RIB Startet 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2005 Det er sikkert skrevet mye om dette emnet men jeg prøver dette eminente forumet likevel.. Vurderer å importere en Sunseeker fra utlandet - priser inkl alle avgifter er ivertfall langt lavere en her til lands. Typen jeg er på jakt etter er fra 37-43 fot fra 1992 til 1996(98). De fleste båtene har enten 2 stk svære bensinere eller 2 stk kad 42-44. Bensinmotorene er uaktuelle pga driftsikkerhet, driftsøkonomi og HK avgifter. Er også blitt advart mot de tidligste modellene av Kad 42. Er også klar over at en del av båtene som er til salgs har gått som charterbåter og er dermed også uaktuelle. Noen som har noen tips til meg mhp fallgruber ifm selve handelen og ellers det tekniske Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Hei Det ligger mange sunseekere på www.boatshop24.com Kan desverre ikke gi deg noe hjelp ang fallgruber, men dette er vel regnet som en kvalitetsbåt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
RIB Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Takk - her var det mye "snop" Er ivertfall sikker på at det blir en sunseeker Tomahawk 37/41 "snart", men er skeptisk på å kjøpe fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 ...Bensinmotorene er uaktuelle pga driftsikkerhet, driftsøkonomi og HK avgifter.Litt usikker på hvordan jeg skal lese det du skriver her. Tenker du i tilfelle på å sette inn dieselmotorer etter at båten er tatt inn? HK avgiften er såvidt jeg vet den samme, uansett om det er snakk om bensin eller diesel, slik at det ikke er noen tvil om det. Forøvrig er det skrevet ganske mye om import i forumet før - se Emneoversikten som du finner link til øverst på siden. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Du vil ikke ha båt som har gått i charter....... Regner med at du er klar over at disse normalt selges ex VAT - og at du i så fall kan spare inn 12-25% på ferdig pris inn til Norge? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
RITS Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Vi importerte amerikansk båt fra Tyskland gjennom norsk megler og stilte med en god del fordommer og skepsis. Dette viste seg å være uberettiget, megleren håndterte hele prosessen på en profesjonell måte og alt gikk som på skinner hele veien hjem. Nå skal det sies at megler har drevet med import en stund og har gode referanser. Vår båt var solgt ny i Holland i -94. Den var altså i bruk i EU-EØS området før 16 juni 1998 og dermed fritatt for CE-merking. Husk datoen, hvis ikke kommer CE-merking på toppen og i vårt tilfelle ville det kostet 125-150.000,- (47 fot) Dette inkluderer teknisk dokumentasjon, 1500,- pr fot , brukerhåndbok 2500,-, Krengeprøve minimum 20000,-, og ombygging av fuelsystem og diverse 15000,-. På toppen kommer mva selvfølgelig. Det er mange som "foretar" CE-merking men sjøfart godtar bare 2 firmaer i dag, jeg har navn og tlf. nummer til et av disse. CE-merkingen ligger i dag under Sjøfart men Veritas skal ta over og det loves en grotesk økning i prisen!! Hvis båten er relativt ny kan den selvfølgelig være CE-merket fra fabrikk. Ellers er regnestykket enkelt: - pris på selve båten, lav euro = gunstig! - HK avgift, 135,- pr HK - Frakt, Toll&Avgift er "behjelpelig" med estimat - Eventuelt meglerhonorar - MVA, smak på ordet, kommer på toppen av kaka, 25 %! Når regnestykket er kjent og CE-fallgruven belyst skal det ikke komme noen overraskelser av ren økonomisk art. Håper dette var oppklarende på det administrative området. Når det gjelder selve båten så kjenner jeg ikke til Sunseeker, men det er samme selskap som står bak Bayliner (Brunswick). Tror du vil bli positivt overrasket over kvalitetsnivået sammenlignet med europeiske prestisjebåter. Ved å selge Fairline og kjøpe Bayliner klatret vi mange steg oppover på kvalitetsstigen! Lykke til med importen! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Whistler Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Håper dette var oppklarende på det administrative området. Når det gjelder selve båten så kjenner jeg ikke til Sunseeker, men det er samme selskap som står bak Bayliner (Brunswick). Tror du vil bli positivt overrasket over kvalitetsnivået sammenlignet med europeiske prestisjebåter. Ved å selge Fairline og kjøpe Bayliner klatret vi mange steg oppover på kvalitetsstigen! Lykke til med importen! <{POST_SNAPBACK}> Sunseeker regnes vel med i skiktet europeiske(engelske) prestisjebåter. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
RIB Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Hei takk for svar Har funnet 4-5 aktuelle båter som jeg vurderer å reise ned for å se på. Den fineste( og rimeligste ) har desverre 2 stk bensinere med ca 420 hk hver. (tilsvarer 141' i avgift) Vurderer å ta ut motorene å selge dem i opprinnelseslandet ( alternativt "gi "dem bort ) for så å ta båten med drev inn til Norge. evenR4U: jeg hadde faktisk ikke tenkt på denne muligheten men etter å ha sett diverse Italienske "playboyer" kjøre rundt i leiebåter og hvordan disse blir brukt, er jeg rimelig skeptisk til å overta noe slikt. Litt usikker på hvordan jeg skal lese det du skriver her. Tenker du i tilfelle på å sette inn dieselmotorer etter at båten er tatt inn? HK avgiften er såvidt jeg vet den samme, Det jeg mener er at i de fleste tilfellene hvor det er snakk om bensinmotorer på disse båtene, er disse ofte på 2-300 hk mere en dieselene. - You see? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 ...Det jeg mener er at i de fleste tilfellene hvor det er snakk om bensinmotorer på disse båtene, er disse ofte på 2-300 hk mere en dieselene. - You see?Okay - da er jeg med. Ville bare forsikre meg om at du hadde riktig oppfatning av hvordan HK avgift beregnes. Ser ut som du har gjort leksa di her, så da er det ikke noe problem. Det er mye fornuftig å lese i innlegget til Forty. Dette dekker vel de mest vanlig forkommende fallgrubene når det gjelder det økonomiske. Før jeg nettopp gikk til anskaffelse av 37'n vurderte jeg også import. Som du sikkert også har kommet fram til, er det ikke enkelt å ende ut med et gunstig regnestykke hvis man må igjennom CE godkjenning og merking. Hvis du finner deg et import prospekt hvor du slipper utenom ekstra tiltak ifbm CE, er sjansen for å ende opp med en gunstig sluttsum så mye større. Ellers blir det fort like dyrt som hjemme innen alt er betalt, selv om utgangspunktet synes rimelig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Sunseeker regnes vel med i skiktet europeiske(engelske) prestisjebåter. <{POST_SNAPBACK}> Beklager den glippen, du får greie deg med engelsk kvalitet. Trøsten får være at du ikke kommer i CE-klemma. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Hold oss oppdatert på hvordan det går. Euroen er jo svært gunstig nå så det kan til og med være mulig og hente norskproduserte båter hjem igjen. Husk forøvrig at båter som f.eks har gått i Kroatia ikke er betalt moms på og defor kan være meget prisgunstig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.