Jump to content

OpenCPN kartprogram finner ikke NV rasterkartene mine.

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Etter at jeg måtte reinstallere Windows 10 på min Asus laptop, måtte jeg også installere OpenCPN (v.4.2.0) som ble borte omigjen. Men mappen med kartene, både BSB kartene fra NV og C-map vektorkartene var fremdeles på plass. Plugin for NV kartene var også borte, så den (NVC 1.4) måtte jeg laste ned og installere og aktivisere. Under plugins ser jeg den som nvc_pi.dll.

Men, jeg får ikke opp NV kartene!   C-map kartene er det ingen problemer med. Så, - hva gjør jeg nå? Det er heldigvis noen måneder igjen til ny båtsesong.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du er vel en av dem her på forumet som har best kompetanse til å finne ut av det. Men ett tips kan være at Win 10 sitt eget beskyttelsesprogram finner kartpakken uspislig. Og derfor setter pakken 'usynlig' for OpenCPN. Det kan være et poeng å disable nettilgang, antivirus/brannmur og Defender, og se om du får lurt den inn mens skjoldet er nede. Det er en del snerk i Win 10. Jeg beholder Win 7 og eldre operativsystemer på PC'er der jeg har kartprogram. Gidder ikke å sloss med Win 10.

Jeg har en liten mistanke hva dette kan skyldes. Kartpakken på CD'n fra NV-Verlag er vel for to maskiner. Jeg installerte derfor kartene på to maskiner, 17" Dell laptoppen min og 10" Asus maskinen. Kan det da være at denne Asus'n blir oppfattet som en 3. maskin etter at Win 10 ble reinstallert?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prøv å reinstallere NV Charts på maskinen din. Hvis du har reinstallert Windows uten å re installere kartene vil ikke lenger de nødvendige DLL'ene for dekryptering av kartene være kjent for Windows før kartene blir reinstallert.

En "ren" Windows-installasjon vet ikke hvordan den skal håndtere kartene fra NV, selv om alle de nødvendige filene er der. Det er først når kartene blir reinstallert at de nødvendige DLL'ene blir registrert, og først da kan OpenCPN nyttiggjøre seg dette.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Da har jeg litt å jobbe med. Det siste tipset ditt Hulda tror jeg jeg brukte en gang da jeg fikk en "brukt" CD av Roaldbj en gang i tiden. Noen som vet hvordan det har gått med ham?

Virker det ikke, må du  maile til NV og si at  du måtte bytte H-disk så har det ordnet seg for meg. 

Eller hør med http://www.nautiskfritid.no/products/nv-dongle2   om denne vil funke

Den funger hos meg  tar den med fra pc til pc.

PS Har du de siste Plugins?  http://opencpn.org/ocpn/downloadplugins

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei.

Så er NV-kartene på plass igjen i OpenCPN. Det var bare å reinstallere de inn igjen. Men, jeg har litt av en jobb fremfor meg med å laste inn alle de månedlige oppdateringene siden 2015. Jeg har sendt en mail til NV-verlag om de skulle ha en oppdatering som dekker alle disse enkeltoppdateringene. Det blir spennende om de har noe slikt.

Jeg la også inn plugin for BSB4, men hvor finner jeg disse 4 spesialkartene for Koster?

Jeg skrev ovenfor at C-map kartene funket greit. Men det stemmer ikke helt. Jeg har gått gjennom oppsettet for vektorkart og huket av slik at det skal bli helt likt med det jeg har på den andre PC'n der stedsnavn vises. Men alle navnene er borte. Noen tips om hvordan fikse det?

Jeg har alle greiene liggende på båten. Men etter husken må du inn på 'skiftenøkkelen'. Der ligger det valg for hvordan kartene skal vises. Altså mer eller mindre detaljer. Og der spretter til slutt navnene frem. Videre er det vel også en avhuking for hvordan navnene skal skaleres i forhold til zoom, slik at ikke navnene kliner seg fullstendig ut.

Trudelutt har det bra, var en tur bortom i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...