Jump to content

Sabb diesel, gummimembran i blokka løsnet.


Redman

Recommended Posts

Var ute å kjørte med sjekta i dag. Har en Sabb diesel med ferskvannskjøling. Etter ca 15 min gange på motoren så fløy det ut noe som ligner på en frostplugg i blokka. Resultatet ble at jeg ikke hadde noe kjøling lenger. Denne frostpluggen var i myk plast, med en jernring rundt slik at den holder seg på plass i blokka.

Mitt spørsmål er hvordan dette kunne skje, og hva er feil her?

 

Trenger noen forslag fra dere, folkens.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det så er dette ikke en frostplugg, men en kompensator for å utjevne trykket fra sjøvannspumpen. Da disse motorene har en membranpumpe så kommer vannet i små støt, og dette må kunne utjevnes for å beskytte pakninger etc. Men den burde jo ikke løsne sånn helt uten videre da... Jeg vil anta at det enten er festeringen som har rustet istykker, eller en skade på sporet som ringen skal inn i. Alternativt at den har blitt montert feil en gang i tiden og derfor har sittet litt skjevt el.lign. Men dette vil du sikkert se når du gjør rent og inspiserer delene.

 

Det kan jo også være at motoren begynner å bli tett i kjølekanalene, slik at mottrykket for å bli kvitt sjøvannet blir for stort. Det ville vel ikke vært unaturlig at denne blåste ut da, nærmest som en sikkerhetsventil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette skjedde med min motor en gang,det viste seg å være kanalen mellom toppen og eksosmanifolden som var nesten tett.Etter å ha staket opp denne var det bare å sette gummimembranen på plass så var alt ok. Tips!! hvis membranen buler kraftig utover under gange er det for stort vannrtrykk på innsiden,å systemet må renses.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...