Jump to content

Påminnelse, batteri i opplag. Spar penger til våren!

tekniker3

Recommended Posts

Jeg liker å lade batteriene helt opp og ta av - polen når båten går i opplag.
Det elemenerer muligheten for at laderen regulerer feil så man skader batteriene i løpet av vinteren.
Når våren kommer har fortsatt batteriene over 12,4v så da sulfaterer de ikke(nesten ikke)
Det finnes nok av båteiere som bruker vinteren til å koke istykker batteriene eller tror skuta blir helt strømløs ved å vri over hovedbryteren så da står de der med defekte batterier når våren kommer.

Anbefaler denne som er mye for penga.

Kraftig men fleksibel, og lader alle typer fra de minste til de største batterier i en fei.

Og helautomatisk naturligvis.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/

Ja da er helgen over... jeg har stort sett lest meg opp på batteriladning og litt om strøm... takk til Roger-Jo for linker

teerex - hadde egentlig nok ladere (fant 9stk diverse rundt om i bil/båt/hytte/garasje/bod) men kjøpte den du linket til og den har jeg brukt gjennom hele helgen. Den gir også lyd-varsel slik at jeg kunne se på skisprint og håndballkamper imens ladinga pågikk. Madam har omtrent like lite greie på strøm som meg så hun forsto selvfølgelig at særlig siden laderen var helt ny, så måtte jeg følge med på den hele tiden...  :thumbsup:  :lol:  :thumbsup:

bilde

Det er mye jeg kommer til å gjøre annerledes etter batteri-lade-opplæringa jeg har fått på forumet  :thumbsup:

Takk til alle, men særlig trådstarter som skjønte at sånne som meg ikke skjønte, men absolutt trang å skjønne, men nå heldigvis skjønner det mest elementære   :thumbsup:

Knallgassproduksjonen er herved lagt ned  :wflag:

Var i båten og sjekket batterier. Da eg satte lader på forrige onsdag målte eg 14,4 volt på batteriene. I går låg alle batteriene på 13,5 volt. Spørsmål er om det er ok å la lader stå på i vinter eller om batteriet har det bedre uten lading. Eg har 2 min å gå til naustet så er ingen praktisk betydning korleis eg steller med batteriene.

14.4 er ladespenningen. Når du kopler fra lader vil spenningen etter en stund synke til 12,4 (?). Det er ganske langt ned til 10,4,.

Er batteriet i god stand, kan det godt stå uten tilsyn over vinteren. Men da bør det stå kaldt. Dvs ute i båten. Men ikke så kaldt at det fryser, og det gjør det først ved - 27(?). Men blir det for kaldt er det bare å sette på laderen så holder den temperaturen.

Det er ikke noe poeng å bære batteriet ut av båten. Tungt, grisete. Batteriene har best av å stå kjølig i båten. Der har de stått i 10 år.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Må bare korrigere Runner her. 

Et fulladet batteri synker ikke til 12,4 V etter en stund. Da er det i dårlig skikk.

Et fulladet batteri holder 12,7v og holder seg slik i ukesvis.

Et fulladet batteri fryser ved -70 grader, ikke -27 grader. Et batteri som er 40% fulladet fryser ved -25 grader.

Her er en praktisk faktaoversikt. http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

Når spenningen har sunket helt ned til rundt 12,4V, er det bare 50% kapasitet igjen og det er sannelig på tide med en etterlading. Et batteri som er helt oppladet og har fått hvile i et døgn, skal måle 12,7V. Da er det fulladet. Et fulladet batteri tåler ned til ÷50oC til ÷70oC. Dess kaldere det har det, dess mindre selvutlading. Er ikke batteriet for tungt og en har en grei kone, er den beste plassen for overvintring i fryseren. Og det er ikke fleip.

Ups, der var jeg noen sekunder for sent ute. Men godt vi er enige theppano07

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøp en fryser, bruk strøm på å kjøle ned fryseren til minus 18 hvor denne står plassert i et rom med pluss 20 eller bare la batteriene stå i båten gjennom en norsk vinter. Den enkelte kan selv få velge, men mine står i båten! Sjekket forresten spenningen i dag og koblet til en lader, men det var helt bortkastet da batteriene hadde det meget bra der ute i kulda.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...