Framtia Startet 28.November.2016 Del på Facebook Startet 28.November.2016 Intet mindre enn imponerende å seile en 31 meter lang trimaran alene rundt jorda. Han ligger nå sør for Tasmania, og har hatt en gjennomsnittsfart på over 28 knop. Ligger nå ca 1000 NM bedre an en nåværende rekordinnehaver. http://tour-du-monde.sodebo.com/ Det er også spennende å følge Vende Globe seilerne, det er også utrolig imponerende. Finnes det idretter som krever mer av deltakerne enn dette tro? http://tracking2016.vendeeglobe.org/gv5ip0/ Så kan Magnus Carlsen drive med sine remis... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Ja, det blir omtrent 22 knop bedre enn snittfarten på Hulda. Rart det gå an å gå så fort. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 29.November.2016 Del på Facebook Svart 29.November.2016 Følger Vendee Globe på youtube. Bra oppdateringsfrekvens på videoene der. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Maika Svart 29.November.2016 Del på Facebook Svart 29.November.2016 Nå skulle jeg til å si at dere ikke må glemme Jules Verne-trofeet, men så ser jeg at Idec nettopp har gitt opp for denne gang:/ Ikke like spektakulært som soloseilas, men allikevel artig med raskeste båt rundt jorden. Noe av det mest spesielle med flerskrogsseilasene er at hastighetene har økt ekstremt, de seiler jo omtrent dobbelt så raskt som for 20 år siden! Vendee Globe med enskrogsbåter er jo ikke noe mindre imponerende med tanke på den menneskelige prestasjonen, og så lenge enskrogsbåter fins har jo slike regattaer relevans... Forøvrig: Heia Carlus Magnus, onsdagens finale blir i mine øyne mer intenst spennende å se på enn noen konkurranseseilas jeg ikke selv deltar i! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Hvilken båt hadde du vært minst redd i? Thomas Coville og Sodebo: Vendée Globe: (Alex Thomson ser i hvert fall ut til å trives på skråplanet:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 (redigert) Disse gutta er i hvertfall ikke spesielt skyggeredde... Til stadighet ser vi bilder der de beveger seg på dekk uten sikkerhetsliner under forhold som skremmer vettet av de fleste. Jeg ville nok være vettskremt i begge når det går for full fart. Sodebo er helt klart tyngst å seile, men jeg tror den reelt sett er tryggere å være ombord i. Den største trusselen disse båtene er utsatt for er å kollidere med et eller annet, og så langt de er fra redning, er et slikt scenario veldig skremmende. Så lenge Sodebo ikke velter bør den være tryggest, og her er skipperens vurderinger sentrale. Men å baske med så store seil, og holde så mye krefter under kontroll, det krever nok sin mann. sjekk 40 sek ut i denne filmen: Redigert 1.Desember.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 1.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 https://www.seilas.no/innhold/?article_id=47664 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 (redigert) Ja, risikoen for å gå rundt forlengs eller sidelengs er absolutt til stede med disse racing-flerskrogsbåtene. I tillegg seiler de jo gjennomsnittlig fortere en enskrogsbåtene, så et eventuelt sammenstøt kan bli mer voldsomt. På den andre side vil man vel være tryggere ombord i trimaranen ved et eventuelt havari, da den ikke synker Nå blir det vel uansett ikke riktig å sammenligne akkurat disse båtene, da Sodebo er både mye større og sannsynligvis mye dyrere (selv om den er "resirkulert"). Forøvrig mulig de tøffer seg litt ekstra for kameraet, dersom de faller i vannet når noen filmer dem så har de jo også gode muligheter for å bli hentet opp, men ja, de gutta er helt rå! Redigert 1.Desember.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 (redigert) Det er vanskelig å bli rettvendt igjen når man først ligger feil vei med trimaran... Redigert 1.Desember.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Maika Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Ja, og forutsatt at du har elektrisitet og kjøl, (og ikke mast med seil er til hinder ved den slik operasjon), så kan du kanskje seile videre med en IMOCA 60: Nå er det jo ikke ofte disse store flerskrogsbåtene faktisk går rundt, så det hadde ikke vært min største bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Noen spurte om vilken båt du ville være minst redd i? Vilken båt er du minst våt i? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
