Jump to content

Sota plugger


Vilmar1

Recommended Posts

Hjelp!

 

Har vært ute med båten bare en 4-5 ganger i år, og satte jo inn nye plugger på før vi satte ut båten.

Men allerede i dag måtte vi skifte, de var helt svarte.

Er det normalt, da? Eller hva kan være mulige årsaker til dette?

 

Det som skjedde i dag var at motoren faktisk starta på første forsøk (mot normalt), men stoppa igjen etter kort tid, og var ikke mulig å få i gang igjen. Prøvde en del ganger før plugger blei skifta, men det var ikke råd. Lurer på om det var fordi starteren ble for varm til slutt?

Link to post

Hjelp!

 

Har vært ute med båten bare en 4-5 ganger i år, og satte jo inn nye plugger på før vi satte ut båten.

Men allerede i dag måtte vi skifte, de var helt svarte.

Er det normalt, da? Eller hva kan være mulige årsaker til dette?

 

Det som skjedde i dag var at motoren faktisk starta på første forsøk (mot normalt), men stoppa igjen etter kort tid, og var ikke mulig å få i gang igjen. Prøvde en del ganger før plugger blei skifta, men det var ikke råd. Lurer på om det var fordi starteren ble for varm til slutt?

<{POST_SNAPBACK}>

 

sjekk at choken fungerer riktig, dvs at den lukker seg igjen..

 

JOH

Link to post

Riktige plugger, ja hm...

 

Denne pluggtypen er nemlig ikke den samme som satt i båten da vi kjøpte den, men den ble funnet i en "overgangstabell" hos et verksted/forhandler. Forskjellen på de forrige og disse pluggene er at forrige ikke hadde den "metallbøylen" som disse har. Men vi stolte jo på Mercury-forhandlerens tabell.

 

Man skal kanskje ikke det, sånn umiddelbart?

 

Hvis det er forholdet luft/bensin som er feil, hvor justeres dette, da? På plasttanken?

Link to post

Har hørt noen som skrur motorer til daglig si at

Amerikanske motorer skal ha amerikanske plugger

Japanske motorer skal ha japanske plugger.

 

Eks.

Mercury = Champion

Yamaha = NGK

 

Hvis ikke kan visst dette oppleves.

 

Ellers ville jeg vel først tatt en kikk på oljeblandingen.

Hvis den får alt for mye olje vil den jo sote ned pluggene.

 

:seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...