Jump to content

Vinterkonservering


agun

Recommended Posts

Hei!

Driver og restaurerer en båt, og skal samtidig gjøre båten klar for den mørke og kalde sesongen, og trenger noen kvalifiserte råd:

 

- Jeg skal skifte kjølevannslanger, samtidig ønsker jeg å rense kjølesystemet. Hvordan går jeg frem? Motor: Volvo TMD 70 b, inndirekte saltvannskjøling.

- Hva med frostvæske? Noen spesielle produkter som anbefales.

- Skal skifte olje, noen som kan anbefale en god motorolje til nevnte motor? Mineralsk eller??

- Hvordan overhaler man sjøvannspumpen?

- Noe annet jeg MÅ huske på i forbindelse med den kalde årstiden.

NB: Båten ligger på sjøen og motoren vil periodevis bli startet opp.

Takker for all hjelp.....!!

Link to post
Share on other sites

Kjølesystemet renses best med forforsyre. Denne angiper bare oksyder, ikke rent metall.

Det finnes "ferdigblandete" produkter som f.eks. Systemrens, men jeg ville tro man kunne blande selv for en brøkdel av prisen. Selv har jeg benyttet en dasj Ferro-bet rustfjerner med godt resultat.

Ut fra min erfaring kan man glemme maskinoppvaskmiddel, det har bare marginal effekt og fjerner ikke rust. Men det er effektivt til å fjerne oljerester, kan evnt brukes en stund før man tilsetter syre.

 

Ser ingen grunn til å betale mer for frostvæske og olje enn man gjør på Biltema, oljen vet jeg er den samme som du får kjøpt på Statoil-stasjoner.

Tror heller ikke det er noen gevinst i å bruke syntetisk på denne motoren.

Du får kjøpt overhalings-sett til sjøvannspumpen (simmer-ringer, foring og aksel), de er normalt laget av Jabsco etc, vil anta at det finner billigere alternativer enn "original" Volvo.

Siden båten ligger på sjøen er det viktigste å sikre at saltvannsdelen ikke fryser.

Man bør også sjekke at anodene er ok.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei.

Jeg er ny "diesel-båt eier". Har en Nidelv 26 med VP TAMD 30. Båten skal snart på land etter en kjempefin sesong. Hva må jeg gjøre for at sesongen skal være like problemfri neste sesong?  Båten skal ligge hjemme så mulighetene er mange for mye båtkos utover høsten.

 

Hilsen

Fornøyd skipper.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt og motor  :confused:.

 

Skift:

Olje, oljefilter, luftfilter, drivstoffilter (ett på vannutskilleren, du bør absolutt ha en skikkelig vannutskiller med eget filter og glasskopp under, og ett finfilter på motoren), sinkanoder (en på høyre side av motorblokka og den øverste på giret, den nederste kan du fjerne og bare la bolten stå i uten anode), kanskje det er en anode på aksling og hylse også.

 

Tøm dassen før du tar opp båten og skyll gjennom etpar-tre ganger. Kjør ferskvann gjennom motoren i en halvtimes tid, og kjør deretter frostvæske inn. Dersom du har sjøvannsfilter, noe du bør ha, så legg vannslangen der og la motoren suge inn vannet. Det overskytende kan renne ned og ut av sjøvannsinntaket. Deretter heller du frostvæske i sjøvannsfilteret og lar motoren suge inn. Gjør rent sjøvannsfilteret, noe som også bør gjøres i løpet av sesongen. Siste rest av frostvæska heller jeg i dassen og pumper inn der og lar noe bli igjen i skåla. Åpner alle vannkraner og på den måten tømmer ferskvannstanken. Tømmer varmtvannstanken. Spray inn motor og el-kontakter med f.eks. 6-66.

 

Jeg ville også sjekket tilstanden til kileremmene og impelleren, dersom ikke forrige eier vet når disse ble skiftet sist.

 

Kople fra batterier, og lad disse helt opp nå i høst, og en gang i løpet av vinteren. Fyll opp dieseltanken.

 

I farten er vel dette det viktigste, eller har jeg glemt noe  :headbang:

 

Lykke til med jobben. Har du forresten instruksjonsboka. Hvis ikke kan nok det ordnes.

Link to post
Share on other sites

Kjør ferskvann gjennom motoren i en halvtimes tid, og kjør deretter frostvæske inn.  

Når jeg har kjørt gjennom ferskvann, løsner jeg på anodene slik at ferskvannet renner ut. Deretter skrur jeg til anodene igjen, og lar motoren suge inn frostvæsken, ca 6 liter ferdig blandet 50 : 50.

 

Når det gjelder rådet om å fylle opp dieseltanken, så ser jeg at dette har vært diskutert her tidligere (kategori 10.1 "halvfull dieseltank i vinter"). Der står også noe om dieseltilsetning.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har kjørt gjennom ferskvann, løsner jeg på anodene slik at ferskvannet renner ut. Deretter skrur jeg til anodene igjen, og lar motoren suge inn frostvæsken, ca 6 liter ferdig blandet 50 : 50.

Om jeg ikke husker feil, står det i min motormanual at frostvæske spiser opp anodene. Sett derfor ikke inn nye slike på høsten.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil, står det i min motormanual at frostvæske spiser opp anodene. Sett derfor ikke inn nye slike på høsten.

Det er mulig du har rett, men kan ikke si jeg har hørt det før. Jeg foretar konserveringen slik jeg lærte av en motormann som kjenner VP som sin egen bukselomme, og som har drevet med montasje av disse i nye båter. Men det er jo ikke sikkert han er ekspert på sinkanoder. Uansett skader det jo ikke å vente med anodene til våren igjen. Takk for tipset

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I min Volvo MD21 sitter det faktisk originalt anoder også i ferskvanns-kretsen, spør meg ikke hvorfor.  Etter 23 år ser de iallfall fortsatt ut som nye...

Betyr det at de ikke funker, eller at kretsen din er totalt "angrepsfri" ?

 

Høsthilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

.........I min Volvo MD21 sitter det faktisk originalt anoder også i ferskvanns-kretsen, spør meg ikke hvorfor. Etter 23 år ser de iallfall fortsatt ut som nye...

Har du ikke skifter anoder på 23 år???? :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...