Jump to content

Følger dere med på rekordforsøket til Thomas Coville osv...?


Framtia

Recommended Posts

Intet mindre enn imponerende å seile en 31 meter lang trimaran alene rundt jorda. Han ligger nå sør for Tasmania, og har hatt en gjennomsnittsfart på over 28 knop. Ligger nå ca 1000 NM bedre an en nåværende rekordinnehaver.

 

http://tour-du-monde.sodebo.com/

 

Det er også spennende å følge Vende Globe seilerne, det er også utrolig imponerende. Finnes det idretter som krever mer av deltakerne enn dette tro?

 

http://tracking2016.vendeeglobe.org/gv5ip0/

 

Så kan Magnus Carlsen drive med sine remis... :giggle:

 

 

 

 

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå skulle jeg til å si at dere ikke må glemme Jules Verne-trofeet, men så ser jeg at Idec nettopp har gitt opp for denne gang:/

Ikke like spektakulært som soloseilas, men allikevel artig med raskeste båt rundt jorden.

Noe av det mest spesielle med flerskrogsseilasene er at hastighetene har økt ekstremt, de seiler jo omtrent dobbelt så raskt som for 20 år siden!

Vendee Globe med enskrogsbåter er jo ikke noe mindre imponerende med tanke på den menneskelige prestasjonen, og så lenge enskrogsbåter fins har jo slike regattaer relevans...

Forøvrig: Heia Carlus Magnus, onsdagens finale blir i mine øyne mer intenst spennende å se på enn noen konkurranseseilas jeg ikke selv deltar i!

Link to post
Share on other sites

Disse gutta er i hvertfall ikke spesielt skyggeredde... Til stadighet ser vi bilder der de beveger seg på dekk uten sikkerhetsliner under forhold som skremmer vettet av de fleste.

 

Jeg ville nok være vettskremt i begge når det går for full fart. Sodebo er helt klart tyngst å seile, men jeg tror den reelt sett er tryggere å være ombord i. Den største trusselen disse båtene er utsatt for er å kollidere med et eller annet, og så langt de er fra redning, er et slikt scenario veldig skremmende. Så lenge Sodebo ikke velter bør den være tryggest, og her er skipperens vurderinger sentrale. Men å baske med så store seil, og holde så mye krefter under kontroll, det krever nok sin mann.

 

sjekk 40 sek ut i denne filmen: 

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, risikoen for å gå rundt forlengs eller sidelengs er absolutt til stede med disse racing-flerskrogsbåtene. I tillegg seiler de jo gjennomsnittlig fortere en enskrogsbåtene, så et eventuelt sammenstøt kan bli mer voldsomt. På den andre side vil man vel være tryggere ombord i trimaranen ved et eventuelt havari, da den ikke synker

Nå blir det vel uansett ikke riktig å sammenligne akkurat disse båtene, da Sodebo er både mye større og sannsynligvis mye dyrere (selv om den er "resirkulert").

Forøvrig mulig de tøffer seg litt ekstra for kameraet, dersom de faller i vannet når noen filmer dem så har de jo også gode muligheter for å bli hentet opp, men ja, de gutta er helt rå!

Edited by Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, og forutsatt at du har elektrisitet og kjøl, (og ikke mast med seil er til hinder ved den slik operasjon), så kan du kanskje seile videre med en IMOCA 60:

Nå er det jo ikke ofte disse store flerskrogsbåtene faktisk går rundt, så det hadde ikke vært min største bekymring.

Link to post
Share on other sites

Enskrog på meg. Er lettere skeptisk til katamaraner på kanten. Holder en seg ombord kan en stort sett seile videre etter en uheldig situasjon med enskrog. Hvis forholdene er ille nok til å gå rundt i en IMOCA 60 så er det bølger nok til å vippe den på rett kjøl igjen selv om, eller på grunn av at masta bremser. Må dessverre innrømme at disse gutta har større baller enn meg. Har vært i over 20 knop noen ganger med stor enskrog, ville nok forhold da. Ett døgn i en av disse båtene med fullt mannskap kunne vært hysterisk morsomt. Alene i ukesvis passer ikke for meg. Hadde definitivt ikke presset så hart som disse gutta. Kreftene halveres vel med 5 knop lavere snitthastighet, selv det hadde nok vært over mitt nivå.

Link to post
Share on other sites

IMOCA 60 er jo veldig flate, så det er vel ikke sikkert at de retter seg opp lett av seg selv, men med litt vippekjølhjelp går det nok fint.

Sodebo kan forøvrig kollidere med et frakteskip, miste en stor del av den ene potongen og noe av midtre, og allikevel komme seg til land for egen maskin. (Fra Route du Rhum 2014):

Link to post
Share on other sites

 

(Alex Thomson ser i hvert fall ut til å trives på skråplanet:)

 

Alex Thomson er gæær'n!

 

Mast walk:

 

 

 

Keel walk:

 

 

Lurer på om ikke det finnes diagnoser med bokstavkoder for slike...

Edited by Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vil i hverfall velge IMOCA60 fremfor Sodebo om jeg skal ta mastwalk  :giggle: Mastehøyde på sistnevnte er 37 meter! og å få den lagt ned tilstrekkelig til at man kan løpe opp virker ganske scary...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Seilsporten trenger mer galskap syns jeg, og Thompson er kanon! Man kan alltid mene at ved å gjøre ville ting er man et dårige forbilde, men jeg tviler på at han drar opp ulykkesstatistikken ved å være på dekk uten line når helikopteret filmer. Jeg tror mest det irriterer en gjeng satte personer som mener at alt skal være sånn det alltid har vært:)

Link to post
Share on other sites

 Jeg tror mest det irriterer en gjeng satte personer som mener at alt skal være sånn det alltid har vært:)

Det hylekoret er avgjort tilstede her på båtplassen.

 

Synes både mast og keel walt er kule. Skulle gjerne ha prøvd selv. Men vann er hardt når du treffer i 10 knop fra stor høyde. Vinkelen er også vanskelig å beregne. Jobb i mastetoppen på havet er ikke lett, men nå gjøres.

Link to post
Share on other sites

Mast walk er langt utenfor min komfortsone også, og selv om jeg hadde klart meg med en prusik-knute, har jeg feiget ut og kjøpt et par ascensions + fotløkker, og dermed har masteklatring blitt en relativt enkel affære der kona kun er sikrer i stedet for å trenge å vinsje. (Jeg har forøvrig hørt en historie om en fyr som brukte tilsvarende metode opp i masten halveis over atlanteren, fikk slag, og kona måtte seile resten av veien over med mannen hengende i toppen. Om den er sann vet jeg ikke..)

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Thomas Royant tok ikke med seg nok gaffa:

 

 

bilde

 

Seilte på et eller annet mens han sov. Ting som lå akter ble slynget gjennom hele båten.

 

Han kom seg trygt i havn for egen maskin.

 

Mye havarier i VD denne gangen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...