Cral Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Og små båter går litt opp i pris...15000 ekstra på en gummibåt til 5000? ;) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
hanto1 Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Kanskje på tide og kjøpe opp store mengder utrangerte joller? Kan aldri tro at man får 15K for en sprukket pioner 8..men på den andre siden så følger ikke miljøpolitikk sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Men er ikke den vrakpanten ment å dekke inn kostnaden for å "hive" en båt som det ikke er lønnsomt å reparere? Det var folk her som påstod det koster penger å "hive" en båt på lovlig måte? Sitér dette innlegget Link to post
LRW Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 I enighetsdokumentet mellom de fire partiene står det følgende: "Tilskudd for vraking av fritidsbåter: Gis som en betaling for avhending til godkjent retursted på 15 000 kroner." Men det kan jo ikke gis til alle typer båter. Da kan man jo kjøpe en helt ny jolle og skrote den for å tjene penger. Men er jo veldig positivt at det gis tilskudd til skroting av båter. Ligger mange båter rundt omkring som burde vært skrotet for lengst, men som ikke blir det fordi det koster eierne for mye. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Men er ikke den vrakpanten ment å dekke inn kostnaden for å "hive" en båt som det ikke er lønnsomt å reparere? Det var folk her som påstod det koster penger å "hive" en båt på lovlig måte? Vrakpanten er ment å motivere folk til å levere inn båtvrak i stedet for å "glemme" det der det tilfeldigvis måtte ligge. Panten skal ikke "dekke inn" noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Problemet er vel å finne et sted som tar imot båter for skroting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pacuare Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Jeg hadde vært fornøyd hvis det ble mulig å levere båter uten at det koster en for mye. Privatpersoner skal ikke få noe, men de som tar i mot får en sum per tonn. Noe så enkelt som en pioneer jolle som det ligger mye av rundt omkring bær være mulig å levere. Gamle skjøyter på 50 fot fulle av giftstoffer er verre. Får en løst noe er det en veldig god start. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 (redigert) Mao, det hadde vært like godt om storparten av vrakpanten tilfalt et godkjent avfallsselskap, men at de påtok seg jobben med henting og håntering av avfallet? Altså, det ble kostnadsfritt for eier? I medgått arbeidstid for å avhende en 40 år gammel 30fots seilbåt overstiger nok fort 15000. Med mindre den knuses direkte, metalldeler plukkes bort og resten går i forbrenningsovnen. Eller, kan et glassfiberskrog gjenvinnes til noe? Jeg antar at dersom jeg leverer seilbåten på skroten i dag, må jeg betale cm 50 øre kg pluss et par tusen for kranbil. Redigert 5.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 (redigert) @alf-inge: Med andre ord dersom man kommer frem til "skrotestedet" med den reparasjons ulønnsomme båten så koster det ikke noe å "hive" båten der? Redigert 5.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 @alf-inge: Med andre ord dersom man kommer frem til "skrotestedet" med den reparasjons ulønnsomme båten så koster det ikke noe å "hive" båten der? Vi får vente å se hvordan dette utformes før vi vet svaret på det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Hvordan tolke man artikkelen til e24 i kveld? Om det er journalisten som tolkning, er det ikke etterrettelig enda. Fikk ikke til å lime inn screenshot av artikkelens avsnitt. På den ene siden oppfatter jeg det som et tilskudd til godkjent mottakssted, på den andre siden tolker jeg det som ordinær utbetaling av vrakpant etter dagens praksis. Her er det såpass ullent at hvordan det egentlig blir ikke er godt å si. Men jeg antar påtpressen ser nærmere på akkurat dette! Astor?!! Man kan jo ikke at dagligpressen fordyper seg i slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 "DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport." https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=38916 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 I siste RS magasinet var det ein artikkel om dette. Såvidt eg hugsar så var innstillinga at uregistrerte båter burde bli gratis å levera, medan registrert båter kunne eigar få utbetalt pant. Skal bli spanande å sjå kva det landar på. Eg håpar på ei panteordning også for uregistrerte båter, då det kan motivera folk litt ekstra til å rydda. Men dersom pant vert for høg så vil kanskje folk rydda unna båtar dei ikkje skulle ha rydda. Det skjedde nylig noko liknande her, den lokale gjennvinnar hadde kampanje med henting av utrangerte båtae for nokre hundrelappar, nokre sjeler i ei havn vart overivrige og fleire jolleeigarar båtlause... