Lars H. Startet 24.November.2016 Del på Facebook Startet 24.November.2016 Hei. Etter at jeg måtte reinstallere Windows 10 på min Asus laptop, måtte jeg også installere OpenCPN (v.4.2.0) som ble borte omigjen. Men mappen med kartene, både BSB kartene fra NV og C-map vektorkartene var fremdeles på plass. Plugin for NV kartene var også borte, så den (NVC 1.4) måtte jeg laste ned og installere og aktivisere. Under plugins ser jeg den som nvc_pi.dll. Men, jeg får ikke opp NV kartene! C-map kartene er det ingen problemer med. Så, - hva gjør jeg nå? Det er heldigvis noen måneder igjen til ny båtsesong. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.November.2016 Del på Facebook Svart 24.November.2016 Du er vel en av dem her på forumet som har best kompetanse til å finne ut av det. Men ett tips kan være at Win 10 sitt eget beskyttelsesprogram finner kartpakken uspislig. Og derfor setter pakken 'usynlig' for OpenCPN. Det kan være et poeng å disable nettilgang, antivirus/brannmur og Defender, og se om du får lurt den inn mens skjoldet er nede. Det er en del snerk i Win 10. Jeg beholder Win 7 og eldre operativsystemer på PC'er der jeg har kartprogram. Gidder ikke å sloss med Win 10. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2016 Jeg har en liten mistanke hva dette kan skyldes. Kartpakken på CD'n fra NV-Verlag er vel for to maskiner. Jeg installerte derfor kartene på to maskiner, 17" Dell laptoppen min og 10" Asus maskinen. Kan det da være at denne Asus'n blir oppfattet som en 3. maskin etter at Win 10 ble reinstallert? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.November.2016 Del på Facebook Svart 24.November.2016 Absolutt. Eller at PC'en din sjekker med NV Verlag. Men det er rart at du ikke får beskjed om at du har brukt alle installasjoner. Med oppfordring om å kontakte utgiver. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.November.2016 Del på Facebook Svart 24.November.2016 Dette skjedde også på min pc. Men jeg hadde noen gamle og de kom eg inn på. Så testet jeg med programme som fulgte med, Chart.exe og da kom alle kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Prøv å reinstallere NV Charts på maskinen din. Hvis du har reinstallert Windows uten å re installere kartene vil ikke lenger de nødvendige DLL'ene for dekryptering av kartene være kjent for Windows før kartene blir reinstallert. En "ren" Windows-installasjon vet ikke hvordan den skal håndtere kartene fra NV, selv om alle de nødvendige filene er der. Det er først når kartene blir reinstallert at de nødvendige DLL'ene blir registrert, og først da kan OpenCPN nyttiggjøre seg dette. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Og da bør du samtidig ikke være på nett, slik at programmet kommuniserer med NV Verlag (jeg vet ikke om det er en registreringsnøkkel som skal aktiviseres). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2016 Da har jeg litt å jobbe med. Det siste tipset ditt Hulda tror jeg jeg brukte en gang da jeg fikk en "brukt" CD av Roaldbj en gang i tiden. Noen som vet hvordan det har gått med ham? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Nei, har ikke hørt noe om Roaldbj. Han solgte båten og forsvant fra miljøet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 (redigert) Virker det ikke, må du maile til NV og si at du måtte bytte H-disk så har det ordnet seg for meg. Eller hør med http://www.nautiskfritid.no/products/nv-dongle2 om denne vil funke Den funger hos meg tar den med fra pc til pc. PS Har du de siste Plugins? http://opencpn.org/ocpn/downloadplugins Redigert 25.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 25.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2016 Det er vel bare nv-charts Plugin jeg trenger? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 26.November.2016 Del på Facebook Svart 26.November.2016 Legginn BSB4 også. De 4 spesialkarta over Koster og andre BSB må ha den. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Hei. Så er NV-kartene på plass igjen i OpenCPN. Det var bare å reinstallere de inn igjen. Men, jeg har litt av en jobb fremfor meg med å laste inn alle de månedlige oppdateringene siden 2015. Jeg har sendt en mail til NV-verlag om de skulle ha en oppdatering som dekker alle disse enkeltoppdateringene. Det blir spennende om de har noe slikt. Jeg la også inn plugin for BSB4, men hvor finner jeg disse 4 spesialkartene for Koster? Jeg skrev ovenfor at C-map kartene funket greit. Men det stemmer ikke helt. Jeg har gått gjennom oppsettet for vektorkart og huket av slik at det skal bli helt likt med det jeg har på den andre PC'n der stedsnavn vises. Men alle navnene er borte. Noen tips om hvordan fikse det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Jeg har alle greiene liggende på båten. Men etter husken må du inn på 'skiftenøkkelen'. Der ligger det valg for hvordan kartene skal vises. Altså mer eller mindre detaljer. Og der spretter til slutt navnene frem. Videre er det vel også en avhuking for hvordan navnene skal skaleres i forhold til zoom, slik at ikke navnene kliner seg fullstendig ut. Trudelutt har det bra, var en tur bortom i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Hei. Jeg la også inn plugin for BSB4, men hvor finner jeg disse 4 spesialkartene for Koster? her finner du Kosterkarten http://www.hydrographica.se/ øverst ved siden av skiftenøkkeln.........står det ett A+ klikk på den.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 28.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2016 Takker, da var navnene på plass. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 (redigert) Jeg la også inn plugin for BSB4, men hvor finner jeg disse 4 spesialkartene for Koster? De fikk du en gang i tiden, ( Västkustens norra skärgård) Redigert 28.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.