl, så har også den en liten endring på linjen i bakkant av kjølen helt oppe ved skroget.

bilde

På TS sin kjøl har hele kjølen an annen profil, mere bakovervendt.

 

Mulig vi snakker forbi hverandre.

Det jeg tenkte på med TS sin lille bulb, er at den kan ha blitt plastet på for å endre kjørt litt for å unngå vibrasjon. Er det Vortex eller noe det kalles. Har sjøl bare opplevd det på en Albin Express med jernkjøl, idet båten passere 7 knop for seil, medvind. Mener jeg leste en gang at man kunne unngå slik vibrasjon/ during ved å forandre litt på profilen i akterkant.

 

Forøvrig har min blykjøl, kjølbolter, og det er et lag glassfiber utenpå. Det et altså snakk om en comfort30, nær beslektet med Ballad.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen :-),...... Nå er'n stoffet, midlertidig plastret med epoxy primer under kjølen der jeg kom til (håper det er bunnstoff enda der den hviler på stokkene), og så fant jeg en liten sprekk i bunn av roret som væsket, så nesten ut som det var gummi ror inni der, skal plastre den på samme måten, og så skal den stoffes uten på plastringen og tilbake på vannet (står på slipp), og så får jeg slipe det av igjen når den skal i opplag neste vinter (om ett år).

 

Kan jeg ha den i opplag på en slik måte at den ikke står på kjølen ? (eller slik at jeg kan jekke litt og bytte om på hvilke deler av kjølen den står på ?)

 

Jeg vet ikke, men gjetter basert på info fra dere på følgende : At mastebruddet selger fortalte meg om kom som følge av grunnstøtingen, og at siden ny mast ble montert på forsikringen av Selden forhandleren (som da trolig får skylden for at døren går treigt), og ser veldig ordentlig gjort ut, så antar jeg at utbedring av kjøl i bakkant er solid utført (ser slik ut), og at jeg i forhold til daglig bruk ikke har noe å bekymre meg for, annet enn gjenværende småskader under kjølen og roret som må taes før det potensielt utvikler seg (har trolig stengt inne noe fukt der nå).

 

Tusen hjertelig takk alle :-)

Edited by finnstru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noen umiddelbar grunn til å se sammenheng mellom grunnstøting og mastebrudd.

 

Du har dekkstående mast, har du ikke?

 

Det forekommer at dekket kan bli svakt etter som årene går. Det KAN komme av svikt i dekket pga vanninntrengning i distansemateriale der masten står. Dersom utvendig dekk er helt og pent, ikke nedsunket der masten står, uten krakkelering, og fin og fast lyd når du kakker på det, så er det i orden. Når du sier dodøra går tregt, så blir spørsmålet om hvordan er det med mastestøtte under dekk? Hvordan er konstruksjonen der?

Tenker da på at det er satt på en ny mast, og den kan ha blitt strammet hardt. Da KAN dekket, hele dekkskonstruksjonen bli presset litt ned, nok til å gjøre at døra går tregt... er det mye det er snakk om?

 

For å bruke min egen båt/ båtmodell som eksempel, så ble den produsert fra en gang tidlig på 70-tallet til ca 84, opp mot 1400 eksemplar. Båtbyggeren drar jo med seg erfaring over tid. I 1979-80 ble nettopp konstruksjonen for mastestøtten forsterket. Før var det kun et rør mellom kjøl og undersiden av dekket, sammen med selve skottet. Etter endringen i ca 1980 ble det laget en større konstruksjon i jern, 4-kantrør, som også strekte seg 30-40 bakover. Dette innkledd i solid finer.

Det kan også forekomme at mastestøttens underlag, der den står ned mot kjølen, svikter eller går i oppløsning og det blir en følgefeil som forplanter seg opp til dekket og gir mindre støttet.

Jeg har seil på en Albin express der masten var noe nedtrykt i dekket, og du kunne se at dekket hadde gitt etter. Dette igjen førte til at strekkfiskene på vantene var skrudd så mye,at det ikke var mere å stramme.

 

Kan du inspisere undersiden av dekk, hvor masten står ?

 

Gamle båter har skavanker. Det er en øvelse i å lokalisere og finne feil, uten at man blir motløs og mister nattesøvnen. :) --og så fikser man det når tiden er inne for det. Over tid lærer man seg å gjenkjenne skavanker, og leve med dem.

 

Lagt til:

 

 

 

Alle, eldre, båter har feil og slitasje. Det er bare det at man snakker ikke så mye om det :) derfor føler man fort at det bare er "din " båt som har mer eller mindre alvorlige feil.

 

Ang roret, jada, det trekker vann inn der også over tid. Det har stått nedsunket i vann i 40 år. Det ville vært utrolig om det holdt helt tett.

Faktisk kan det være til det beste om det forblir nedsunket i vann. For et ror med vann i, som fryser nå på vinteren om båten står på land, så kan det føre til frostsprengning og delaminering.

Edited by Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke enig i den vurderingen altså :-) Om en ser på bilder av kjølprofilen fra andre identiske båter så er klumpen ganske sikkert rester fra opprinnelig bue bakover til skroget. Hele profilen i bakkant mot skroget er vekk. Er nok gjort mye der... 

