Roger jo Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 (edited) Er din båt / utstyr på lista, Farlige produkter - fritidsfartøy Meldinger om defekte produkter, tilbakekallinger av utstyr og sikkerhetsmeldinger om fritidsfartøy innen EU - såkalte RAPEX-meldinger. https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/rapex-meldinger-for-fritidsfartoy-oppdateringer/?p=1 RAPEX er EUs informasjonssystem om farlige forbrukerprodukter, med unntak av mat, farmasøytiske produkter og medisinsk utstyr. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) er kontaktmyndighet for RAPEX i Norge. Hensikten med meldesystemet er å utveksle informasjon om farlige produkter innen EU/EØS-området, slik at tiltak kan iverksettes av nasjonale myndigheter for å begrense forekomsten av farlige produkter i markedet, og dermed forebygge helseskade. Sjøfartsdirektoratet videreformidler meldinger knyttet til fritidsfartøy og tilbehør til disse. Våre RAPEX-meldinger blir distribuert via vår nyhetsoppdatering samt på en egen samleside - se link til høyre på denne siden i boksen "RAPEX-meldinger" (her kan en også abonnere på oppdatering fortløpende) Edited November 26, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Mulig produksjonsfeil kan føre til kortslutning på ladningsfordeler, som igjen kan føre til brannDet har oppstått ett tilfelle med feil på en motorbåt, som er produsert av Nimbus Boats AS, som har ført til brann. Du mottar denne e-posten fordi du har abonnert på varslinger innen kategorien "RAPEX-meldinger for fritidsfartøy" hos Sjøfartsdirektoratet. Det kan være vanskelig å slokke en brann hvis den starter i motorrommet, og den vil raskt kunne spre seg til resten av båtenSelskapet TOURON har rapportert at de oppdaget et problem relatert til beskyttelse av innenbords dieselmotorer. Du mottar denne e-posten fordi du har abonnert på varslinger innen kategorien "RAPEX-meldinger for fritidsfartøy" hos Sjøfartsdirektoratet. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 (edited) Volvo Penta har oppdaget at under noen tilfeller kan en svikt i den ikke-aktive styringsstasjonen, føre til en funksjonsfeil i den aktive styringsstasjonen. Et kvalitetsproblem i EVC programvaren kan under noen omstendigheter føre til tap av styring. D6, D11 eller D13 Marine motorer med EVC-D, EVC-D2, EVC-E eller EVC-E2 som har IPS 1, IPS 2 eller IPS 3 med 24 V, Hoved elektrosystem med flere enn... https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/volvo-penta/ EVINRUDE E-TEC utstyrt med ICAN kontrollspake Leverandøren av ICON fjernkontroller har montert en rekke av kontrollspakene feil. https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/evinrude-e-tec-utstyrt-med-ican-kontrollspake/ Edited April 7, 2017 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted July 12, 2017 Author Share Posted July 12, 2017 Volvo Penta Marine Control System PUBLISERT: 10.07.2017 Marine engines V8, D3, D4, D6, D11 og D13 med EVC-D og EVC-E control system og ettgreps hendel. Volvo Penta har oppdaget at svikt i styresystemet når ettgrepshendelen er aktivert, kan forårsake funksjonsfeil i motorens nedkjøringsfunksjon (rmp). Dette kan medføre personskader på grunn av svikt i styresystemet. Produktet er ikke i samsvar med direktiv 94/25/EF endret ved 2003/44/EC. Ingen ulykker rapportert. Feilenbler identifisert under Volvo Penta sin egen testing. Berørte produkter vil bli tilbakekalt. De berørte enhetene vil bli omprogrammert. Vedlegg: Rapex Notification form Recal Campaign Volvo Penta - Product Correction Bulletin Mercury Marine Verado 6 Cylinder - Utenbordsmotor PUBLISERT: 11.07.2017 Business Application - 2015/157/BE - Recreational crafts - Mercury Marine outboard engine - Verado 6 Cylinder - Belgia FOTO: Mercury Marine utenbordsmotor Noen styringsaktuatorer i det berørte utvalget kan mangle de to skruene som er ment å holde den interne sensormagneten i posisjon. Fraværet av disse skruene lar magneten bevege seg utilsiktet. Dette kan resultere i at en falsk stillingsverdi blir rapportert, og kan føre til tap av styrekontroll for denne motoren. Tilbakekalle produktet fra forbrukere. Vedlegg: Business Application - Notification form Mercury Mariner Service Bulletin Recall Notification Risk analysis Spesification Mercury MerCruiser 4.5L 250hp PUBLISERT: 11.07.2017 Business Application - 2015/195/BE - Recreational crafts - Mercury MerCruiser stern drive engine – Belgia FOTO: Mercury MerCruiser stern drive engine Spesifisert nummer av 4,5L modeller til Mercury MerCruiser, krever følgende inspeksjoner: Drivstoffinjektor #6 har potensielt interferens med skiftregulatoren. Kun på DTS motorer. Se etter lekkasje mellom slange og drivstoffilterhus. Vedlegg: Business Application Notification form Mercury MerCruiser Service Bulletin Recall notification Risk analysis Mercury Diesel 2.0L PUBLISERT: 11.07.2017 Business Application - 2015/199/BE - Recreational crafts - Mercury Diesel sterndrive/inboard – Belgia FOTO: Mercury Diesel sterndrive/inboard Når båten er i bruk kan en oppleve forstyrrelser med styringen, eller at vann blir pumpet inn i båten. Det kan oppstå farlige situsjoner dersom dette ikke blir rettet opp i. Ikke bruk båten før feilen er rettet. Tilbakekaller produktet fra forbrukere. Vedlegg: Business Notification form Mercury Diesel Service Bulletin Mercury Specification Risk Analysis Recal Notification Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted July 14, 2017 Author Share Posted July 14, 2017 Uttern D77 PUBLISERT: 11.07.2017 Tilbakekalling av to ventilasjonshetter for ovnen Wallas 80. FOTO: Uttern D77 Forrige bildeNeste bilde Burnswick Marine tilbakekaller to ventilasjonshetter fra ovnen Wallas 80, som er installert i utvalgte serienummer av modellen Uttern D77. Fare for brann. Produsenten tilbakekaller produktet. Vedlegg: Business Application Notification form Recal campaign Risk Analysis Uttern D77 Count of serial number Burnswick Marine in EMEA - Servicemeddelande Burnswick Marine in EMEA - Servicebulletin Farlige produkter Telefon Telefon: 52 74 50 00 Vakttelefon (hele døgnet): 52 74 50 00 NIS/NOR: 55 54 12 50 Telefaks: 52 74 50 01 Vakttelefon Skipsregistrene (kl 07-24): 930 84 263 Kontakt oss Om direktoratet Personvern og cookies Nettstedkart Adresser Postadresse:Postboks 2222 5509 Haugesund post@sdir.no Besøksadresse:Smedasundet 50A5528 Haugesund Fakturaadresse: Fakturamottak DFØ Boks 4746 7468 TDHEIM Mem fakturaer til direktoratet Aresser https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/uttern-d77/ Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 (edited) https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/sea-ray-motorbat-model-265-dae-305-dae-og-355-dae/ https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/batmotor-mercury-diesel-3.0l-tier-3/ https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/quicksilver-boats-capture605675-pilothouse/ Edited October 6, 2017 by alidal (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 https://www.sdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/quicksilver-755-cruiseruttern-d70---t70/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 https://www.farligeprodukter.no/produkt/100297 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.