Jump to content

Erfaring med gir/gass på venstre side av rattet med horisontal fri

Per-Arne

Recommended Posts

Jeg blir ikke fortrolig med gir/gass på venstre side av rattet med fri posisjon for spaken i horisontal stilling. Og når også trimflaps har omvendt styring (Bow Down) blir det krøll.

Har sett flere båter med dette konseptet på utvendig styring. Jeg har en Finnmaster Pilot 7 Weekend:

http://finnmaster.fi/m/2steering.jpg

Antar grunnen for spake plassering er å unngå uhell når folk går ut/inn av båten eller opp på fordekket. Og kanskje standard Yamaha spake tar for mye plass til å kun plasseres på toppen av et slikt styrekonsoll?

Vil tro største problemet er fri posisjon i horisontal stilling mer enn at den står på "feil" side av rattet. Eller en kombinasjon. Det er når det kreves kontant bruk av gir/gass på grunn av vind/strøm i trange havner at problemene oppstår. Ryggmargs refleks og hjernen krangler, minner meg om MC kjøring i kritiske situasjoner hvor hjernen nekter å svinge(motsatt av det logiske) den veien ryggmargsrefleksen sier at du skal.

Noen som har bygget om dette?

Eller tips til hvordan håndtere det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...