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Ja, det ville være naturlig at det stilles krav til at båten et registrert. Men da åpnet det seg en annen problemstilling, debatten om at det koster penger å stå i registeret og det drives av privat aktør. -men det har vi debattert før... Politiet vil nok være skeptisk til en ordning uten registerkrav, mtp tyverier. I såfall må det være en karantenetid på et gitt antall måneder før fysisk vraking. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 (redigert) Ja, det ville være naturlig at det stilles krav til at båten et registrert. Men da åpnet det seg en annen problemstilling, debatten om at det koster penger å stå i registeret og det drives av privat aktør. -men det har vi debattert før... Politiet vil nok være skeptisk til en ordning uten registerkrav, mtp tyverier. I såfall må det være en karantenetid på et gitt antall måneder før fysisk vraking. Som sagt før. Alle nye båter er i dag merket med et entydig CIN-nummer fra verftet. Dette nummeret er preget inn i skroget og er (nesten) umulig å fjerne uten å etterlat spor. I tillegg skal det også være preget på et hemmelig (?) sted. Dette tilsvarer karrosserinummer på bilen. Trenger vi egentlig noe mer enn det? Redigert 6.Desember.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alf-inge Svart 6.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Som sagt før. Alle nye båter er i dag merket med et entydig CIN-nummer fra verftet. Dette nummeret er preget inn i skroget og er (nesten) umulig å fjerne uten å etterlat spor. I tillegg skal det også være preget på et hemmelig (?) sted. Dette tilsvarer karrosserinummer på bilen. Trenger vi egentlig noe mer enn det? Så nye båter er vel ikke det store problemet ennå. Hva med alle de tusener 60-, 70- og 80-tallsbåtene som ligger henslengt rundt om, eller som kommer til å "kastes" de neste årene? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Joda, CIN-nummer er på båter satt på sjøen i EØS-området etter 1998. Vet ikke hvordan det er med USA importerte båter? Det jeg tenker på er at eierforholdet på en båt bør være avklart før den vrakes. Ihverfall om penger utbetales. CIN alene sier neppe noe om eierforholdet og jeg har ikke hørt om at det finnes noe nasjonalt søkbart register på det. eierforholdet står i småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nok en grunn til å innføre et obligatorisk nasjonalt register for alle båter etter mitt syn. Og med et eierdokument hvor eventuell gjeld er påført eller som er deponert hos kreditor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kallethekid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nok en grunn til å innføre et obligatorisk nasjonalt register for alle båter etter mitt syn. Og med et eierdokument hvor eventuell gjeld er påført eller som er deponert hos kreditor! Enig! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 https://www.nrk.no/vestfold/miljoproblemet-langs-kysten-1.13262859 Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Blir spennende om båten eg kjøpte før sommaren for 7000kr nå får verdiøkning. Må i såfall være første gang eg tjener på en båt. Men da tar eg av motor og selger den separat. Tenkte å selge til våren igjen uansett da båtplassen koster mer enn båten å leie pr år. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 https://www.nrk.no/vestfold/miljoproblemet-langs-kysten-1.13262859 Trebåtar er vel mindre problematisk å destruere. verre med innreia glassfiberbåtar. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Er dette fasiten? 15.000 kroner fortel BA om i dag: http://www.ba.no/nyheter/bergen/bat/arets-julegave-til-batfolket/s/5-8-484076 Magne Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 ...Det jeg tenker på er at eierforholdet på en båt bør være avklart før den vrakes. Ihverfall om penger utbetales. ... Om man sammenlikner med hvordan ordningen fungerer med mht bil, og så tar med i betraktningen hvor mange år denne ordningen har hatt på seg til å "gå seg til" så sliter jeg med å ha for store forhåpninger. (har du del 2 av vognkortet og oppgir et kontonummer så får du pengene uansett hvem som eier bilen, uten legitimasjon... ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Håper vrakpanten blir gradert I forhold til båtstørrelse I alle fall, ellers blir det vanskelig å få tak I rimelige joller og landstedbåter.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.