Jump to content

Vogn til selvslåer-skinne

Guest Thostr

Recommended Posts

Hei,

trenger hjelp til å finne ut hvilken del det er som er gåen her: 

bilde

Står på en selvslåer-skinne for en seilbåt Scanmar 33, 1983-modell. Trenger å få informasjon om hvilket selvslåer-system dette er og evt hvor man kan skaffe deler. Har skrevet og sendt bilder til Harken men ikke fått svar. 

Edited by Guest (see edit history)

Takk for svar. Har hverken hørt med Rutgerson eller Benns.se, selv om jeg har surfet rundt på begge de stedene uten å forstå hva jeg kunne bruke av det jeg så. Skal ta kontakt med Benns først, da 'skitdyr' ikke opptrer på kravlisten min :-)

Dette er hva du ser etter hos Rutgerson:

http://www.rutgerson.se/default.asp?id=10&ShowGroup=69&DisplaySubs=0&ChildTo=

Dette er hva du ser etter hos Harken:

http://www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=367

På engelsk kan produktet hete 'traveler' eller 'car' ev. 'traveler for self tailing jib' etc. Dette får du hos norske forhandlere. Du kan blant annet søke opp Hovdan som ligger i Oslo.

Produktet du skal ha behøver ha samme produktnavn eller være helt likt med dingsen som har røket. Poenget er at det må passe på skinna. Jeg formoder at din skinne har tversnitt som en 'T'. Da skal du måle tvers over ryggen på T'en. Det er målet du skal bestille i henhold til.

Litt mer service, her er samme system fra Rutgerson om bord på Hulda:

bilde

Du kan også søke opp Lewmar på nettet. De hevder å ha forhandler i Bodø. Ikke helt Tromsø, men likevel.

Uansett, du ser at Rutgerson på Hulda likner mye på den du har. Og Hulda har 32 mm T-skinne.

Bare å spørre, vi gjør så godt vi kan.

Når jeg ser nøye på bildet ditt, er den vognen som har konket en skade i enden. Kan virke som at du trenger nye endestoppere også. Ta en titt på bildet av Hulda, så ser du hva jeg mener. Disse stopperne er heller ikke noe der du 'må ha' et eller annet spesifikt produktnavn.

Kan det være så enkelt som at endestopperen har blitt borte, og kulene i kulelageret har blitt borte? I så fall trenger du kuler til kulelageret fra Harken og endestopper. Jeg er litt usikker på om denne skinnen er kompatibel med annet enn Harken. Her er det kulelager, på andre systemer er det hjul. Må ta ett stort forbehold om at så godt som alle regattbåtene jeg har seilt har hatt Harken. Kjenner ikke Rutgertson, ut fra bildene så jeg ikke om det var samme kulelagersystem som Harken.