 

Men enig i at det ikke trenger å være grunn til bekymring isolert sett, men må sjekkes opp ekstra grundig. 

 

Pinkvin har rett her. Se bildet av TS' kjøl, sammeliknet med bildet av en annen Becker 27 jeg fant på nettet:

 

keel1.jpg

 

keel2.jpg

Link to post
Share on other sites

Gir meg :)

Dog, hvorfor støpe på den lille bulben? Den er jo ikke en del av den orginale linjen på kjølen.

 

"Den lille bulben" er ikke støpt ekstra. Det er rester av den originale buen akterover. Så har noen fjernet gods ovenfor. Hva det har å si for evnen til å tåle grunnstøting, tør jeg ikke tenke på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og tilsynelatende veldig mye "ett eller annet" i overgang skrog/kjøl langsetter mellom kjøl og skrog. En overgang som, ut fra bilder, er ganske markant og vinklet originalt. 

 

Er skeptisk... Jeg er ingen plastarbeider men har en forestilling om at det ikke burde være nødvendig å legge så mye "utenpå" hvis man reparerer noe forskriftsmessig..., da fjerner man det som er ødelagt og bygger opp på nytt? Bør det ikke da se ut som det skal, mao som det så ut før? 

 

Dette og det faktum at hele buen bak mot skroget er vekk, og sprekkene innvendig ned mot kjølen... 

--

 

Mange varsellamper, men kanskje relativt lite en kan gjøre for å sjekke om det er forskriftsmessig/trygt selv..? Vet ikke hvor lenge siden det er båten ble kjøpt men hadde kanskje satt noen som kan sine saker til å se på saken for å få en vurdering mtp heving. Om båten ikke er trygg er det mange penger tapt (antagelig alle? Forskriftsmessig reperasjon av en kjølskade koster vel fort mer enn båten). Bedre å svi av noen tusenlapper og få en bekreftelse på at båten evt. er ok..

Link to post
Share on other sites

Igjen takk :-)

 

MASTEN : Jo, det kan veldig godt være at vaierne som holder masten har satt det hele litt mer under trykk.  Det er litt søkk i dekket ved mastefoten, men det ser ut som om det er støpt / laget slik, og taket (som beskrevet over) virker o.k. og det er lite den går tregt, så tror alt er o.k. nokk.

 

UNORMAL KJØL : Det bildet jeg har lagt ut av kjølen viser ikke alt, og det viser ikke at den er ganske tykk i bakkant der den avviker fra originalen (nesten en liten knyttneve tykk).  Jeg leste (i hui og hast) noe om slingre-kjøl og underimensjonert kjøl-innfesting for Becker 27 (ref linken fra "sunnmøre"), så som noen har påpekt, det er trolig gjort en del forsterkninger i det nå omdiskuterte området av kjølen, og ikke så "hydro"-dynamiske sådan, ref at det ikke er smalnet inn akterut som på originalen.

 

VIBRASJONER FRA FORM PÅ KJØL : Og jeg har enda ikke seilt den i vind/fart av betydning så eventuelle turbulens/vibrasjon derav vet jeg intet om.  De vibrasjoner jeg kjenner i roret når jeg går for motor er nok mer trolig fra turbulens fra propellen.

 

EVNE TIL Å TÅLE GRUNNSTØTING : Ja, for nå prøve og la være med det da.  Men hva med evne til å ta vekten av skuta i opplag ?.  Trolig har de kompensert med og forsterke i bredden.  Den står nå greit da.  Men litt skeptisk har jeg nå da blitt,  siden jeg ikke vet om det er en hjemme utbedring eller mer faglig arbeode.  Men det ser i grunnen litt hjemme ut.  Var kanskje lettere og fikse antatt skade når en gjorde slik ?.

 

Men for mitt bruk tror jeg egentlig båt'n er fin som den er :-). ..... Nå skal den "slippes" på vannet igjen :-). .... Ja, ja, skjulle gjerne hatt 3 fot større da men ;-) ...

 

JEKKE OPP UNDER KJØLEN ? ? ? : Har noen noe forslag til hvordan jeg skal komme til under kjølen neste vinteropplag så er jeg takknemlig for gode ideer.  Krybbene mine er som på side 7 i linken fra "Pinkvin".  Selv tenker jeg i baner av og kjøpe en 3t+ garasje jekk, og bygge under nokk til at jeg får jekken midt under med en 3x6? i mellom, slik at jeg kan jekke den opp nok til å flytte støttepunktene under kjølen, slik at jeg kan utbedre (og tørke ut) en bit om gangen.  Tåler'n og bli jekket opp kun midt under kjølen slik ?. ... Og hvordan i all verden skal jeg få støttet den sideveis mens jeg så gjør ? .... Bedre forslag noen ? .....

Edited by finnstru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville ikke jekket eller noe sånt uten å være 100% på at båten ikke vil slippe på kjølen og velte over. Mao så må du evt stemple kjølen til siden sånn at den ikke kan gjøre sideveis bevegelse. Men helt ærlig, hadde ikke begynt med dette. Bly trekker ikke vann, ser ikke noe stort poeng i å lage en svær jobb ut av dette. Sparkle og jevne ut det som er tilgjengelig, legg et strøk bunnstoff under kjølen når du løfter den ut til våren. 

