Jump to content

langtur i løpet av de nærmeste årene

Chiwas

Recommended Posts

Skulle jeg seilt til Kanariøyene ville jeg sørget for at båten var generelt nokså godt vedlikeholdt, kjøpt inn det viktigste nødutstyret, et godt anker og noen solcellepaneler. Å stappe mer utstyr enn som så inn i båten er flott og fint om man synes det er en artig aktivitet, men ganske overflødig.

Du seiler mot områder der det er langt enklere og billigere å få profesjonell hjelp enn hjemme, og hjelpen er aldri særlig langt unna. Hvis turplanene utvides etter hvert er Kanariøyene et ypperlig sted for å gjøre båten klar til det.

Skulle jeg seilt til Kanariøyene ville jeg sørget for at båten var generelt nokså godt vedlikeholdt, kjøpt inn det viktigste nødutstyret, et godt anker og noen solcellepaneler. Å stappe mer utstyr enn som så inn i båten er flott og fint om man synes det er en artig aktivitet, men ganske overflødig.

Du seiler mot områder der det er langt enklere og billigere å få profesjonell hjelp enn hjemme, og hjelpen er aldri særlig langt unna. Hvis turplanene utvides etter hvert er Kanariøyene et ypperlig sted for å gjøre båten klar til det.

Planen vår er ned ditt og kanskje seile rundt der nede i ca 1 år kanskje. Så får vi se hva som frister, vi lurer litt på å gå tilbake da til Gilbraltar, italia og Kroatsia og seile kanskje rundt der 1 år. Men vi er ikke bundet til noe eller tid, så det blir mere litt hva vi har lyst til. Det med utstyr, ja er vel ikke uenig, men hvis jeg har plass til det og økonomi ser jeg ikke noe feil i det ( er kanskje også i overkant glad i dupeditter og prøve nye ting ut)

Jeg startet min langtursrømmebåt med en båt proppfull av utstyr. Nå er jeg nede på hva jeg tenker jeg må ha. Jo mer dingser jo mer tid går til å mekke på det. For alt går i stykker på båt på langtur.

Søk på cruisers forum så ser du at særlig watermaker og generator er populært å mekke mye på. Jeg studerer en del på watermakere. Ender nok opp på en enkel og god løsning, kanskje fra Ecotech. Enten 12 v eller reimdreven pumpe på motor.

Jeg velger enklere og enklere løsniger. Bygger enkle, solide og uavhengie systemer. Doble løsninger på det jeg anser å være kritisk. Velger bort fancy ting med avasnert styring. Vi har tid nok på tur og går noe i stykker vil jeg kunne fikse det selv

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Autopilot nr. 2 er ikke en dum idé. I alle fall en backup drivenhet. Om du ikke har vindror. Jeg var ganske nervøs for om vår autopilot kom til å holde hele veien, men takk og lov gjorde den det, både frem og tilbake over Atlanterhavet. Den gikk kontinuerlig. Å måtte håndstyre hele veien er jævlig slitsomt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Autopilot nr. 2 er ikke en dum idé. I alle fall en backup drivenhet. Om du ikke har vindror. Jeg var ganske nervøs for om vår autopilot kom til å holde hele veien, men takk og lov gjorde den det, både frem og tilbake over Atlanterhavet. Den gikk kontinuerlig. Å måtte håndstyre hele veien er jævlig slitsomt.

Hvordan produserte du strøm på turen ? Har selv kjøpt Hydrovane vindror og samt Duogen og 2x140 solcellepaneler.

Om man ikke bruker veldig mye vann da :wink:

http://www.echotecwatermakers.com/belt_driven_watermakers_modular.htm

Under FAQ finner man

Will the high-pressure pump of the watermaker always run when I start the main engine?

No. The electro magnetic clutch enables you to run the high-pressure pump of the desalination system only when you want to produce fresh water. Normally the pump pulley spins free.

Jeg har fått noen råd fra erfarne seilere om Ecotech. Ikke minst fordi de er non-nonsens bygd og bruker deler som er tilgjengelige mange steder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...