Jump to content

Beskytte låser mot frost?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg tenkte på å flytte båtene rundt - ikke den som brenner. Formulerte meg kanskje litt kronglete. Brenner det kraftig må man nok uansett se båtene som ligger nært opp til som tapt pga fare for personskade (om de er låst eller ikke), men man kan alltids forsøke å flytte båtene som ligger litt lengre unna for å unngå at brannen sprer seg videre. Da kan man bruke tang for å klippe tau og kjettinger hurtig. Ikke alltid man har tid til å løsne fortøyninger. Båter som ligger med bare utriggere i mellom vil garantert bli ødelagt hvis en båt brenner kraftig på grunn av den høye varmen.

Vet ikke hvor du bor i landt, men her utenfor Bergen er det veldig fuktig. Det er ofte låsene mine krangler. Fikk de heldigvis opp i dag med å "drukne" de i en halv boks med wd 40. Brukte "bare" 45 minutter på å få de opp. Noen tips til hvordan jeg beskytte de bedre og hvilke produkter som fungerer bra for å hindre frost og at de går i lås på grunn av vann og salt? Er ikke så gøy å ikke få løs båten når man har planer om tur, og sist gang var det også litt kritisk i forhold til skade når utriggeren løsnet. Heldigvis fikk jeg klippet den løs.

Først bruker du bremserens og renser ut all silikonspray og lar den tørke. Så bruker du vanlig multispray som for eksempel Wd40, men du kan med fordel bruke en spray som inneholder Ptfe. Så sprayer du den maks ett par ganger i året slik at du ikkje bygger opp fleire lag med salt og skitt inn i låsen. Fungerer låsen fint, så er det absolutt ingen grunn til å smøre den ekstra.

Bor i Ålesund, så været er nok mye av det samme.

WD40 og 5-56 tror jeg inneholder mye white spirit, så det tørker fort opp og gir lite smørende egenskaper over tid.

6-66 har vel noe mere smørende egenskap omtales som marine spray.

Ville tatt låsen med hjem, renset den godt med lettfluktig spray, tørket den godt opp på varmekablene på badet over natten, smurt den opp med noe, og lager deg en enkel ordning som beskytter den mot nedbør.

Jeg har tidligere i tråden nevnt å bruke en sånn beskyttelsesboks for strømkontakter. Men det kommer jo ann på hvordan du låser ting sammen.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)

Tviler på at vann forårsaker problemer med låsen. Problemet er mest sansynlig salt og skitt som får lov å bygge seg opp med fleire lag til fleire ganger enn smører låsen. Eg også bur rett utenfor Ålesund. Eine låsen min er hvertfall 6-7 år gammel og har aldri vært smurt. Den begynder forøvrig å bli treg nå, er redd for at den er utslitt, men har planer om å prøve og smøre den nå.

Bruker stort sett denne ptfe-sprayen på hengelåsene mine. Den er ikke like tyntflytende som WD40 og lignende, men trenger godt inn og holder låsene i tipp topp stand, selv etter flere år med eksponering av salt og vann. Etterbehandler et par-tre ganger i året.

Den eneste låsen sprayen ikke har hatt særlig virkning på var en Abus hengelås av typen "Titalium" som jeg måtte åpne med makt i sommer. Tenkte på metallet titan da jeg så navnet på låsen og tenkte at dette var gode greier, men så nok feil der ja :giggle: Den irret som bare juling, på tross av behandling med olje helt fra starten. Anbefales derfor ikke til annet enn innendørs bruk og bruk i ørken og andre svært tørre klima. De andre hengelåsene (herdet stålbøyle og låshus i messing) holder heldigvis år etter år, så hengelåser blir ikke den største utgiften i båtlivet bare man holder dem vedlike. 

Foe nødåpning av frosset lås kan det funke ganske bra å varme nøkkelen godt med lighter, stikke den i låsen og vente noen sekunder. For generell beskyttelse er jeg fan av grafittholdig spray. Det er noe griseri, men har lang effekt, også etter at bærevæsken har fordampet.

Frosset lås åpnes lett med en pose varmt vann. Jeg har brukt det oftest på bildører men også sykkellåser. Ikke hengelås, men det blir jo det samme.

Fyll en bærepose med varmt vann. Gjerne to poser utenpå hverandre i tilfelle lekasje. Hold den inntil det som skal tines: dør, lås etc. Ikke hell vannet over, du ønsker ikke vann i låsen.

Gerhard

Tæring tviler eg på er noe problem så lenge du ikkje har en billig hengelås til 29,90,-kr. Problemet er mest sansynlig overdreven smøring som medfører oppbygging av fleire lag med silikon og skitt fra luften. En god hengelås burde fint fungert 5-6 år uten å bli smørt så lenge den ikkje er nedsenket i sjøvann.

Som nevnt er en pose md varmt vann effektIv. Men har man ikke det for hånden er disse håndvarmerne fra sportsbutikken til 10 kr stykket greie. Ha med to slike - og knekk aktivatoren hvis låsen er i stå. Med en varmer fra hver side vil den nok tine ganske raskt. Varme kan du gjenbruke ved å koke dem, og gjøre et nytt knekk på aktivatoren neste gang problemet oppstår. Billig, enkelt, greit å ha i lomma, og vil tro det løser problem ditt på omlag 5 minutter hver gang den er fryst.

Prøv å gå opp en fg klasse på låsen. Litt dyrere låser har gjerne en konstruksjon som gir andre toleranser for fukt og etter min erfaring fryser de ikke så lett. -og de tåler en omgang eller tre med blåselampe hvis de mot formodning fryser?

For øvrig: godt nytt år båtfolk?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...