Jump to content

Vrakpant på fritidsbåter i 2017?

Eureka

Recommended Posts

Under pressekonferansen kl 19 i kveld, etter enighet om statsbudsjettet, syntes jeg det bl.a ble nevnt vrakpant på fritidsbåter. Var det flere som oppfattet det?

Riktig det. Det gjaldt også fritidsbåter.

Igjen, skal tro hvordan det løses.

La oss si at det er flat vrakpant på 3000.

En person leverer inn en råtten færing på 13 fot. Nestemann kommet med en 40 fots plastbåt..

Bare å hive seg rundt å sanke inn båter som gis bort gratis.

:)

Må båten være registrert i småbåtregisteret? Hvordan unngår man at stjålne joller blir levert til vraking og at tyven hever vrakpanten.

Hvor vidt det diffrensieres på båtstørrelse får vi se, men om noen begynner å samle inn båtvrak store som små for å heve vrakpant, så er vell det bare av det positive. Det er jo akkuratt det ordningen skal stimulere til.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

skal man få panten i retur så må den først betales inn.  Eller?   noe annet vil evt være en overgangsordning og kampanjer for å bli kvitt utrangerte greier.  Noe annet vil være svært overraskende. 

Det må jo bli en utfordring å lage en ordning for en gjenstand, båt, hvor det vil ta 20 til 50 år fra salg til vraking.

Men de ordner det nok på et vis. Det viktigste ville være at det er kostnadsfritt å levere båten. 1500 kr vil dekke kranbil i en time. Tilhenger koster vel ca 1000 kr døgnet, 400 for 3 timer.

Bra at det blir en ordning. Det blir vel et stort trøkk det første året, så vil det vel roe seg.

Er sikker på eg høyrde 16000, men ingenting om båtstorleiken. Syntest eg og det høyrdest veldig mykje ut, og det er sikkert feil.  (Skulle ikkje forundre meg om det var kommafeil.) Sjølvsagt må det betalast ut etter storleiken, noko anna vil vere altfor dumt. 16000 for ein liten jolle ville elles vere langt i overkant, medan 16000 for eit stort vrak ikkje ville dekke kostnaden med opphogging. (Då er djupe fjordar rimlegare.) Men dette er sjølvsagt positivt. Alt dette må  takast inn att på nye båtar, og dei og gamle vil stige tilsvarande i pris. 

Må båten være registrert i småbåtregisteret? Hvordan unngår man at stjålne joller blir levert til vraking og at tyven hever vrakpanten.

Alle nye båter er jo merket med CIN-nummer i dag. Det burde vel være identifikasjon god nok?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er poenget at folk skal kunne "hive" en ødelagt båt eller er poenget at vrakpanten skal kompensere for litt av kostnaden å få "hivd" en båt som er ulønnsom å reparere på en lovlig måte ?

Artikkel nå i kveld som omhandler bilavgifter og et stykke nedi artikkelen er vrakpant omtalt.

Sitat:" satsene for båt er 15000" ( altså femtentusen!)

Det må jeg si var raust. Blir utrolig spennende å se hvordan det utformes og "krav" til fartøyet som vrakes.

Dette må jo regnes ut etter fot og/eller tonn 

Kan jo ikke sammenlignes med biler heller. Det er jo ganske stor forskjell fra båt til båt for å si det mildt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er vel de samme som har kastet ut den summen som også kastet seg på vestpåbudet...... de som aldri har satt sine bein i en båt  :rolleyes:

Forsiktig nå siden både dette forslaget, vestpåbud og obligatorisk båtførerprøve har stor oppslutning blant båtfolket her på forumet? :yesnod: 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!