Jump to content

Er dette godt nok for å håndheve vestpåbudet?

nomen

Recommended Posts

Det er ikke hva slags bruk den er tiltenkt som er "problemet" , men hva slags bruk den er godkjent for.

Det påstås jo at den oppfyller kravene i vestpåbudet, dermed er den sidestilt med "alle" andre typer vester.

Det er det jeg er kritisk til, så skal man da stole på at folk klarer å vurdere hva slags vær/område de skal ferdes i,og hvilket flyteplagget de skal ta med/på seg.

Dette er jo de samme menneskene som ikke evner å se at det er like viktig å HA PÅ flytevest,enten man tøffer rundt i 5 knop mellom holmer og skjær, eller dundrer avsted i 50 knop utover det åpen hav.

Det har jo myndighetene bestemt i.o.m de innførte dette dustepåbudet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Da er man kanskje ikke ute og padler eller ror? Jeg forstår ikke mangelen på viljetil å forstå hvilket behov denne vesten er designet for dekke.

Hvis denne taskevesten er tiltenkt roere og sup-padlere,burde godkjennende myndigheter ikke la den oppfylle kravene i vestpåbudet.

Det er mitt poeng, den reduserte sikkert utmerket til sitt bruk,men etter min mening ubrukelig til de situasjonene jeg mener flyteplagget bør benyttes.

50 meter fra land en stille sommerdag med badebukse, er ikke en slik situasjon.

På tide å kalle en spade for en spade kanskje? Dette er et diskutabelt produkt som dekker et dårlig skjult hull i en dårlig lov.

Sånn sett blir det et kjempeprodukt! Den gjør en god jobb i det den antageligvis er designet for: hindre bot når du koser deg i snekka i 4 knop.

I motsetning til myndigheter og redningsselskap har jeg tro på at de fleste fortsatt gjør egne vurderinger, og tar på seg "skikkelig vest" når situasjonen krever det.

Hvis denne taskevesten er tiltenkt roere og sup-padlere,burde godkjennende myndigheter ikke la den oppfylle kravene i vestpåbudet.

Men det er ikke noe unntak for roere, padlere og sup-padlere i vestpåbudet, når det ikke er organisert trening eller konkurranse. Derfor må de også bruke egnet flyteutstyr. 

Fra: https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§23a

I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. 

~Cral

Det er mitt poeng, den reduserte sikkert utmerket til sitt bruk,men etter min mening ubrukelig til de situasjonene jeg mener flyteplagget bør benyttes.

50 meter fra land en stille sommerdag med badebukse, er ikke en slik situasjon.

Nå er det engang slik at din vurdering av når flyteplagg bør benyttes er helt irrelevant for staten. De har kommet med et påbud som sier at du skal benytte flyteplagg også 50 meter fra land en stille sommerdag i badebukse.

DA kommer dette flyteplagget høyt på min liste.

Vi har en Rib som går i 40 knop. Der bruker vi bestandig automatvester eller seilervester, om vi så bare skal..... Har gjort dette lenge før det kom noe påbud, og ungene er innprentet det samme. Men i ei snekke på flatt vann i 4 knop en sommerdag med fjorden full av andre båter, vil et slikt "lovlig" flyteplagg dekke mitt behov ovenfor staten, fordi jeg som et tenkende voksent menneske er villig til å ta risikoen ved ikke å sitte i full redningsvest under disse gitte forholdene. Kall meg en adrenalinjunkie eller høyrisikotager, men der har du meg... helt vill og ansvarsløs på kanten av sivil ulydighet..  :cool:

Skulle jeg kjøre samme snekka i 1,5m sjø midtfjords har jeg selvsagt på meg noe bedre. Det er ikke enten/eller, tror de fleste som kjøper en slik også har noe bedre tilgjengelig når risikofaktoren øker.  

Det er ikke irrelevant for staten, de har jo sagt at jeg ikke evner å selv vurdere hvilke situasjoner som krever bruk av flyteplagg,derfor kom de med dette vestpåbudet.

Men nå ser det visst ut til at jeg evner å vurdere når jeg kan bære vesten i ei taske rundt livet, og når jeg bør ta på meg et mer effektivt flyteplagg.

Hva er forskjellen?

De har kommet med et  Det er ikke enten/eller, tror de fleste som kjøper en slik også har noe bedre tilgjengelig når risikofaktoren øker.  

Dette forutsetter nok at du har avlagt den obligatoriske båtførerprøven for hvis ikke er du etter hva jeg lærer her på forumet ikke engang i stand til å skjønne at det er dumt å slippe opp for bensin eller at du ser mindre i mørket og at vann er både vått og kaldt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...