GeMik Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Har kjøpt ny båt med stygg kalesje. Bildet er tatt etter rens og taler for seg. Har planer om å skaffe ny kalesje men den gamle er, bortsett fra flekkene, i god stand. Er det noen som har noen ide om hvordan jeg kan redde denne? Tenker da på or eksempel kraftig rens, farging eller tekstilmaling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Har du noen ide hva flekkene skyldes? Er det rustrenninger eller bare dritt og sopp? Hvis det er rustrenninger ville jeg prøvd terrassevask med oksalsyre. Hvis det er vanlig dritt og sopp burde 'Shipshape' kalesjerens funke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Det der ser jo veldig ut som rust. Ferrobet rustvask er et produkt som kan ta det verste, men jeg tviler på at det blir som nytt. Enten må det sitte en synder på toppen av kalesjen som er veldig rusten, ellers så lan man bare spekulere i om det har sprutet karbonstål utover kalesjen under annet arbeid, vinkelsliper etc, og så har karbonstålfragmenter rent nedover. På den andre tråden var det vel et bilde til av fremmere sidekalesje med samme brunfarge. Tror jeg ville rengjort den så godt som mulig, og blir det ikke strøkent, lag ny og bruk den gamle som høst/ vinterkalesje. Den så ganske tynn ut i duken, er det den " superduken" til Helly Hansen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeMik Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Kalesjen skal visstnok ha ligget i et rom i bunnen av båten og vann fra motorrommet har rent fremover når bilen ble kjørt på lastebil fra Italia. Har prøvd med shipshape uten at det hjalp noe. Selger opplyser at han har hatt kalesjen til rens også uten at det hjalp. Har planer om ny kalesje, men må uansett bruke båten litt før den nye er på plass, mulig helt frem til sommeren. En kamerat av meg malte en skinnsofa en gang fra hvit til sort, og det ble kjempebra, holdbar og uten å farge av. Noe slikt jeg kan bruke tro? Eureka: Kalesjen er nok original fra Cranchi i Italia så er ikke sikker på hvordan stoff det er. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 (edited) Ok, da er vel fargen en god blanding av det meste :) Det så bare så spesielt ut at stripa gikk opp til samme punkt på kalesjen. Sofa i ei stue og en kalesje eksponert for sol og regn blir kanskje litt forskjellig. Tenker pga at dersom du maler kalesjen vil du skape en mer eller mindre damptett lag som raskt vil medføre kondens og mugg innvendig. Men det kommer vel ann på hva du legger i maling. Alternativet er å bruke tekstilfarging. Jeg har sett reklame på finn for et eller annet produkt for farging av kalesje og cabrioleten på bil. Greia er at er fargestoff må sitte godt, ellers blir ikke båten seende ut pga avrenning. Om du farger den, så tenker jeg at gråfarge vil være best. Grått består av fargene sort og hvit, mao alle farger ( hvitt inneholder alle farger) og får da egenskapen av å kamuflere godt og det som måtte være av brunfarge vil dempes.. eksempel: skal du sy noe, men ikke har sytråd av rett farge, bruk grå, da den vil gå mere i ett med tekstilets farge. Forøvrig vil det være en del å spare på å bestille kalesje nå på vinteren, fremfor i sesongen. Edited December 1, 2016 by Eureka (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Det er en polakk el litauer, husker ikke helt, i Bergen som kan sy sykt fin kalesje til denne. Så det på en Zaffiro fra de trakter (eier er innom her av og til) og vurderte å få sydd en slik til min. Men så byttet jeg til flybridgebåt i stedet... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Er fortsatt storfornøyd med kalesjen og nå har han sydd en til en kompis sin Zaffiro også. Traff forresten gamlebåten din i sommer også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Var din jeg tenkte på ja. Dere får utveksle info;-)... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
GeMik Posted December 2, 2016 Author Share Posted December 2, 2016 Ser veldig bra ut GEHU, stram og fin! Der ut som at du har droppet muligheten for å bruke døra i vindskjermen? Kunne også tenkt meg å fått laget til en liten bøyle bak targaen for å få litt mere luft bak, slik at man ikke får kalesja i bakhodet når man sitter bakerst. Men de trenger vel uansett båten for å få sydd kalesjen? Jeg bor i Larvik. Hva ga du for den kalesja om det er lov å spørre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Betalte vel 25 båtpenger for den.Har tatt bort muligheten for inngang vi vindskjerm ja! . Har fått sydd inn kjeder rundt hele vindskjerm med glidelås og knapper på kappen på utsiden. Her kommer det ikke inn vann om det slår over hele båten . Fikk tilpasset og sydd den på båten etter egne ønsker ang høyder og inndelinger i seksjoner. Tok ikke ekstra bøyle bak da man sitter helt greit bakerst uten problemer, targaen går jo nesten helt bak uansett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeMik Posted December 2, 2016 Author Share Posted December 2, 2016 Hmm. Kanskje bare min som var litt slapp og hang litt da (er det lov å skrive det??) synes den var litt i veien, fikk den i bakhodet når man satt bak. Greit at kalesja er slik man vil ha den når man bruker så mye penger på det... Brukte du de originale stengene foran? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeMik Posted December 2, 2016 Author Share Posted December 2, 2016 Er en del mer jeg skal gjøre med båten også. Fleiper litt men sier jeg har kjøpt halvfabrikat. Skal montere baugpropell, dieselvarmer, septiktank og alt rundt denne, ankervinsj og batterimonitor. Kanskje jeg skal lage en prosjekttråd for dette da det helt sikkert er mange med gode tips og råd der ute, særlig fra dere som har eller har hatt slik båt??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Autopilot må du også ha :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Brukte de originale stengene fremme ja, bare justert litt på vinkler og høyde. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Ang baugpropell, så monterte jeg en Sleipner SE80 like forut for skapet under køya i fremre cabin. Prøvde å plassere den så dypt i skroget som mulig, men den slurpet litt luft av og til. Så skulle jeg gjort det igjen, ville jeg lagt motoren skrått forover og satt tunnellen lenger bak og ned. Jeg valgte SE80 fordi jeg ville ha litt for mye trykk fremfor litt for lite. Jeg syntes den ble perfekt for båten. Hadde nok krefter til krevende manøvre... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts