Vilmar1 Startet 19.Juni.2005 Del på Facebook Startet 19.Juni.2005 Hjelp! Har vært ute med båten bare en 4-5 ganger i år, og satte jo inn nye plugger på før vi satte ut båten. Men allerede i dag måtte vi skifte, de var helt svarte. Er det normalt, da? Eller hva kan være mulige årsaker til dette? Det som skjedde i dag var at motoren faktisk starta på første forsøk (mot normalt), men stoppa igjen etter kort tid, og var ikke mulig å få i gang igjen. Prøvde en del ganger før plugger blei skifta, men det var ikke råd. Lurer på om det var fordi starteren ble for varm til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 (redigert) Hvis du er sikker på at du har riktige plugger, er det mest sannsynlig feil forhold mellom bensin og luft - kun justering her. Du har for mye bensin i forhold til luft eller vise versa. Redigert 19.Juni.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Hjelp! Har vært ute med båten bare en 4-5 ganger i år, og satte jo inn nye plugger på før vi satte ut båten. Men allerede i dag måtte vi skifte, de var helt svarte. Er det normalt, da? Eller hva kan være mulige årsaker til dette? Det som skjedde i dag var at motoren faktisk starta på første forsøk (mot normalt), men stoppa igjen etter kort tid, og var ikke mulig å få i gang igjen. Prøvde en del ganger før plugger blei skifta, men det var ikke råd. Lurer på om det var fordi starteren ble for varm til slutt? <{POST_SNAPBACK}> sjekk at choken fungerer riktig, dvs at den lukker seg igjen.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Vilmar1 Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Riktige plugger, ja hm... Denne pluggtypen er nemlig ikke den samme som satt i båten da vi kjøpte den, men den ble funnet i en "overgangstabell" hos et verksted/forhandler. Forskjellen på de forrige og disse pluggene er at forrige ikke hadde den "metallbøylen" som disse har. Men vi stolte jo på Mercury-forhandlerens tabell. Man skal kanskje ikke det, sånn umiddelbart? Hvis det er forholdet luft/bensin som er feil, hvor justeres dette, da? På plasttanken? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Hvis det er forholdet luft/bensin som er feil, hvor justeres dette, da? På plasttanken? <{POST_SNAPBACK}> Hei! Det justeres da på forgasseren... Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.Juni.2005 Del på Facebook Svart 19.Juni.2005 Det er viktig at pluggene har riktig varmeverdi, er denne feil, kan det lett bli sot. Siden du ikke er sikker på at du har riktig plugg, er det viktig å bringe dette på det rene. Hva slags motor er det snakk om? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Vilmar1 Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Det er en Mercury fra 1988, 90 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Hvis det er en tresylindrig sak du har, skal du bruke "NGK BUZHW2", som tilsvarer Champion 5838/QL78V. Borsch, Beru og Yamaha har ikke pluggen, så langt jeg finner i listen. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Daffy Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Har hørt noen som skrur motorer til daglig si at Amerikanske motorer skal ha amerikanske plugger Japanske motorer skal ha japanske plugger. Eks. Mercury = Champion Yamaha = NGK Hvis ikke kan visst dette oppleves. Ellers ville jeg vel først tatt en kikk på oljeblandingen. Hvis den får alt for mye olje vil den jo sote ned pluggene. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ketil M Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 foruten om det som allerede er nevnt, kan sotete plugger også komme av for "sein" innstilling av tenning. Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.