Jump to content

Bruktbåt fra EU- land


RIB

Recommended Posts

Det er sikkert skrevet mye om dette emnet men jeg prøver dette eminente forumet likevel.. :yesnod:

 

Vurderer å importere en Sunseeker fra utlandet - priser inkl alle avgifter er ivertfall langt lavere en her til lands. Typen jeg er på jakt etter er fra 37-43 fot fra 1992 til 1996(98).

De fleste båtene har enten 2 stk svære bensinere eller 2 stk kad 42-44. Bensinmotorene er uaktuelle pga driftsikkerhet, driftsøkonomi og HK avgifter. Er også blitt advart mot de tidligste modellene av Kad 42. Er også klar over at en del av båtene som er til salgs har gått som charterbåter og er dermed også uaktuelle.

Noen som har noen tips til meg mhp fallgruber ifm selve handelen og ellers det tekniske :confused:

Link to post
Share on other sites

...Bensinmotorene er uaktuelle pga driftsikkerhet, driftsøkonomi og HK avgifter.

Litt usikker på hvordan jeg skal lese det du skriver her. Tenker du i tilfelle på å sette inn dieselmotorer etter at båten er tatt inn? HK avgiften er såvidt jeg vet den samme, uansett om det er snakk om bensin eller diesel, slik at det ikke er noen tvil om det. Forøvrig er det skrevet ganske mye om import i forumet før - se Emneoversikten som du finner link til øverst på siden.
Link to post
Share on other sites

Vi importerte amerikansk båt fra Tyskland gjennom norsk megler og stilte med en god del fordommer og skepsis. Dette viste seg å være uberettiget, megleren håndterte hele prosessen på en profesjonell måte og alt gikk som på skinner hele veien hjem. Nå skal det sies at megler har drevet med import en stund og har gode referanser.

Vår båt var solgt ny i Holland i -94. Den var altså i bruk i EU-EØS området før 16 juni 1998 og dermed fritatt for CE-merking. Husk datoen, hvis ikke kommer CE-merking på toppen og i vårt tilfelle ville det kostet 125-150.000,- (47 fot) Dette inkluderer teknisk dokumentasjon, 1500,- pr fot , brukerhåndbok 2500,-, Krengeprøve minimum 20000,-, og ombygging av fuelsystem og diverse 15000,-. På toppen kommer mva selvfølgelig. Det er mange som "foretar" CE-merking men sjøfart godtar bare 2 firmaer i dag, jeg har navn og tlf. nummer til et av disse.

CE-merkingen ligger i dag under Sjøfart men Veritas skal ta over og det loves en grotesk økning i prisen!!

Hvis båten er relativt ny kan den selvfølgelig være CE-merket fra fabrikk.

Ellers er regnestykket enkelt:

- pris på selve båten, lav euro = gunstig!

- HK avgift, 135,- pr HK

- Frakt, Toll&Avgift er "behjelpelig" med estimat

- Eventuelt meglerhonorar

- MVA, smak på ordet, kommer på toppen av kaka, 25 %!

Når regnestykket er kjent og CE-fallgruven belyst skal det ikke komme noen overraskelser av ren økonomisk art.

 

Håper dette var oppklarende på det administrative området. Når det gjelder selve båten så kjenner jeg ikke til Sunseeker, men det er samme selskap som står bak Bayliner (Brunswick). Tror du vil bli positivt overrasket over kvalitetsnivået sammenlignet med europeiske prestisjebåter. Ved å selge Fairline og kjøpe Bayliner klatret vi mange steg oppover på kvalitetsstigen!

 

Lykke til med importen!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Håper dette var oppklarende på det administrative området. Når det gjelder selve båten så kjenner jeg ikke til Sunseeker, men det er samme selskap som står bak Bayliner (Brunswick). Tror du vil bli positivt overrasket over kvalitetsnivået sammenlignet med europeiske prestisjebåter. Ved å selge Fairline og kjøpe Bayliner klatret vi mange steg oppover på kvalitetsstigen!

 

Lykke til med importen!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sunseeker regnes vel med i skiktet europeiske(engelske) prestisjebåter.

Link to post
Share on other sites

Hei takk for svar :smiley:

Har funnet 4-5 aktuelle båter som jeg vurderer å reise ned for å se på.

Den fineste( og rimeligste ) har desverre 2 stk bensinere med ca 420 hk hver. (tilsvarer 141' i avgift)

Vurderer å ta ut motorene å selge dem i opprinnelseslandet ( alternativt "gi "dem bort ) for så å ta båten med drev inn til Norge.

 

evenR4U: jeg hadde faktisk ikke tenkt på denne muligheten :rolleyes: men etter å ha sett diverse Italienske "playboyer" kjøre rundt i leiebåter og hvordan disse blir brukt, er jeg rimelig skeptisk til å overta noe slikt.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal lese det du skriver her. Tenker du i tilfelle på å sette inn dieselmotorer etter at båten er tatt inn? HK avgiften er såvidt jeg vet den samme,

Det jeg mener er at i de fleste tilfellene hvor det er snakk om bensinmotorer på disse båtene, er disse ofte på 2-300 hk mere en dieselene. - You see?

Link to post
Share on other sites

...Det jeg mener er at i de fleste tilfellene hvor det er snakk om bensinmotorer på disse båtene, er disse ofte på 2-300 hk mere en dieselene. - You see?

Okay - da er jeg med. Ville bare forsikre meg om at du hadde riktig oppfatning av hvordan HK avgift beregnes. Ser ut som du har gjort leksa di her, så da er det ikke noe problem. Det er mye fornuftig å lese i innlegget til Forty. Dette dekker vel de mest vanlig forkommende fallgrubene når det gjelder det økonomiske.

 

Før jeg nettopp gikk til anskaffelse av 37'n vurderte jeg også import. Som du sikkert også har kommet fram til, er det ikke enkelt å ende ut med et gunstig regnestykke hvis man må igjennom CE godkjenning og merking. Hvis du finner deg et import prospekt hvor du slipper utenom ekstra tiltak ifbm CE, er sjansen for å ende opp med en gunstig sluttsum så mye større. Ellers blir det fort like dyrt som hjemme innen alt er betalt, selv om utgangspunktet synes rimelig.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Sunseeker regnes vel med i skiktet europeiske(engelske) prestisjebåter.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Beklager den glippen, du får greie deg med engelsk kvalitet.

Trøsten får være at du ikke kommer i CE-klemma.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert på hvordan det går. Euroen er jo svært gunstig nå så det kan til og med være mulig og hente norskproduserte båter hjem igjen.

 

Husk forøvrig at båter som f.eks har gått i Kroatia ikke er betalt moms på og defor kan være meget prisgunstig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...