Eureka Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Under pressekonferansen kl 19 i kveld, etter enighet om statsbudsjettet, syntes jeg det bl.a ble nevnt vrakpant på fritidsbåter. Var det flere som oppfattet det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Det som står i media er dette: panteordning for campingvogner, motorsykler, gamle varebiler og lignende på rundt 300 millioner kroner. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Under pressekonferansen kl 19 i kveld, etter enighet om statsbudsjettet, syntes jeg det bl.a ble nevnt vrakpant på fritidsbåter. Var det flere som oppfattet det? Riktig det. Det gjaldt også fritidsbåter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 3, 2016 Author Share Posted December 3, 2016 Da blir det jo spennende hva slags ordning det blir. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Dette må dei ta inn att på nye båtar. Litt dyrare med andre ord. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Riktig det. Det gjaldt også fritidsbåter. Spennende, det var i såfall på høy tid Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 3, 2016 Author Share Posted December 3, 2016 Igjen, skal tro hvordan det løses. La oss si at det er flat vrakpant på 3000. En person leverer inn en råtten færing på 13 fot. Nestemann kommet med en 40 fots plastbåt.. Bare å hive seg rundt å sanke inn båter som gis bort gratis. :) Må båten være registrert i småbåtregisteret? Hvordan unngår man at stjålne joller blir levert til vraking og at tyven hever vrakpanten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Hvor vidt det diffrensieres på båtstørrelse får vi se, men om noen begynner å samle inn båtvrak store som små for å heve vrakpant, så er vell det bare av det positive. Det er jo akkuratt det ordningen skal stimulere til. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Høyrde snakk om 16000? Men min er nok for ny. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Om man får utbetalt en slant, uansett størrelse på beløp, er det uendelig mye bedre enn i dag, da man må betale titusener for å levere en båt på lovlig måte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 16000, da ryker bruktprisen opp en del da. Ingen båter kommer til å koste under det. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 settes den så høyt så må det være for større båter, blir litt meningsløst å ha en slik høy vrakpant på en liten landstedsbåt Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Jeg mener jeg hørte tallet 1300 eller 1500. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Sjekket litt på nettet og Venstre har tidligere i år foreslått en flat vrakpant på 2500, tallene dine Lars hører mer realistisk ut. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 skal man få panten i retur så må den først betales inn. Eller? noe annet vil evt være en overgangsordning og kampanjer for å bli kvitt utrangerte greier. Noe annet vil være svært overraskende. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Det må jo bli en utfordring å lage en ordning for en gjenstand, båt, hvor det vil ta 20 til 50 år fra salg til vraking. Men de ordner det nok på et vis. Det viktigste ville være at det er kostnadsfritt å levere båten. 1500 kr vil dekke kranbil i en time. Tilhenger koster vel ca 1000 kr døgnet, 400 for 3 timer. Bra at det blir en ordning. Det blir vel et stort trøkk det første året, så vil det vel roe seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 En meget god ide. Håper de finner en fornuftig måte å løse det på rent praktisk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Er sikker på eg høyrde 16000, men ingenting om båtstorleiken. Syntest eg og det høyrdest veldig mykje ut, og det er sikkert feil. (Skulle ikkje forundre meg om det var kommafeil.) Sjølvsagt må det betalast ut etter storleiken, noko anna vil vere altfor dumt. 16000 for ein liten jolle ville elles vere langt i overkant, medan 16000 for eit stort vrak ikkje ville dekke kostnaden med opphogging. (Då er djupe fjordar rimlegare.) Men dette er sjølvsagt positivt. Alt dette må takast inn att på nye båtar, og dei og gamle vil stige tilsvarande i pris. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Må båten være registrert i småbåtregisteret? Hvordan unngår man at stjålne joller blir levert til vraking og at tyven hever vrakpanten. Alle nye båter er jo merket med CIN-nummer i dag. Det burde vel være identifikasjon god nok? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Hva med sjølbyggerbåter, skal i kunne heve vrakpant ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
XardasKSP Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Er poenget at folk skal kunne "hive" en ødelagt båt eller er poenget at vrakpanten skal kompensere for litt av kostnaden å få "hivd" en båt som er ulønnsom å reparere på en lovlig måte ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 4, 2016 Author Share Posted December 4, 2016 Artikkel nå i kveld som omhandler bilavgifter og et stykke nedi artikkelen er vrakpant omtalt. Sitat:" satsene for båt er 15000" ( altså femtentusen!) Det må jeg si var raust. Blir utrolig spennende å se hvordan det utformes og "krav" til fartøyet som vrakes. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Dette må jo regnes ut etter fot og/eller tonn Kan jo ikke sammenlignes med biler heller. Det er jo ganske stor forskjell fra båt til båt for å si det mildt. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dixie 2100 Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Det er vel de samme som har kastet ut den summen som også kastet seg på vestpåbudet...... de som aldri har satt sine bein i en båt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Det er vel de samme som har kastet ut den summen som også kastet seg på vestpåbudet...... de som aldri har satt sine bein i en båt Forsiktig nå siden både dette forslaget, vestpåbud og obligatorisk båtførerprøve har stor oppslutning blant båtfolket her på forumet? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.