Jump to content

Erfaring med overvåkingskamera i båthavn?

-morten-

Recommended Posts

Hei vi har en liten privat båthavn. Det er litt værutsatt og vi skulle gjerne hatt et kamera som det hadde gått an å sjekket status på fra en PC.  Jeg har jo et billig wifi kamera på hytta, men det er jo mest å regne som et leketøy.

Er det noen som har erfaring med noe som er sikkelig? Det er strøm på brygga men ikke noe tråløst nettverk! Finnes det kamera som har dette innebygget på noen måte? Hadde vært kjekt med erfaringer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det beste vil som regel alltid være å kable frem til kamere, kameraet kan få strøm via poe (power over ethernet).

Er sågar viktig med et som gir bra bilde også ved lite lys.

I min jobb leverer vi som regel kameraer fra Axis for skikkelig overvåking, men klart disse koster en del, men kvaliteten er upåklagelig

I Vallø båtforening har vi Axis som Espen nevner. Det henger ute i vær og vind, drives over PoE

http://vallobat.no/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=517

Firmaet jeg jobber i har satt opp flere slike løsninger og det går i Axis rund baut fordi det sjelden feiler. Det utvikles firmware fortløpende selv etter produksjonsstopp. Var hos en kunde på fredag og skrotet et 3 år gammelt Dlink. Det 5 år gamle Axis kamera lot vi stå, det surrer og går fremdeles (overvåker en CNC fres).

Axis er sikkert dyrt, men det er lite driftstull med det. Trenger ikke en PC, alt er inne i boksen.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Fordelen med Dlink er at du kan styre kamera via en app. Greit å se rundt i båten

Du får og push varsel om det kommer lyd eller bevegelse i båten. Kameraet sier også fra om det blir frakoblet pga strømbrudd. Dermed vet du om der er strøm i båten. Jeg har satt opp temperaturmåler rett ved kameraet. Dermed vet jeg ha slags temp jeg har i båten.

Endelig ble det Bobåt

Til slik bruk, som du bruker ditt kamera Bjørn, vil Dlink kameraet fungere mer enn godt nok, gitt at du får godt nok bilde.

Men for overvåking av ei havn, kan det være andre kriterier som spiller inn.

Kan godt være jeg ender opp med Dlink i båten jeg også ;)

Ja. Jeg tror ikke jeg ville satt opp D link til å stå ute. Dlink kan jo heller ikke ta opp. Du ser bare det som skjer der og da. Det er litt dumt. Er det innbrudd feks. Så må du åpne app. Å se hva kameraet viser.

Endelig ble det Bobåt

Skal du ha et videokamera, så "må" du ha internet, enten trådløst, eller via kabel. 

Selv på en liten havn, vil det vel være en del ting som trigger et kamera som styres av bevegelsesensorer. 

Axis har jo levert gode kamera i en årrekke. 

Panasonic har også greie kamera. 

Greier du deg med stillbilder, er det litt mer å velge mellom som kan brukes uten nettverk, men... 

Edited by Cral (see edit history)

~Cral

Björn Lövjomås: Fordelen med Dlink er at du kan styre kamera via en app. Greit å se rundt i båten

Instämmer. Dlink fungerar bra till små pengar.

Ger tillgång till video från båten on demand från egen dator eller Android-smartphone.

Trevligt och tryggt att när som helst enkelt kunna kolla läget i båten.

Kan även programmmeras så att den skickar 6 stillbilder med t ex en sekunds mellanrum när den triggas av något 'event'.

Tre bilder före händelsen och tre efter som Du får i Din mail.

Suveränt, och det hjälper alltså inte att tjuven slänger kameran i sjön.

Appen som man använder för att hämta bilder från nätet är givetvis lösenordsskyddad, men bra om man kan koppla kameran så att den stängs av när båten larmas av eller huvudströmmen slås på eller, så att man slipper risken att man blir ofrivillig filmstjärna på nätet...

Men man måste ju ha en fungerande internet uppkoppling.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Som flere skriver så trenger du et nettverk for kameraene og kameraene kan strøm forsynes (PoE) via nettverkskabelen.

Større leverandører er: Axis (som nevnt. De har en bra nettside), Hikvision, Samsung, Panasonic osv.

De fleste har gode kameraer. Det gjelder bare å velge det riktige kameraet.

Viktig å vurdere ved valg av kameraer:

Lysfølsomhet.

Belysning (også preventivt)

Plassering av kamera.

Skal du ha gjenkjenning eller bare oversikt over et område?

Motlys (bør unngås selv om en del kameraer er gode på det).

Oppløsning (Ofte et kompromiss i forhold til lysfølsomhet)

Husk skal du lagre bilder så må det søkes om (Se datatilsynet.no)

Edited by Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

For opptak trenger du ikke søke datatilsynet men de skal informeres om at der finnes overvåking/opptaksutstyr i drift og det skal skiltes.

Axis er gode kamera, se etter lysfølsomhet. Mange kamera har innebygget IR lys for å kompensere for dårlig lysfølsomhet men det er mye bedre med eksternt lys av noe slag, gjerne LED lyskastere med bevegelssensor. Edderkopper liker seg foran kamera og det innebygde IR lyset får spindelvevet til å lyse som en sol...

En enkel, billig og helt ok opptakssoftware er BlueIris, koster nesten ikkeno, kan brukes til praktisk talt ALLE IP kamera og har app for Android og Epleskront. Krever PC med litt størrelse på harddisken og helst i7 prosessor om en har flere HD kamera.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Taker for svar! har som sakt et D-link kamera på hytta, men 4g nettverket rekker ikke ned til havna.  Rekner med det kan henge på den ene lysmasta på moloen og også ta strømmen derfra. Kansje det går an å lage seg en boks på masta for å instalere et 4g modem på da kansje! Ev. ha modemet i nauset, men vet ikke om det blir nære nok/kraftig nok signal over bukta.

Det skal kun dekke et område for å se status på båter vær og vindforhold. Om det er opptaksfungsjon om det skulle være ubudent besøk hadde det vært en stor fordel.   Skal prøve å sjekke ut Axis. Om vi skal ha noe tror jeg det er best å skaffe noe sikkelig greier!

Edited by -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv