tekniker3 Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 Husk å kontrollere batteriet før du setter båten i opplag, og koble fra en pol. Ubelastet: 12,72-12.6V 100% 12.30V 50% 12.00V Farlig lav spenning Spenningen må være høyere enn 12.4V ellers ødelegges batteriet ved lagring (sulfatering) Ett batteri lades opp med konstantstrøm til 14.4V, så avbrytes ladingen. Alternativt kan en spenning på makes 13.8V vedlikeholdslade batteriet. Hvis ikke taper du fort 2000kr på nytt batteri... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Jeg er enig i trådstarters råd. Tar du godt vare på batteriene kan de vare lenge. Sjøl kjøpte jeg mine 3 batterier, ( Sønnak vanlige bly-syre batterier 110 ah. ) Ijan 2004. Har hele tiden passet på å etterfylle med dest vann. ( 2 ganger årlig), for mitt vedkommende. Har fremdeles 12,8 v. hvilespenning Jeg bruker en elektronisk 10 ah lader, den står på 3 4 døgn pr måned. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 (edited) Jeg er enig i trådstarters råd. Tar du godt vare på batteriene kan de vare lenge. ..............................Jeg bruker en elektronisk 10 ah lader, den står på 3 4 døgn pr måned. Ser ut til at batteriene dine lever et bra batteri-liv. Jeg bruker samme metode. Men der laderen står på med vedlikeholdsladning konstant og kanskje litt høy float-spenning tørker de ut. Edited November 28, 2016 by Haba (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jeg har vert inne på tanken om uttørking, derfor 3 - 4 dager i måneden. Vedlikehold spenning hos meg er 13, 7v. Dette har vert vellykket for meg i mange år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 ...fikk dårlig samvittighet etter å ha lest denne tråden og tok inn et 105A startbatteri fra båten. Ubelastet i romtemp: 12.65V 1 min etter tilkobling: 13.72V 2t etter tilkobling: 15.23V 8A Lader. Kunne høre bobbling i batteriet og min forståelse er at det koker og at det ødelegger batteriet. Kjøpte en til av samme lader. Samme skjer: 15.18V etter 15min. Noen som kan forklare hva som skjer her? Har jeg to defekte ladere? Hvor lenge tåler ett batteri slik "koking" ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 dieselfan, hvilket merke/modell av lader er det du har? Over 15V ved romtemp er for høyt. Det er ikke unormalt å høre noe bobling under lading, men blir det for høy ladespenning så produseres det knallgass og batteriet mister vann. Det siste er ikke så kritisk hvis du har batterier som kan etterfylles, men gassing ønsker du uansett ikke. Kanskje du kan ha satt i gang en s.k. "rekondisjoneringsfunksjon", hvis laderen har det. Har du sjekket manualen ang. hvilken ladespenning den skal gi, det fulgte vel med en bruksanvisning til den nye? Om ikke noe annet funker så prøv å få verifisert at det ikke er voltmeteret ditt som tuller, for sikkerhets skyld. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Takk for god forklaring StorStas, manualen sier 14.7V i ladespenning. Batteriet er et lukket batteri fra Bosch som ikke kan etterfylles. Laderen har ikke rekondisjoneringsfunksjon og jeg har stilt inn på 12V og høy (8A) Har forsøkt 2 forskjellige multimeter på hvilespenning så viser de 0.02 V i differanse så det er vel ikke voltmeteret som synder her... Burde jeg levere disse laderane tilbake ? Hvor lenge kan man anslå at et batteri kan stå med 15.2V ladespenning før det tar skade ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/ http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/37-724_man.pdf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 (edited) Dette er vel ingen lader som har vedlikeholdslading så her må den kobles vekk når batteri er fulladet ellers koker det istykker Edited November 29, 2016 by Christina II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Den laderen ville jeg levert tilbake, dieselfan. Den er billig, og tydeligvis spec'et med tanke på pris. Tror nok "dessverre" ikke det er noe galt sånn teknisk sett, men at den bare er designet med mulighet for et ganske stort avvik i ladespenningen. Ser i bruksanvisningen at den er oppgitt med en "Rippel" på inntil 30%, som betyr at det kan komme spenningspulser på over 19V og fremdeles er den innenfor spec. Ikke nødvendigvis noe som gir utslag på voltmeteret, men med såpass romslige toleranser så er det ikke unaturlig at ladespenningen også kan variere en hel del. Dette er i mine øyne en "nødlader" som kun bør brukes til åpne bly/syre batterier, og for et begrenset tidsrom. BT pleier å være fleksible på innbytte, og jeg ville heller lagt et par hundrelapper i en litt bedre modell. Jeg ville heller prøvd denne (uten at jeg har noen videre erfaring med den): http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/ Evt. så fins det jo enda mer anerkjente merker og modeller å sette på ønskelisten til jul . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Takk igjen for klokkeklar tilbakemelding min kunnskap om strøm er desverre minimal og jeg vet ikke engang hva rippel er. Grunnen til at jeg kjøpte denne laderen var at den hadde amperemeter... da føler jeg at jeg kan følge litt med ... nå skjønner jeg at jeg ikke skjønner hva jeg ser på det amperemeteret ... så da trenger jeg det vel heller ikke Jeg har den laderen du linker til og nå som jeg vet litt mer om hvordan den bør brukes skal den få en ny sjanse... Har også en C-tec og en gammel Mascot som jeg skal prøve igjen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 . Amperemeter er kjekt å ha det altså, men i denne sammenhengen så er det kun spenningen som teller :) Så lenge ladespenningen er ok i utgangspunktet, og reguleres tilstrekkelig ned når batteriet blir fullt, så har batteriet det så bra som det kan ha det. Da har du allerede kommet veldig langt når det gjelder lading. Så er det smart å følge med litt på voltmeteret fra tid til annen, så man oppdager slike ting som du gjorde denne gangen. Er ellers fornøyd med mine ctek'er, og det ser ut som du har et godt utvalg ladere å prøve videre med da . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Jeg har en Mascot 10A type 9740 har hatt den i 10 - 12 år. Godt fornøyd med den. den starter med rødt lys, og 14,7V etter ca 2 timer; Orange lys og etter 4 - 5 timer fortsatt 14,7V: Deretter grønt lys og 13,7V. Dette er vedlikeholds lading. I følge bruksanvisningen skal den kunne stå tilkoblet kontinuerlig, noe jeg aldri har gjort. Synes 3 4 dager er nok. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 tekniker3 - glad du tok opp dette temaet, nå har det ført til at jeg vet mye mer om lading og ladere og batteriene mine vil få det mye bedre.... StorStas og Ballard, rett og slett Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 (edited) Her er litt utdypning http://sonnak.com/laddning-av-batterier/ http://www.no.csagm-battery.com/info/what-is-the-storage-life-of-vr-1304229.html http://www.gnb-nordic.com/fileadmin/Arkiv/Dokumenter/Vaerd-at-vide/GNBBatterikunnskap%28NO%29.pdf http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/batteriladere-og-lading http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gode-ladegrep-batteriskolen-del-1 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/kurs-batterier-og-lading-i-b%C3%A5ten-del-2-lader-og-dynamo http://www.bergensmotorbat.no/dokumentarkiv/dokument-arkiv-01/batteri-og-strom-i-bat-bm.pdf Edited November 30, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Et enkelt spørsmål; hvis man sjekker ved sesongslutt at alle batterier er i god stand og ladet opp, kobles fra og etterlates i en kald båt hvordan er da tilstanden til batteriene ved oppstart av sesongen i mars/april? Jeg har gjort dette i mange år og ikke opplevd noe problem med en slik "behandling". Båten jeg nå har skal påbegynne sin 10. sesong med samme batteriet. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 ...fikk dårlig samvittighet etter å ha lest denne tråden og tok inn et 105A startbatteri fra båten. Ubelastet i romtemp: 12.65V 1 min etter tilkobling: 13.72V 2t etter tilkobling: 15.23V 8A Lader. Kunne høre bobbling i batteriet og min forståelse er at det koker og at det ødelegger batteriet. Kjøpte en til av samme lader. Samme skjer: 15.18V etter 15min. Noen som kan forklare hva som skjer her? Har jeg to defekte ladere? Hvor lenge tåler ett batteri slik "koking" ? Har du hvilespenning på 12.65v, så er dette batteriet fullladet. Jeg ville satt det tilbake i båten (hvor det er kjølig) slappet av, sjekket spenningen om et par måneder. Har liten tro på at et fullladet batteri blir bedra av å lades? Men delte meninger om det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Jeg skal sette batteriet tilbake i båten Men først skal jeg samle sammen alle husstandens batteriladere og teste dem.... får nå har jeg lært hvordan de bør virke så kommer jeg nok til å redusere samlingen ganske kraftig og sitte igjen med de som er bra Noen må svare Mouche.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ReodorF Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Hvilken type batterie er dette? Det skal være såkalt vedlikeholdsfrie, men er det AGM- eller Gel batteri, eller annen type? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 (edited) blybatteri Edit: Side 6 her http://www.sytrans.es/docs/cms/documento-1-1361374683.pdf Type expert Edited December 1, 2016 by TB22 (see edit history) Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
ReodorF Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Takk skal du ha! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 (edited) Hvilken type batterie er dette? Det skal være såkalt vedlikeholdsfrie, men er det AGM- eller Gel batteri, eller annen type? Batteriet er et blysyre start batteri til lastebil eller anleggsmaskiner og er ikke så godt egnet som forbruksbatteri i båt. Noen velger å bruke slike batterier i forbruksbanken på båten antagelig fordi prisen er lavere. Gammledagse batterier med skrukork er ikke vedlikeholdsfrie i mine øyner men selgrene av slike gjemmer seg som regel bak den DIN normen som står på batteriet. DIN normen sier noe slikt som at syrenivå skal kontrolleres og om nødvendig etterfylles en gang i året. Siden ikke batteriet skal ha hyppigere innspeksjon er det vedlikeholdsfritt i følge gjeldene DIN norm selv om det ikke er helt vedlikeholdsfritt Edited December 1, 2016 by pipe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 (edited) Anbefaler denne som er mye for penga. Kraftig men fleksibel, og lader alle typer fra de minste til de største batterier i en fei. Og helautomatisk naturligvis. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ Edited December 3, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Var i båten og sjekket batterier. Da eg satte lader på forrige onsdag målte eg 14,4 volt på batteriene. I går låg alle batteriene på 13,5 volt. Spørsmål er om det er ok å la lader stå på i vinter eller om batteriet har det bedre uten lading. Eg har 2 min å gå til naustet så er ingen praktisk betydning korleis eg steller med batteriene. Edited December 6, 2016 by skhauge (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Har du ingen belastning på batteriene kan de stå uten lading. 12.72v er fulladet batteri i hviletilstand. Sjekk batteriet du om en 1mnd eller 2. Edited December 6, 2016 by TB22 (see edit history) Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Det er ingen last på batteriet normalt. Er eg i båten og sjekker må hoved strøm på for å få lys og kjørt opp motor luke. Men dette er kort forbruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.