Jump to content

Vrakpant på fritidsbåter i 2017?

Eureka

Recommended Posts

I enighetsdokumentet mellom de fire partiene står det følgende: "Tilskudd for vraking av fritidsbåter: Gis som en betaling for avhending til godkjent retursted på 15 000 kroner."

Men det kan jo ikke gis til alle typer båter. Da kan man jo kjøpe en helt ny jolle og skrote den for å tjene penger. Men er jo veldig positivt at det gis tilskudd til skroting av båter. Ligger mange båter rundt omkring som burde vært skrotet for lengst, men som ikke blir det fordi det koster eierne for mye.

Men er ikke den vrakpanten ment å dekke inn kostnaden for å "hive" en båt som det ikke er lønnsomt å reparere? Det var folk her som påstod det koster penger å "hive" en båt på lovlig måte?

Vrakpanten er ment å motivere folk til å levere inn båtvrak i stedet for å "glemme" det der det tilfeldigvis måtte ligge. Panten skal ikke "dekke inn" noe.

Jeg hadde vært fornøyd hvis det ble mulig å levere båter uten at det koster en for mye. Privatpersoner skal ikke få noe, men de som tar i mot får en sum per tonn. Noe så enkelt som en pioneer jolle som det ligger mye av rundt omkring bær være mulig å levere. Gamle skjøyter på 50 fot fulle av giftstoffer er verre. Får en løst noe er det en veldig god start.

Mao, det hadde vært like godt om storparten av vrakpanten tilfalt et godkjent avfallsselskap, men at de påtok seg jobben med henting og håntering av avfallet?

Altså, det ble kostnadsfritt for eier?

I medgått arbeidstid for å avhende en 40 år gammel 30fots seilbåt overstiger nok fort 15000. Med mindre den knuses direkte, metalldeler plukkes bort og resten går i forbrenningsovnen.

Eller, kan et glassfiberskrog gjenvinnes til noe?

Jeg antar at dersom jeg leverer seilbåten på skroten i dag, må jeg betale cm 50 øre kg pluss et par tusen for kranbil.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvordan tolke man artikkelen til e24 i kveld?

Om det er journalisten som tolkning, er det ikke etterrettelig enda.

Fikk ikke til å lime inn screenshot av artikkelens avsnitt.

På den ene siden oppfatter jeg det som et tilskudd til godkjent mottakssted, på den andre siden tolker jeg det som ordinær utbetaling av vrakpant etter dagens praksis.

Her er det såpass ullent at hvordan det egentlig blir ikke er godt å si. Men jeg antar påtpressen ser nærmere på akkurat dette! Astor?!!

Man kan jo ikke at dagligpressen fordyper seg i slike ting.

I siste RS magasinet var det ein artikkel om dette. Såvidt eg hugsar så var innstillinga at uregistrerte båter burde bli gratis å levera, medan registrert båter kunne eigar få utbetalt pant.

Skal bli spanande å sjå kva det landar på. Eg håpar på ei panteordning også for uregistrerte båter, då det kan motivera folk litt ekstra til å rydda. Men dersom pant vert for høg så vil kanskje folk rydda unna båtar dei ikkje skulle ha rydda.

Det skjedde nylig noko liknande her, den lokale gjennvinnar hadde kampanje med henting av utrangerte båtae for nokre hundrelappar, nokre sjeler i ei havn vart overivrige og fleire jolleeigarar båtlause...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja, det ville være naturlig at det stilles krav til at båten et registrert. Men da åpnet det seg en annen problemstilling, debatten om at det koster penger å stå i registeret og det drives av privat aktør. -men det har vi debattert før...

Politiet vil nok være skeptisk til en ordning uten registerkrav, mtp tyverier. I såfall må det være en karantenetid på et gitt antall måneder før fysisk vraking.

Ja, det ville være naturlig at det stilles krav til at båten et registrert. Men da åpnet det seg en annen problemstilling, debatten om at det koster penger å stå i registeret og det drives av privat aktør. -men det har vi debattert før...

Politiet vil nok være skeptisk til en ordning uten registerkrav, mtp tyverier. I såfall må det være en karantenetid på et gitt antall måneder før fysisk vraking.

Som sagt før. Alle nye båter er i dag merket med et entydig CIN-nummer fra verftet. Dette nummeret er preget inn i skroget og er (nesten) umulig å fjerne uten å etterlat spor. I tillegg  skal det også være preget på et hemmelig (?) sted. Dette tilsvarer karrosserinummer på bilen. Trenger vi egentlig noe mer enn det?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Som sagt før. Alle nye båter er i dag merket med et entydig CIN-nummer fra verftet. Dette nummeret er preget inn i skroget og er (nesten) umulig å fjerne uten å etterlat spor. I tillegg  skal det også være preget på et hemmelig (?) sted. Dette tilsvarer karrosserinummer på bilen. Trenger vi egentlig noe mer enn det?

Så nye båter er vel ikke det store problemet ennå. Hva med alle de tusener 60-, 70- og 80-tallsbåtene som ligger henslengt rundt om, eller som kommer til å "kastes" de neste årene?

Joda, CIN-nummer er på båter satt på sjøen i EØS-området etter 1998. Vet ikke hvordan det er med USA importerte båter?

Det jeg tenker på er at eierforholdet på en båt bør være avklart før den vrakes. Ihverfall om penger utbetales. CIN alene sier neppe noe om eierforholdet og jeg har ikke hørt om at det finnes noe nasjonalt søkbart register på det.

eierforholdet står i småbåtregisteret.

Blir spennende om båten eg kjøpte før sommaren for 7000kr nå får verdiøkning. Må i såfall være første gang eg tjener på en båt. Men da tar eg av motor og selger den separat. Tenkte å selge til våren igjen uansett da båtplassen koster mer enn båten å leie pr år.

BOAT = Bail Out Another Thousand

• 2 uker senere...

...Det jeg tenker på er at eierforholdet på en båt bør være avklart før den vrakes. Ihverfall om penger utbetales. ...

Om man sammenlikner med hvordan ordningen fungerer med mht bil, og så tar med i betraktningen hvor mange år denne ordningen har hatt på seg til å "gå seg til" så sliter jeg med å ha for store forhåpninger.

(har du del 2 av vognkortet og oppgir et kontonummer så får du pengene uansett hvem som eier bilen, uten legitimasjon... )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...