gufa Startet 19.Juni.2005 Del på Facebook Startet 19.Juni.2005 Jeg har en 21 fot med en litt for liten motor ( Transitt TD 90 Hk) som jeg må presse for å få båten til å plane. Har et VP 270 drev , og lurer nå på om jeg kan hente noen flere knop ved å skifte til 290 DP drev? Turteller viser over 4000. Håper neon kan gi et snarlig svar. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Eventuell forskjell vil være marginal - ivertfall i forhold til prisen. ( du kan ikke bruke et 290 drev på en 270 transomplate ) Har du for liten motor, er det den du bør vurdere å bytte. ( bedret virkningsgrad på propeller, krever at du har motorkraft til å utnyte dette. ) Sitér dette innlegget Link to post
gufa Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Mener at jeg har kraft siden turtallet er så høyt, og at ikke " 270 drevet henger med" ??? og gir det frasparket jeg kunne hatt?? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Argumentet ditt mhp maks turtall er greit nok. Dersom du oppnår riktig maksturtall for motoren, men båten er treg i plan, tyder dette på for liten motor - ivertfall dersom du får en mere effektiv propeller. Denne blir følgelig enda tyngere å drive. hva er utvekslingen i drevet ditt ( 1:2,15? ) Dersom du vet dreiemomentskurven på motoren og utvekslingen på drevet, kan du jo sjekke med ekspertisen hos windrace eller Pros.ing. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 (redigert) Jeg vil jo anta maxturtallet er når båten er i plan. Som de andre sier så er det nok større motor/dreiemoment som må til. Redigert 19.Juni.2005 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.