Jump to content

Samkjøring av gammel baugtruster og ny Hekktruster ?


Gtir_man

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med en sak.

 

Har en Scand Atlantic som i dag har en eldre baugtruster fra Sleipner (4hk) som i dag heter SE60.

 

Skal montere en ES60 i hekken. Og disseskal kobles på "boat docking panelet til Sleipner.

 

Som dere ser på bilde av koblingene har den til hekken 3 kabler, mens den til baug 4. Nå har det seg slik at kablene i båten er motsatt. Altså gamle baugtruster har 3 kabler fra panel og nye trusteren har 4 kabler fra panel.

 

Jeg tenker at jeg bare flytter den røde, fra bow over til stern, så vil ting virke.

 

Sleipner mener jeg må kjøpe et relè sett som må kobles på baugtruster, men ser ikke hvorfor. ( forsinkelses relè kit )

 

Har noen meninger om dette ?, kabelen til trusteren er jo bare styring. ( den røde jeg vil flytte er jo bare for å få strøm i panelet ) det gamle panelet hadde jo bare 3.

 

Docking panelet

 

bilde

Kablene bak panelet

 

bilde

Relè kit, som jeg visst nok må koble på truster forran.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde prøvd enklaste løsning ja. Bytt om på kabler. Så kan du jo måle ved thrustere både framme og bak at / om du får samme verdier på styrestrøm før du kobler det på styringsboksene ved thrusterne.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det finnes overganger fra tre leder til fire leder i sortimentet til Sleipner?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Tror releet skal hjelpe deg å unngå for raskt sidebytte. Sparer særlig brytepinnen for belastning. Tror din løsning vil funke men Sleipner vil vel helst at du følger deres oppskrift. Fikk montert samme opplegg på min forrige båt for 7-8 år siden. Koblet da sammen en gammel 4 hk Sleipner i baugen med en ny SP55 akter i en dobbeljoystick. Bare å teste. Funker det så ok.

Link to post
Share on other sites

Jeg også tror relèt skal hindre for rask side bytte, men det har jo ikke noe med monteringen av truster mot panel å gjøre ?

 

Så en ekstra sikkerhet for trusteren er d jo. Men neste som er da, for å slippe å trekke en my kabel (rød+) fra baug til panelet kan jeg vel kanskje bare bytte på pinnen på kontakten i panelet? Siden den nye trusteren er 4 kabler vil jo panelet få strøm derfra ?

Link to post
Share on other sites

Ditt oppsett vil bli omtrent identisk med det jeg hadde på forrige båt (Tresfjord 31 Nova). Når det gjelder baugen er det Sleipners gamle 4 hk. På den kan du ikke ettermontere ny 5-blads Q-propell. Denne motoren blir derfor ikke så veldig sårbar for endring av retning.

 

Akter får du en moderne SE60 som uansett er utstyrt med nødvendig vern og 5-blads Q-propell. Så sant du får koblinger og funksjonalitet til å funke uten å kjøpe dette ombyggingssettet for baugen, så ville jeg droppet det.

 

Behovet for forsinkelse henger nemlig tett sammen med at 5-blads Q-propellen har bedre grep i vannet og derved gir større belastning på brytepinnen ved brå retningsendring. Jeg hjalp 2 ulike båteiere nå i sommer med å bytte brytepinne etter at de akkurat hadde byttet til Q-propell. De oppdaget da at de måtte være litt mer varsom med retningsendring med denne propellen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke Sleipner byttet fra + styring til - styring på thrusterene for en del år siden da?

Mulig dette kan være årsaken-da må du inn med ett rele sett for å få det til å virke.

Link to post
Share on other sites

Tror Sleipner har pluss-styring på alle modeller. Vet at de måtte inn med releløsning for å integrere Engbovinsjer da de ble kjøpt av Sleipner for noen år siden. Engbo hadde minusstyrte vinsjer.

 

Men det kan jo tenkes at den gamle 4-hesteren til Sleipner er minusstyrt ? Mulig det er bakgrunn for releløsning likevel.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men jeg ettermonterte hekktruster og la inn proposjonal styring av begge. ..

Fordel: Mindre støy, mindre strømforbruk, mindre slittasje, og hold-funksjon. "Trusterbrølet" er borte.

Bakdel: Kostbart....

Men angrer ikke

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tror Sleipner har pluss-styring på alle modeller. Vet at de måtte inn med releløsning for å integrere Engbovinsjer da de ble kjøpt av Sleipner for noen år siden. Engbo hadde minusstyrte vinsjer.

 

Men det kan jo tenkes at den gamle 4-hesteren til Sleipner er minusstyrt ? Mulig det er bakgrunn for releløsning likevel.

Er denne rele-løsningen å få kjøpt eller må den lages selv? Har en bekjent som ønsker felles fjernkontroll på gamle Engbo-thrustete og ny Sleipner vinsj

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...