pacuare Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Enskrog på meg. Er lettere skeptisk til katamaraner på kanten. Holder en seg ombord kan en stort sett seile videre etter en uheldig situasjon med enskrog. Hvis forholdene er ille nok til å gå rundt i en IMOCA 60 så er det bølger nok til å vippe den på rett kjøl igjen selv om, eller på grunn av at masta bremser. Må dessverre innrømme at disse gutta har større baller enn meg. Har vært i over 20 knop noen ganger med stor enskrog, ville nok forhold da. Ett døgn i en av disse båtene med fullt mannskap kunne vært hysterisk morsomt. Alene i ukesvis passer ikke for meg. Hadde definitivt ikke presset så hart som disse gutta. Kreftene halveres vel med 5 knop lavere snitthastighet, selv det hadde nok vært over mitt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 IMOCA 60 er jo veldig flate, så det er vel ikke sikkert at de retter seg opp lett av seg selv, men med litt vippekjølhjelp går det nok fint. Sodebo kan forøvrig kollidere med et frakteskip, miste en stor del av den ene potongen og noe av midtre, og allikevel komme seg til land for egen maskin. (Fra Route du Rhum 2014): Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 (redigert) (Alex Thomson ser i hvert fall ut til å trives på skråplanet:) Alex Thomson er gæær'n! Mast walk: Keel walk: Lurer på om ikke det finnes diagnoser med bokstavkoder for slike... Redigert 2.Desember.2016 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 vil i hverfall velge IMOCA60 fremfor Sodebo om jeg skal ta mastwalk Mastehøyde på sistnevnte er 37 meter! og å få den lagt ned tilstrekkelig til at man kan løpe opp virker ganske scary... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Seilsporten trenger mer galskap syns jeg, og Thompson er kanon! Man kan alltid mene at ved å gjøre ville ting er man et dårige forbilde, men jeg tviler på at han drar opp ulykkesstatistikken ved å være på dekk uten line når helikopteret filmer. Jeg tror mest det irriterer en gjeng satte personer som mener at alt skal være sånn det alltid har vært:) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Jeg tror mest det irriterer en gjeng satte personer som mener at alt skal være sånn det alltid har vært:) Det hylekoret er avgjort tilstede her på båtplassen. Synes både mast og keel walt er kule. Skulle gjerne ha prøvd selv. Men vann er hardt når du treffer i 10 knop fra stor høyde. Vinkelen er også vanskelig å beregne. Jobb i mastetoppen på havet er ikke lett, men nå gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Mast walk er langt utenfor min komfortsone også, og selv om jeg hadde klart meg med en prusik-knute, har jeg feiget ut og kjøpt et par ascensions + fotløkker, og dermed har masteklatring blitt en relativt enkel affære der kona kun er sikrer i stedet for å trenge å vinsje. (Jeg har forøvrig hørt en historie om en fyr som brukte tilsvarende metode opp i masten halveis over atlanteren, fikk slag, og kona måtte seile resten av veien over med mannen hengende i toppen. Om den er sann vet jeg ikke..) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Desember.2016 Del på Facebook Svart 21.Desember.2016 Thomas Coville ser ut til å knuse solo rundt jorden-rekorden til Joyon, mange i Vendée Globe som faller av og forhåpentligvis klarer Thompson å gjøre det litt spennende på slutten, og jaggu er ikke Joyon i gang igjen med nytt rundt jorden-rekordforsøk: http://www.idecsport-sailing.com/?lang=en. Fantastiske tider for havseilingsinteresserte:) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Desember.2016 Del på Facebook Svart 21.Desember.2016 Thomas Royant tok ikke med seg nok gaffa: Seilte på et eller annet mens han sov. Ting som lå akter ble slynget gjennom hele båten. Han kom seg trygt i havn for egen maskin. Mye havarier i VD denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Veldig spennende nå i Vendee-innspurten! Kanskje norsk turmat gir Thomson den lille ekstra energien han trenger: Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 ulidelig spennende, kun 36 NM som skiller nå, og Alex drar sakte innpå. Rått med fotofinish på en regatta som varer over 70 døgn... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Får håpe den manglende styrbord-foilen ikke ødelegger for Alex Thompson. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.