Komodo Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Den så genial ut Gunga! Går det an å ettermontere det systemet på et vanlig Isotherm skap? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 vet ikke Komodo jeg har den sintrete platen på frysern og luftkjølte kompressor på kjøleboksen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
is_620 Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 i forbindelse med jobben har jeg vært borti sikring av varmt vann og drikkevann mot legionella på flere av de siste offshore prosjektene. Har blandt annet truffet en kar med lang bred erfaring rundt dette , som forteller at han i syd europa kun drikker flaskevann for å redusere faren. legionella er noe forferdelige greier ! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Skulle jeg seilt til Kanariøyene ville jeg sørget for at båten var generelt nokså godt vedlikeholdt, kjøpt inn det viktigste nødutstyret, et godt anker og noen solcellepaneler. Å stappe mer utstyr enn som så inn i båten er flott og fint om man synes det er en artig aktivitet, men ganske overflødig. Du seiler mot områder der det er langt enklere og billigere å få profesjonell hjelp enn hjemme, og hjelpen er aldri særlig langt unna. Hvis turplanene utvides etter hvert er Kanariøyene et ypperlig sted for å gjøre båten klar til det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Skulle jeg seilt til Kanariøyene ville jeg sørget for at båten var generelt nokså godt vedlikeholdt, kjøpt inn det viktigste nødutstyret, et godt anker og noen solcellepaneler. Å stappe mer utstyr enn som så inn i båten er flott og fint om man synes det er en artig aktivitet, men ganske overflødig. Du seiler mot områder der det er langt enklere og billigere å få profesjonell hjelp enn hjemme, og hjelpen er aldri særlig langt unna. Hvis turplanene utvides etter hvert er Kanariøyene et ypperlig sted for å gjøre båten klar til det. Planen vår er ned ditt og kanskje seile rundt der nede i ca 1 år kanskje. Så får vi se hva som frister, vi lurer litt på å gå tilbake da til Gilbraltar, italia og Kroatsia og seile kanskje rundt der 1 år. Men vi er ikke bundet til noe eller tid, så det blir mere litt hva vi har lyst til. Det med utstyr, ja er vel ikke uenig, men hvis jeg har plass til det og økonomi ser jeg ikke noe feil i det ( er kanskje også i overkant glad i dupeditter og prøve nye ting ut) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Jeg startet min langtursrømmebåt med en båt proppfull av utstyr. Nå er jeg nede på hva jeg tenker jeg må ha. Jo mer dingser jo mer tid går til å mekke på det. For alt går i stykker på båt på langtur. Søk på cruisers forum så ser du at særlig watermaker og generator er populært å mekke mye på. Jeg studerer en del på watermakere. Ender nok opp på en enkel og god løsning, kanskje fra Ecotech. Enten 12 v eller reimdreven pumpe på motor. Jeg velger enklere og enklere løsniger. Bygger enkle, solide og uavhengie systemer. Doble løsninger på det jeg anser å være kritisk. Velger bort fancy ting med avasnert styring. Vi har tid nok på tur og går noe i stykker vil jeg kunne fikse det selv Redigert 7.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Water maker har jeg mere eller mindre bestemt meg for rainman 12v. Den er flyttbar og ikke fast montasje. Hørt bare bra om den. Men igjen, kan hende jeg kommer over noe annet også. Jeg har ikke bestemt meg for autopilot nr 2. Det kan hende den kommer på turen vår, værtfall hvis vi endrer kurs over atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Vi må kunne lage vann underveis. Da må vi ha et fastmontert system Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Autopilot nr. 2 er ikke en dum idé. I alle fall en backup drivenhet. Om du ikke har vindror. Jeg var ganske nervøs for om vår autopilot kom til å holde hele veien, men takk og lov gjorde den det, både frem og tilbake over Atlanterhavet. Den gikk kontinuerlig. Å måtte håndstyre hele veien er jævlig slitsomt. Redigert 7.Desember.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
knut_m Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Autopilot nr. 2 er ikke en dum idé. I alle fall en backup drivenhet. Om du ikke har vindror. Jeg var ganske nervøs for om vår autopilot kom til å holde hele veien, men takk og lov gjorde den det, både frem og tilbake over Atlanterhavet. Den gikk kontinuerlig. Å måtte håndstyre hele veien er jævlig slitsomt. Hvordan produserte du strøm på turen ? Har selv kjøpt Hydrovane vindror og samt Duogen og 2x140 solcellepaneler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Mange autopilot havarier er brudd på kvadrant og innfesting av drivenhet. Det er grunnen til at jeg velger to separate systemer Redigert 7.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Enten 12 v eller reimdreven pumpe på motor. Da er det kanskje en ide å montere magnetinnslag på pumpa? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Om man ikke bruker veldig mye vann da http://www.echotecwatermakers.com/belt_driven_watermakers_modular.htm Under FAQ finner man Will the high-pressure pump of the watermaker always run when I start the main engine? No. The electro magnetic clutch enables you to run the high-pressure pump of the desalination system only when you want to produce fresh water. Normally the pump pulley spins free. Jeg har fått noen råd fra erfarne seilere om Ecotech. Ikke minst fordi de er non-nonsens bygd og bruker deler som er tilgjengelige mange steder. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Mange autopilot havarier er brudd på kvadrant og innfesting av drivenhet. Det er grunnen til at jeg velger to separate systemerPunktbelastning på kvadrant betyr ofte trøbbel. Mener Nigel Calder har en grei diskusjon rundt dette (og valg av kjettingkvalitet); om du ikke har hans bok om båtvedlikehold er det bare å ta turen til Amazon fort som svint. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 https://www.amazon.com/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-Essential/dp/0071432388/ref=asap_bc?ie=UTF8 Mener at den står i bokhylla hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Vi kommer til å satse på vindror i tillegg til piloten. Stygt men praktisk når det virker, så har vi også et ekstra ror om det skulle bli trøbbel med det andre. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.