Jump to content

Beskytte låser mot frost?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en jolle liggende ute I vinter slik at jeg kan ta meg en liten luftetur på sjøen, fiske og se til landstedet osv. Skulle ut med båten I dag, men hengelåsene som er festet I båten var frosset. Jeg bruker slike marine hengelås som skal tale fukt osv. Noen gode tips for å unngå frost? Ser ikke ut som wd40 er nok... Nå har det riktig nok regnet masse de siste dagene før det frøs på.

Edited by MegaTrondy (see edit history)

Du kan jo bruke sånn spray for frosne billåser, dog er det viktig at man smører etterpå da det tørket ut låsen.

Oppvarming av nøkkelen med lighter er vel også et gammelt triks fra tiden før fjernkontrollnøkkel til biler.

Hadde tid til å gjøre et nytt forsøk med låsene i dag. Hadde vært plussgrader en stund også. Brukte silkon spray. Den viktigste låsen som sitter på båten fikk jeg opp etter ca. 20 minutter, men låsen under som sitter I utriggeren satt bom fast. Er ikke så viktig at den ikke går opp, men det er greit å kunne åpne begge hvis en av låsene tuller seg. Har en wire som er festet I utrigger med en lås. Andre enden er festet I båten med en annen lås. Hvis jeg ikke får opp låsen under er det lett å klippe den?  

bilde

Lett å klippe? Nope, du må ha vinkelsliper.

Vet ikke helt hvordan låsen henger, men klarer du å lage til noe som dekker til låsen for nedbør?

F.eks ha den inni en sånn boks som man legger to skjøteledningkontakter inni?

Nordlenning og 50% kongleplukker her.

WD40 og lignende er ikke spesialt bra dersom det blir veldig fuktig og kaldt.

Som nevnt over, silikon eller låsespray med grafitt. Blåselampe på innerlomma er standard. Tiner man opp noe med varme må det varmes opp og tørkes før det brukes igjen eller har du samme problem neste gang.

Hvis jeg ikke får opp låsen under er det lett å klippe den?  

Du kan forholdsvis enkelt åpne de fleste hengelåser med et par passende

. Måtte gjøre dette selv i sommer da hengelåsen som låste den ene påhengsen hadde irret helt fast og jeg "måtte" bytte motor for å komme meg ut etter makrellen :giggle: Låsen var ikke av akkurat samme type som din, men likevel en skikkelig solid sak. Metoden fungerte fint og enkelt, men det kan være en fordel å bruke hansker så ikke huden skrelles av om du plutselig mister grepet med fastnøklene.

Båtmagasinet testet Q20 ved å spraye en pære, pæresokkel og ledninger med Q20, og så senke den lysende pæren og sokkelen ned i vann. Den fortsatte å lyse!

Kan være verdt et forsåk ved å spraye Q20 inn i låsen og sammenføyninger.

• 2 weeks later...

Båtmagasinet testet Q20 ved å spraye en pære, pæresokkel og ledninger med Q20, og så senke den lysende pæren og sokkelen ned i vann. Den fortsatte å lyse!

Kan være verdt et forsåk ved å spraye Q20 inn i låsen og sammenføyninger.

I ferskvann vil dette gå bra også uten Q20.   

• 3 weeks later...

Drar opp igjen denne. Har smurt låsen min med slikon som anvist, men nå virker det ikke mer. Det til tross for at jeg har smurt hver gang jeg har vært ute med båten. Tips?

Er det virkelig tillatt å låse båten fast I havna der du ligger? De fleste plasser jeg har vært borti har dette vært forbudt, båter må kunne flyttes I tilfelle brann!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da må det være det første. Låsene var ny nå i høst. Hva gjør jeg? Vil helst kunne bruke de. Var ikke noen som sa at siikon kan samle seg og hindre at låsen åpner seg.

Ja, det er lov. Har vært mye tyverier.

Jeg har en jolle liggende ute I vinter slik at jeg kan ta meg en liten luftetur på sjøen, fiske og se til landstedet osv. Skulle ut med båten I dag, men hengelåsene som er festet I båten var frosset. Jeg bruker slike marine hengelås som skal tale fukt osv. Noen gode tips for å unngå frost? Ser ikke ut som wd40 er nok... Nå har det riktig nok regnet masse de siste dagene før det frøs på.

http://www.clasohlson.com/no/Coline-gassbrenner-/44-1685

:thumbsup:

Er det virkelig tillatt å låse båten fast I havna der du ligger? De fleste plasser jeg har vært borti har dette vært forbudt, båter må kunne flyttes I tilfelle brann!