---------

 

Ta en haug med bilder i området mellom kjøl/skrog sånn at du kan se om det er noen utvikling over tid/sesonger. Om ting ser stabilt ut og det ikke oppstår noen sprekker og endringer så sier det kanskje noe... eller jeg ville ihvertfall tolket det positivt. 

 

Og ellers så ville jeg kanskje hatt litt over normalt stressnivå om/når jeg gikk på grunn. Og egentlig hatt flåte om jeg skulle gå lengre strekk hvor jeg også kunne møte drittvær, men jeg er kanskje litt over middels engstelig av meg ;-) Poenget mitt er at jeg ville hatt litt angst for lekkasje om kjølen blir utsatt for stor belastning, og da kanskje lekkasje av typen "veldig mye og fort". Om det kommer saltvann i båten som du ikke finner noen forklaring på så... ja. Jeg ville brukt noen kroner på en fagmann til å gå over reparasjonen på kjølen, bare for å roe nervene. Det kan jo hende reparasjonen er ok utført. Men det er meg da ;-)

Link to post
Share on other sites

JEKKE OPP UNDER KJØLEN ? ? ? : Har noen noe forslag til hvordan jeg skal komme til under kjølen neste vinteropplag så er jeg takknemlig for gode ideer.  Krybbene mine er som på side 7 i linken fra "Pinkvin".  Selv tenker jeg i baner av og kjøpe en 3t+ garasje jekk, og bygge under nokk til at jeg får jekken midt under med en 3x6? i mellom, slik at jeg kan jekke den opp nok til å flytte støttepunktene under kjølen, slik at jeg kan utbedre (og tørke ut) en bit om gangen.  Tåler'n og bli jekket opp kun midt under kjølen slik ?. ... Og hvordan i all verden skal jeg få støttet den sideveis mens jeg så gjør ? .... Bedre forslag noen ? .....

 

Jeg jekket båten noen cm opp av kjølen i fjor vinter for å gjøre rent og legge ny tetting mellom kjøl og skrog. Da skrudde jeg sammen et par jekk-bare jigger (se bildet nedenfor) som jeg plasserte foran og bak kjølen der jeg hadde forsterkninger innvending (skott o.l.). Så løsnet jeg kjølboltene og jekket båten opp. Beholdt støttene for sideveis sikring, og sørget for at underdelen av jiggene var forsvarlig avstivet langs kjølen, og slik at kjøen ikke kunne bevege seg sideveis. Båten stod på disse mesteparten av vinteren uten å ta synlig skade. På bildet kan du se Biltema-jekkene jeg brukte for å løfte. Stemplet av med klosser da jeg hadde nådd den høyden jeg ønsket.

 

Du kan gjøre det samme, bare la kjølen henge fast i båten for å komme til under.Men det er kanskje mye jobb for så lite arbeid som du skal gjøre.

 

1480375128.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Redningsflåte skal man ha uansett.

En ny båt med jernkjøl kan få like store skader og vanninntrengning som en 70-tallsbåt med blykjøl og gammel skade, ved en skikkelig smell.

 

Joda, men de fleste har ikke flåte. Hadde brukt litt redningsflåtepenger på å få en fagmann til å vurdere skaden fremfor å kjøpe redningsflåte fordi jeg var redd båten kunne springe lekk når som helst pga kjølen. Kunnskap om reparasjonen av kjølen fremfor flåte, men helst begge deler :-) 

 

Forøvrig enig. Flere nye båter som tydeligvis nær eksploderer som amerikanske biler på film på 80 tallet om de er nær bunn. Så sånn sett er vel ikke problemet nødvendigvis større en hva mang en ny båt har fra fabrikk ;-) 

 

Dvs jeg ville aldri følt meg sikker uten en faglig gjennomgang. Om man kommer ut i ordentlig drittvær og blir kasta hit og dit, skal man være nervøs pga reparasjonen på kjølen eller kan man være 100% sikker på at alt er ok, i hvert fall med kjøl/skrog. For meg utgjør det en stooor forskjell, men folk er ulike. 

---------

 

Noe som hadde hjulpet var å vite når skaden er fra. Om den er noen år gammel og alt ser stabilt ut uten sprekker osv så ville jeg tolket det positivt. Så årstall på skaden hadde jeg nok lagt litt arbeid å finne ut av. Og da begynner en vel fort å nærme seg å få vite mer om skaden også. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis det er din båt som var til salgs i Kristiansand så er det et bilde i annonsen, dog fra god avstand og i en vinkel som ikke viser profilen ordentlig... som viser bunnen. Vanskelig å se om kjølen har blitt reparert på bildet, men ved første øyekast ser det egentlig ikke sånn ut.. men er i tvil: 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72315102

 

(Med tanke på om det er mulig å tidfeste skaden). 

 

Men hvis det var ørten lag bunnstoff over skaden så er den vel av eldre dato. Har du fått noe inntrykk av det?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...