Det hørtes rart ut - har ikke opplevd lignende krav lokalt her..

Det hørtes rart ut - har ikke opplevd lignende krav lokalt her..

Så om en båt tar fyr hos dere så får den lov å ligge slik at hele rekka med båter brenner opp? Godt det ikke er slik hos oss...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så om en båt tar fyr hos dere så får den lov å ligge slik at hele rekka med båter brenner opp? Godt det ikke er slik hos oss...

Beveger oss nok off-topic nå, men tror oddsen er høyere for skade på båt pga brann, enn at ulåst båt skal bli stjålet. Så jeg låser den fast :thumbsup:

Helt greit. Forskjellige filosofier ute og går.

Ellers så høres det litt skummelt ut med silikonspray I låsene, jeg ville heller ha gått for noe oljebasert. Gjerne med grafitt i.

Hos oss blir det stjålet mer båter og utstyr enn det brenner, så en lås og kjetting er en billig forsikring. Enkelte forsikrings selskap har også som krav at båten skal være låst. Jeg ser det ikke som et stort problem med planlegging i forhold til brann. En lås eller kjetting er fullt mulig å kutte/klippe hvis det er krise. Låst båt er bare for å forsinke tyven slik at det skal være vanskeligere å stikke av med båt og utstyr. Mange tyverier skjer på impuls og da hindrer gjerne en billig lås akkurat dette. I min forening ligger det noen store båter med mindre båter mellom. De store båtene er ikke låst med kjetting. Det er ikke nødvendig siden du ofte må ha nøkkel for å komme deg inn i båten. Hvis en båt begynner å brenne er det å klippe låsen eller flytte de som ligger rundt. Da er det greit at medlemer har tilgang til bod med slikt utstyr. Eventuelt er det bare å flytte de båtene som ligger rundt og ikke er låst.  Ofte er det større problem med brann i lukkete båter med strøm anlegg ombord enn det er i en enkel landstedsbåt eller skjærgårdsjeep. 

Hvis det er en båtforening med bare store båter er det ikke så vanlig at man låser båtene - ikke at man trenger det heller pga det er lås for å komme seg inn i båten. Da er det kanskje mer naturlig å ha forbud mot fastlåsing til bryggen, men er det blandet med båter må det aksepteres at noen må låse båten sin. Da må man i stedet planlegge plassering av båter og ha tilgjengelig utstyr for slukking eller frigjøring av båter i en slik situasjon. 

Tilbake til emnet. Sprayen jeg har brukt er for å hindre bla. fukt og isdannelse i låser. Den er silikon. Hva gjør jeg for å få opp låsen igjen? Måtte klippe vaieren her om dagen da utriggeren løsnet og båten måtte flyttes for å unngå skade. 

Ville ha prøvd å spraye inn et kraftig løsemiddel for å løse opp silikonen I låsen. Bremserens kanskje? Etterpå må den smøres godt opp igjen.

Rart at låsen er kranglete.

Har brukt samme marin lås fra Abus, gul, siden 2006, og den har kun vært kranglete når jeg har tatt med feil nøkkel... ( har to låser)

Har ikke brukt annet vedlikehold enn på spraye på med lurium på boks jeg har for hånden samt at låsene dekkes til mot nedbør.

Ang å kunne dytte ut en brennende båt fra båsen, så ser jeg det som en vakker utopi.

Dersom en båt brenner så kraftig at det ikke er tilrådelig å forsøke å slukke, så er det neppe lurt å gå rundt på den brennende båten/ gangbar utrigger og fortøyningsbom og løsne/ kappe fortøyningene. Jeg ofrer ihverfall ikke helsa og lungene for noen skarve båter som sannsynligvis er fullforsikret. Helsa mi og alle andres på brygga er mer verdt enn det, og den kan ikke erstattes eller utbedres med sparkel og maling.

Så skal den dyttes utpå for så å drive fritt, brennende, som vanskeliggjør slukking for brannvesenet? Og med like stor sannsynlighet for at den skal drive inn mot andre båter på motsatt brygge? Nei, jeg tror ikke man får klapp på skuldra og hedersmerke i foreninga for det.

Det eneste må være i en gjestehavn med folk i alle båter, ubegrensa med mannskap og motorkraft for å slepe en båt langt nok ut.

Da er det bedre å varsle brann, vurdere mulighetene for å slukke, forsikre seg om at det ikke er folk i den brennende båten og nabobåtene. Sende en person i møte for redningsetatene. Dernest forsøke å forhale båter ut ifra rådende forhold, røyk, vind etc.